Hur gör jag nu?

B

bulan

Sitter här en lördags natt och känner mig lite förvirrad.
För att göra en lång historia kort: i juni skickade min pappa ner en av sina hästar till mig pga skada. Meningen var att han skulle vara hos mig tills han läkt ihop, men nu har vi diskuterat fram och tillbaka och summan blev att han inte ska sättas i proffsträning igen. Det betyder att han i fortsättningen ska tränas av mig :confused: .
Så vad gör jag nu? Jag har skickat in en ansökan om B-tränar licens till min "hemma" bana som steg 1. Som steg 2 skulle jag vilja veta vad det är jag bör kunna eller hinna med att lära mig innan licens kursen börjar. Har ni några goda råd?
Jag har inte varit aktiv inom travet på ca 10-år ,förutom att jag har följt våra hästar, så mina kunskaper om hur travsporten fungerar är tämligen rostiga. Har de senaste 10 åren haft två stycken travhästar som ridhästar och jobbat x-tra med att träningsrida galoppörer (inte i närheten av att träna travhäst).
Det var också 10-år sedan jag sist körde en häst :crazy: så att börja med att köra en häst som varit konvalecent i 5-månader kanske inte är att rekomendera.
Ska villigt erkänna att efter jag läst min egen tråd så blev jag bara ännu mer förvirrad. Jag vet ju inte ens vad jag vill veta :confused: . Snälla hjälp mig med goda råd eller vad som helst. Är dessutom ny här på buke så skriva trådar är inte min specialitet. HJÄLP!!

Sv: Hur gör jag nu?

Det du ska kunna lite kortfattat är regler.doping.voltning.Kravet man har på solvalla är att man skall ha kört fort under minst ett års tid.

För det första så får du ju plugga på reglementet.Sen kan ju vara en bra idé att hitta en travtränare i din närhet,och fråga om du får "prya" där?99% tar tacksamt emot gratishjälp kan jag lova :D

Som sagt plugga på reglemente, doping och dyl. Jag tror ev att du måste gå en kurs för att få ut licensen. Men ta kontakt med någon travtränare i närheten och "prya" ett tag, jag tror knappt det är någon som säger ifrån... ;)

Om jag förstår rätt har du stor erfarenhet av hästar. Det är ju en bra början. Hur mycket har du kört innan, för 10 år sedan? Känner du någon som har stor erfarenhet av trav? Annars är det nog en bra idé att "prya" någonstans som någon skrev. Bor du i närheten av en travbana? Isåfall, försök hitta en tränare eller lärling som kan hjälpa dig med att svara på frågor och längre fram fortkörningar. Kanske någon i galoppstallet känner någon?

För att få b-licens måste du gå en kurs. Där får du en liten utbildningen om det som man behöver kunna. Den avslutas med ett teoretiskt prov på tävlingsreglementet, dopingreglementet m.m. När du har klarat det och ett praktiskt prov där du selar på och visar att du kan köra (brukar räcka med några bakvarv på banan) kan du söka b-tränarlicens.

Lycka till!

Tack så mycket för era svar.
Jag är uppvuxen med travhästar eftersom både min farfar och min pappa alltid har haft några stycken.
Pappa tränar dock inte sina hästar själv utan har dom i träning hos andra. De hästar som jag har haft under alla år har också varit travhästar men jag har haft dom som ridhästar och bara kört ibland för skojs skull. För 12-år sedan sommarjobbade jag hos en travtränare och körde ca 4 hästar/dag under 4 månaders tid. Det är nog den enda erfarenhet jag har av att "jobba" med travhästar. I 2-år efter det körde jag hästar lite sporadiskt.
Att prya i ett travstall skulle vara guld värt, men tiden vill inte räcka till när man redan har ett jobb, dessutom sambo, barn och häst.
Men jag står i ett stall med 2 andra amatör tränare som villigt ställer upp och delar med sig av sina erfarenheter, tips och ideér. Har under helgen fräschat upp mina kunskaper om hur man selar häst :) & det satt nog i ryggmärgen för helt rätt blev det :D .
Min lilla älskling har blivit körd (inte av mig, men jag var med) för första gången sedan april och han uppförde sig exemplariskt. Fast hade han fått välja själv hade det blivit många varv på banan i snabbt tempo :angel: . Nu får han faktiskt bara skritta och trava en liten liten bit.
Det här ska bli roligt!!! :)

Alla ovanstående har ju tipsat vad du i princip behöver veta.....

Själv gick jag en utbildning som fanns på min tid,den var 9veckor,och hette "kurs för verksamma inom trav och galopp"men innan skulle man ha jobbat lång tid hos tränare.

Nu har jag inte licens,det räcker med min gubbes,och jag är inte sugen på att köra lopp,men vem vet,vi har ju en fin liten märr som är snäll........

Lycka till!!!

Jag gick "B-tränarkursen" för ett par år sedan. Vi fick ut det material vi skulle plugga på, sen hade vi ca 5 träffar där innehållet i detta gicks igenom. Det hela avslutades med ett skriftligt prov!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 683
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 916
Hästmänniskan Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett...
Svar
11
· Visningar
1 898
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
31 344

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II