Hur gör man eg i det här läget? (hund + katt)

Alexandra_W

Trådstartare
Jag har Viktor, och (numera) två siameser. Viktor tycker om katter, de är jättetrevliga lekkamrater tycker han. Roligast är att trycka ner katterna med tassen, 'lektugga' lite på dem (löst) och allra, allra roligast är att BÄRA omkring på katter :crazy:

Jag vill givetvis INTE att han gör något av det, och jag säger ifrån när han gör det (och jag ser, vilket av förståeliga skäl inte är alla gånger). Han slutar direkt när jag säger till, men det är bara till 'nästa gång'.

För Problemet med stort P är nämligen att de korkade katterna uppmuntrar idiotin och tycker om det, de spinner saligt.. De söker aktivt upp Viktor för att kela och leka. Jag är snart helt övertygad om att siameser saknar hjärna :devil:

Så vad sjutton gör man? Jag kan ju teoretiskt banna Viktor varje gång han så mkt som tittar på en katt, men då kommer han ju få ett grymt osjysst läge, och tvingas flytta sig från korgen/sängen/rum X stup i kvarten när katterna kommer till honom. Att lära KATTERNA att lämna hunden ifred har jag inget hopp om.

Risken känns ju dock överhängande att en dag blir det för hårt, och en (i 'bästa' fall) död katt (i värsta fall en bruten rygg eller inre skador). Jag vet inte hur någon av de inblandade skulle reagera om det blir för hårt, om katten skulle fräsa/klösa/skrika eller bara bli 'stel och tyst', och om Viktor skulle släppa eller 'triggas' av fräs/klös/skrik.

Jag hade hoppas det skulle ge sig genom att säga åt respektive djur, men det har snarast trappats upp, för bars inga katter omkring, men nu..

Sv: Hur gör man eg i det här läget? (hund + katt)

har inget svar på själva frågan. Men ville bara tillägga att spinn lika gärna kan komma från stress, inte nödvändigtvis njutning.

nu verkade det ju kanske inte som att just dessa katter är stressade. men så att andra vet ;)

Ah, det visste jag iofs inte, att de kan spinna av stress, men här är det helt klart 'positivt spinn'. När han släpper så stryker de sig mot honom och uppmuntrar honom att göra om det. Och om jag sagt åt honom att ge fan och gå i korgen, så följer katterna efter honom till korgen och stryker sig mot hans mun och på diverse sätt uppmuntrar att han ska göra om det :crazy: Som sagt, jag undrar om det finns någon hjärna därinne - alls?

Tycker att du ska stoppa dem även om katterna verkar tycka att det är en rolig lek.

Mina gammelkatter tyckte att hundarna var hur ofarliga som helst och det bekom dem inte att Kerstin tuggade lite på dem när hon var valp. Men så blev det för mycket en gång. Hon tryckte ner den ena katten så att han blev så rädd att han skrek (verkade inte ha ont och hon tryckte bara ner honom med nosen - inga tänder eller så). Hon gjorde även något allt för häftigt lekutfall mot den andre gamlingen. Hon blev lite stollig när hon inte hade hundkompis att leka med och trodde väl att katterna gick att leka likadant med.

Våra gammelkatter går knappt in i huset längre. Den som trycktes ner kan någon gång komma smygande till övervåningen, men han springer ut så snart han hör hunden. Den andre har mer eller mindre flyttat ifrån oss. Ibland är han på katthemmet, men förmodligen bor han hos någon familj. Han ser så välgödd ut när han kommer på besök.
Den nya, lilla katten undviker bottenvåningen där hunden oftast är.

Så tråkigt för det är en snäll hund och det är ytterst få gånger hon sprallat så att hon skrämt katterna, men det spelar tydligen ingen roll. De är ändå rädda för henne. :( Och inget vi försökt göra hjälper heller. Vi trodde ju inte att hon skulle skrämma gammelkatterna eller ta i hårt eftersom hon är uppvuxen med dem och de alltid trivts ihop.

Jo, men HUR stoppar man det? Det som är frågan liksom?

Har tyvärr inget svar, för här är det nästan likadant. Jag skäller på hundar som jagar katter och de lyssnar, men sen kommer katterna i full speed och vill leka, vad gör man? Har nog redan gett upp. Ena katten kelar/busar även med hingsten, en något större kamrat.

Jo, men HUR stoppar man det? Det som är frågan liksom?

Ja, jag skulle faktiskt inte bry mig utan låta dem hållas.
Siameser älskar uppmärksamhet och, tror jag, är masochister.
Levt med siames och burma + div stora hundar i 35 år + livnärt mig som smådjursvet under samma tid.
Så länge ingen jakt/fånga byte situation uppstår tror jag inte katterna kommer till skada.

Dock upa eftersom jag inte känner din hund.
Mina har varit rhodesian, rottisar och numera bullmastiff.

Levt med siames och burma + div stora hundar i 35 år + livnärt mig som smådjursvet under samma tid. .

Var bara tvungen, men tagen ur sitt sammanhang blir den där meningen dubbeltydigt rolig :devil:

Hur 'tuffa' har dina hundar varit mot missarna då, alltså trots att det gått bra?

"Du vet inte vad du sagt förrän den du talat med svarar"

Min Mudi tog vår gamla gårdskatt över ryggen o kastade upp den i luften jämt o alltid.. Inget katten tyckte var obehagligt då även den uppmuntrade till det. Vi brydde oss inte så mycket men Mudin fick på dangel av en annan katt som hon skulle göra likadant med. Sen upphörde det.

Jag hade nog struntat i det. Du säger själv att det har ökat sen ni börjat säga åt o du vet "förbjuden frukt smakar bäst"

Jag vet inte om det eg ökat pha av säger till, kanske en del. Men känns som det ökat 'av sig själv' också. Är väl naturligt eg, 'det här går bra, då provar vi lite mer'. De har ju bott ihop i 1½ år nu liksom.

Det som känns som det kan bli fel med att säga ifrån är mycket att jag ju inte ALLTID kan 'passa'. Dvs för varje gång jag säger till, finns det ju X ggr ingen ser. Nu har de än inte brytt sig minsta om att göra det mitt framför ögonen på mig, men jag antar att det går inte komma ifrån risken att 'matte ser, vi sköter oss' och 'ingen matte, nu!'?

Jag tror inte det är någon fara med dina katter.

Värt att veta kan vara att katter kan spinna när de har ont också.

Jag tror att katterna säger till om hunden blir för hårdhänt. Men det är ju inte alltid djur vet sitt eget bästa.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 393
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet... 2
Svar
20
· Visningar
3 427
Senast: Acto
·
Katthälsa Veterinär inkopplad så det behöver ni inte tipsa om. Katt som har haft magproblem till och från hela livet. Mycket överviktig, en följd... 2 3
Svar
46
· Visningar
5 638
Senast: kolblakkur
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 837

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka