Hur gör jag nu? (långt)

mimus

Trådstartare
Kort resume`
13 april skadade sig hästen i hagen, vad vi tror, ingen vet/såg något, men vid halv 7 tiden på kvällen står han på 3 ben, (han var inte hemma då utan uppstallad vid ridhus).
Jourvet kommer ut på natten och misstänker gaffelbandet, för han har så ont + hög feber.
Stillastående i 2 dagar, och sedan ner till klinik. (om någon kommer i håg min tråd om stålskenan)
Stod i valet och kvalet vart jag skulle åka, men tog den närmaste, pga att han bedömdes vara illa skadad.
Då är hästen ohalt, inget på röntgen, inget på ultraljud, diagnos lymfangit :crazy: vilket för mig verkade otroligt, även för jourvet, men det var bara att lita på det. (funderade själv på ormbett då)
Finadyn i 5 dagar med skrittmotion och ut i hage, sen sättas igång, blev ordinationen.

Vilket jag gjorde, sakta, efter ca 3 veckor börjar ett överben växa sakta, hästen ömmar inte, haltar inte, fortsätter rida, och träna lite hårdare, men överbenet fortsätter växa, märker sen att han ömmar på det vid hårt tryck, ställer av honom och får tid den 22 juni.

Den vet jag får då röntgar om och jämför med de tidigare plåtarna och ser då att på första plåten ÄR det en liten skada på griffelbenet, så även på nya plåten, men hon kan inte säga i vilken omfattning skadan är.
Jag blev oerhört upprörd, men vad kan man göra, inte hennes fel, och hon sa att det är vanligt att man kanse sådant efteråt när man har fler plåtar att jämföra med.
Dessutom hade han ju självklart fått en rejäl benhinneinflammation.
(Ringde sen runt till chefsvet och förs bolag, men alla sa att det var vanligt att man inte kunde upptäcka sådant på första plåten, men t o m jag såg sen efteråt skadan och om man tittade genom den lilla lampan med plåten så syndes det tydligt, :cry: )
Finadyn igen och total boxvila, ingen rörelse i 4 veckor för att dämpa inflammationen. + Orudis 2 ggr/ på överbenet.

Vilket i sig inte var problem, för vi hade insektsinvation här så hästarna kunde baravara ute 4-5 tim/dag i juli.
Gjorde dock en utehage i gräset så hanfick beta lite.

In igen den 23 juli, ny röntgen, allt ser bra ut, men vet är ännu mer övertygad att det var griffelbenet från början.
Ömmar inte vid tryck.
Ordination, ute i hagen under LUGNA former (inte lätt med den hästen) skritt i 3 veckor, sen SAKTA öka på ridningen.

Allt har gått jättebra, nu när jag rider så skrittar jag ut kanske 40 min eller på ridbanan i 15 - 20 min, sammanlagt 4-6 varv i trav, lika i galopp,resten skritt. Har ridit 5 dagar/veckan. Ca

I måndags fick jag känslan att överbenet ömmade, men hoppades på att jag inbillar mig, sen i går klämde jag på alla ben,hit och dit, upp och ner, men det gick inte att undvika, han reagerar på överbenet.

Så nu la jag ner ridningen, ska minska ner hagen, han är en kille som drar sina repor då och då.

Men vad gör jag nu, om det inte klarade den lilla ridningen utan att inflammationen kommer tillbaka, så behövs ju ÄNNU längre vila.
eller är det helt enkelt så att griffelbenet är av och behöver opereras

Ska jag avvakta 3-4 veckor och se hur det utvecklar sig? Han vilar och går i liten hage.

Ska jag åka tillbaka till kliniken och rönga igen?

Tanken slog mig att åka till MK istället för at få en helt ny bedömning? (mest lockande)

Eller ska jag bestämma mig för att allt är inbillning från min sida och rida på och se vad som händer?

:crazy:

Sv: Hur gör jag nu? (långt)

Dert är väl int ealls omöjligt att det ÄR griffelbenet som spökar och att det behöver åtgärdas mer än med bara vila.
Jag hade en pålle osm hade griffelbensfraktur och på henne opererades spetsen bort.

Sv: Hur gör jag nu? (långt)

Ja, och OM det är så,
borde man inte sett det på alla röntgenplåtar.
Det är ju en ganska enkel operation, men god prognos.

Så frågan är, röntgar jag om på samma ställe eller byter klinik?

Å andra sidan sa dem att sådana här benhinneinflammationer kan ta JÄTTE lång tid att läka ut.

Men ändå, 5 ½ månad och inget har hänt hittils.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 004
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
945
Senast: Sirap
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
817
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama