Hej!! Är oxå ny på det här med föl...har oxå hundra frågor!
Det känns bra att det finns fler här i min situation! Mitt dartmoorsto gick på fribetäckning i fjol, from slutet på mars tom september, och enligt dom förra ägarna skulle hon ha blivit betäckt med en gång, alltså skulle fölis redan ha kommit, men icke sa Nicke. Ngt föl har inte kommit ännu. Börjar undra om hon överhuvudtaget är dräktig. Hon är visserligen rund om magen men inte precis supertjock. Det är kanske inte dax för än om nga veckor. Hon satte ordentliga juver för nga veckor sedan och då trodde vi att det var dax, men det gick tillbaka igen. Är det vanligt?
Hon är oxå lite känslig och tycker inte direkt om att man pillar och känner henne på magen eller på juvrena. Därför har jag inte kunnat känna nga fosterrörelser. Har stått och tittat mkt på henne för att se om jag kunde se ngt, men jag vet inte riktigt var det kan synas någonstans? Och hur märker man att det börjar bli dax? Har läst en del här på forumet, om att dom släpper bäckenbanden, blir lite "slappa", sätter juver osv, men eftersom detta är första gången för mig så vet jag inte riktigt hur det ska se ut eller ska kännas.
Hur brukar era ston bete sig strax innan det är dax?
Märks det tydligt på dom?
Åh suck, det är sååå mkt som jag skulle vilja veta. Måste erkänna att jag är lite nervös. Och så går jag här samtidigt och undrar om det verkligen ligger ett litet föl i hennes mage. Kanske ska få det kollat av en veterinär...?
Fölet som kommer, eller som kanske kommer får jag kanske tillägga, är inte mitt utan det ska återgå till om förra ägarna. Men jag tror inte att dom är beredda på att bekosta en veterinär som kommer ut och kollar om hon verkligen är dräktig eller inte, så den kostnaden får jag nog själv stå för. Hur hade ni gjort? Kan man kanske på ngt annat sätt kolla om hon är dräktig? Utan att ta hit en veterinär?
Som sagt det är kul att veta att inte bara jag som är novis på detta område!
Berätta gärna hur det går med fölis och allt!