Hur gör jag när fölis är född??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Rubensmatte
  • Startdatum Startdatum
R

Rubensmatte

Jag är nybörjare på att få föl, så oxå mitt sto.
Nu undrar jag vad som skall göras när fölisen väl är kommen?
Hur reggar jag den och när, för att den skall få mor och far o pappren? Och hur går detta till, skall jag ta ut en så där identitetsgubbe?

När vaccinerar jag den?
Skall stoet ha en stelkramp ca 1mån innan fölning, har för mig det?

Ibörjan äter väl fölis en dast stoets mjölk... När börjar den att äta annat och vad kommer först? Gräs antar jag eftersom den kommer att vara ute hela sommaren så det blir väl mest naturligt men sen... När skall jag börja "fodra den" med hö och krafftfoder?

När vänjer ni av era fölisar från stona? Korta stunder med en gång har jag läst så att stoet kan få ta hand om sig själv, bara några få minuter, och när avvänjer man mer?

När kan jag börja rida stoet? Där förenklar det ju oxå om stoet och fölet kan vara ifrån varandra...

100 frågor!!!!
Snälla hjälp mig att få reda på dessa frågor som jag har!
:)

Hur/var du reggar den beror på ras. Hos rasföreningen och är det en korsningsponny så är det hos ASRP. Fölet kommer behövas id-kollas.

Stelkrampsvaccinera en månad innan beräknad fölning så får fölet skydd första tiden. Avmaska stoet dagen efter fölningen med exempelvis Ivomec. Fölet kommer säkert att smaka på stoets mat när det är dags, sen är det bara att successivt vänja in den på kraftfoder.

Avvänjning beror på föl och sto. Minst sex månader bör fölisen vara. Jag fick rådet att vänja av min ett par veckor tidigare eftersom hon "åt upp" stoet som inte klarade av att hålla hullet trots massvis med mat på slutet.

När kommer fölisen? :)

Hej!
Tack för svaren som gör mig klokare! :idea:

Lillfölis beräknas komma 14/5, så det är kanppt två månader kvar nu.

Är du van uppfödare? Shettisar eller? :p Såg så ut... :p
Det är ett halvblod så det blir väl till ASVH, eller vad det heter som jag skall regga i. Ringer jag till dem när den nedkommit och beställer en id-kontroll, eller vart får jag tag i en sådan. Har aldrig tidigare reggat en häst så jag är lite novis! :confused:

Har du fått några eller något föl i år eller skall du få några?

Kramis

Hej!
Nej van uppfödare är jag inte men shettisar är det som gäller. Har två avelsston, två unghästar och en valack plus två halvblod tillsammans med min mamma. :)

Då är det ASVH den ska registreras i. Ett tips, köp Ridsports Avelsextra, i den står det om de olika passen och vilket pass som just din häst kommer få beroende på stam osv.

Jag får ett föl i år, ungefär samma datum som din. :) *längtar*

Tack för tipsen!

Ja, nu längtar man så det knakar... :bump: :bump:

Känner du några fosterrörelser på din? Jag har inte lyckats göra det och inte har jag sett ngt heller. Men mitt sto är numera inte så förtjust i att jag är och pillar på stora magen hela tiden så jag försöker att låta bli.
Men stooor e hon... :)

Mitt stos bebis känner jag tydligt, det verkar vara en livlig rackare! :)
Hon ska inte föla förrän i början av juli...men hon är redan stoor! :D

Japp! Den kom i fredags till de som prenumererar och borde varit i affärerna igår. :)

Jag behöver inte ens känna, jag SER att det är en bebis där inne. Hela magen "hoppar" på stoet och hon suckar ljudligt när det börjar. :D

Tränar du på att känna på juvret och sånt? Ganska bra träning för det var väl hennes första föl? :) Min är också stor trots att det är en shetland, kanske fölar hon tidigare, hon är betäckt på fribetäckning så jag har ju inget exakt datum. :smirk:

Inte direkt, inte mer än den vanliga rengjörningen. Det kanske inte är en så dum idè.
Skall börja göra detta.
Vart skall jag hålla för att känna bäst om det rör sig i magen?

Fick oxå avelsextra i brevlådan i fredags, men den kommer till mor & far på gården, så jag hade missat det!

I början la jag handen strax framför juvret och höll armen mot magen, starx framför virveln. Då kände iaf jag lätt sparkar OM fölis var livlig just då.
Nu behöver jag inte känna, SER dom. :D
Min ska ha om 7 veckor, dvs 20 maj. :)

Jag har missat att vaccinera mitt sto. Hon har gått 11 måndar den 12/4. Är det försent att göra det nu? Vad händer om hon inte får nån spruta?
Är mitt uppe i en flytt, så det är mkt som farm omkringn i mitt huvud. Glömde bort det helt.

Oftast tycker dom att det är helt ok att man kliar och pillar på juvret. Mitt ena sto bli alldeles till sig om man kliar henne på/runt juvret :D

Som föregående skrev känns det ganska bra framför juvret (mitt under magen, bakom naveln alltså) men man kan också känna högre upp på sidan.

Hur skall det kännas på juvret? Mitt stos är ganska hårda och svullna, är även lite svullen precis framför. Hon har två månader kvar knappt, är det så det brukar kännas då, jag har ingen erfarenhet..

Du har fått många bra råd här.
Nu får du ett par till ;)
Kontrollera efter fölning att krubban inte innehåller "drivor" med mineraler.
Många ston sparar sånt och sedan kan det glömmas i allt det nya med föl.
En unge kan slicka i sig mineralerna och bli förgiftad.
Kolla också att den inte får tag på saltstenen.

lycka till

AM

Liknande trådar

Avel Hej, har ett sto som fölade iår, 12e maj, så fölis är snart 3 månader. Både sto och föl är självständiga individer, vilket kan var...
2
Svar
30
· Visningar
2 994
Senast: Dopy
·
  • Låst
Avel Ska i vår betäcka mitt ena sto och jag vill lära mig allt och lite till om fölningar. Vad man ska tänka på före och efter och så vidare...
Svar
1
· Visningar
687
Senast: Görel
·
Avel hej skulle behöva lite tips råd o erfarenheter. jag har ett shetlandssto som är dräktig. Hon brunstade kraftigt o smet in till...
2
Svar
20
· Visningar
5 343
Senast: athena
·
Avel Läste M. Rundgrens avhandling om avvänjning av föl. Här har vi en som verkligen studerat fölets utveckling:bow: "Berger (1986) fann att...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 892
Senast: Fenestra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar