Hur gör jag när fölis är född??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Rubensmatte
  • Startdatum Startdatum
Hej!! Är oxå ny på det här med föl...har oxå hundra frågor!
Det känns bra att det finns fler här i min situation! Mitt dartmoorsto gick på fribetäckning i fjol, from slutet på mars tom september, och enligt dom förra ägarna skulle hon ha blivit betäckt med en gång, alltså skulle fölis redan ha kommit, men icke sa Nicke. Ngt föl har inte kommit ännu. Börjar undra om hon överhuvudtaget är dräktig. Hon är visserligen rund om magen men inte precis supertjock. Det är kanske inte dax för än om nga veckor. Hon satte ordentliga juver för nga veckor sedan och då trodde vi att det var dax, men det gick tillbaka igen. Är det vanligt?
Hon är oxå lite känslig och tycker inte direkt om att man pillar och känner henne på magen eller på juvrena. Därför har jag inte kunnat känna nga fosterrörelser. Har stått och tittat mkt på henne för att se om jag kunde se ngt, men jag vet inte riktigt var det kan synas någonstans? Och hur märker man att det börjar bli dax? Har läst en del här på forumet, om att dom släpper bäckenbanden, blir lite "slappa", sätter juver osv, men eftersom detta är första gången för mig så vet jag inte riktigt hur det ska se ut eller ska kännas.
Hur brukar era ston bete sig strax innan det är dax?
Märks det tydligt på dom?
Åh suck, det är sååå mkt som jag skulle vilja veta. Måste erkänna att jag är lite nervös. Och så går jag här samtidigt och undrar om det verkligen ligger ett litet föl i hennes mage. Kanske ska få det kollat av en veterinär...?
Fölet som kommer, eller som kanske kommer får jag kanske tillägga, är inte mitt utan det ska återgå till om förra ägarna. Men jag tror inte att dom är beredda på att bekosta en veterinär som kommer ut och kollar om hon verkligen är dräktig eller inte, så den kostnaden får jag nog själv stå för. Hur hade ni gjort? Kan man kanske på ngt annat sätt kolla om hon är dräktig? Utan att ta hit en veterinär?

Som sagt det är kul att veta att inte bara jag som är novis på detta område!

Berätta gärna hur det går med fölis och allt! :)

Jag hade nog tagit ut en vet. jag som hade fått kolla om hon var dräktig, speciellt eftersom du låter så osäker på om hon är dräktig eller ej.
Kan ju vara skönt så du tex slipper vaknätter i onödan ifall hon ej är dräktig.

Mmmm...har du kanske rätt i! Har nu suttit och läst igenom en del andra trådar här inne och det känns som om jag kan slappna av lite grann nu iaf...läst om en häst som inte alls såg dräktig ut, och enligt förra ägaren inte skulle föla inom det närmsta halvåret, men där hade det blivit ett föl iaf.
Har förstått att det är väldigt olika från sto till sto, hur tecken som släppta bäckenband m.m ser ut. Även där känns det som att jag kan slappna av lite grann. Men självklart kommer jag ju ha full uppsikt över henne iaf. Men inombords känns det som om jag är lite lugnare, på detta plan.

Däremot blev jag lite nervös nu när jag var ute och kollade till hästarna, min tjurige vallack, en liten shettis, hade tagit sig in i stonas hage, den rackarn. Gold, stoet som är dräktig (förhoppningsvis), var inte speciellt glad över att träffa honom och markerade detta ganska tydligt varpå Tellus kickade och råkade träffa henne i magen! Tänk om det hände fölet ngt då! Har det hänt er ngn gång? Och hur det gått isf? Jag vet inte hur hårt det tog, och inte heller riktigt var, för det gick så snabbt och jag var inte precis bredvid dom. Vet inte hur pass känsliga ston med föl i magen är, för yttre påverkan av sådana här slag. Ngn som vet? :confused:

//Linda

Fölet ligger ju ganska väl "inbäddat" i magen, så det ska nog till ganska mkt innan det skulle kunna skada fölet.
Dock bode hon kanske gå i egen hage om hon ska föla snart? Eller så får du hålla lillshettisen på behörigt avstånd. ;)
Min går nu tillsammans med dom andra(ett sto o en vallack), men ca 1 månad innan så kommer hon att få börja gå i egen hage. Lugnast så för henne och OM hon skulle föla på dagen i hagen.

Jovisst är det olika från häst till häst nu stor eller liten mage dom får. Har sett flera hästar där det knappt syns dom varit dräktiga, men sedan fölat. Oftast ponnysar som är lite rund av naturen.
Mitt vbl som ska ha om 7 veckor är stoooor, hon är ju normalt väldigt smal o smäcker. ;)

Jo, han går i en hage brevid..har han gjort hela tiden..och glott surt på tjejerna som får stå och käka hö hela tiden..det får inte han för han har så lätt för att lägga på sig...men så skulle jag pula lite i hagen och lyfte av nedersta tråden och vips var han inne hos tjejerna..den lille lymmlen. From nu lyfts inga trådar av! ;)
Jag hoppas verkligen att det inte hände ngt med fölis. Men jag har oxå tänkt lite i dom banorna att ett föl förmodligen ligger ganska så skyddat i stoets mage, med tanke på att dom kan komma i vägen för en spark från en annan häst, det är ju deras sätt att försvara sig och visa missnöje osv...så jag har liksom tänkt att det är nog så fiffigt av naturen..så att säga...men sedan är det ju så klart beroende på hur hårt det tar osv...eller tänker jag fel, kanske? :confused:

Undrar lite över det här med fosterrörelser...hur och var ser/känner man dessa...har som jag skrivit innan både försökt känna på hennes mage och stå och kolla på henne..varken ser eller känner ngt. Men fölis sover kanske just precis vid dom tillfällena?
Ringde faktiskt till en veterinär innan idag...men hon ville att jag skulle komma till hennes klinik för undersökning...har bara det problemet att jag varken har hästtransport eller ngn bil att dra den med..men det går ju givetvis att ordna om ifall att...men det hade varit mkt enklare om en veterinär kunde komma ut hit till mig, tycker jag. Och det hade inte inneburit så mkt stress för stoet heller, anser jag iaf...

//L

Alla är vi nybörjare någon gång i livet, men kan du inte ta en fråga i taget.. och i rätt ordning?

Du frågar om t.ex. avvänjning och när du kan börja rida stoet.. redan innan fölet ännu är född!!

Det är till att vara bekväm må jag säga (ursäkta mig :o).. det finns hur många trådar som helst med massor av svar på dina frågor via *sökfunktionen*!

Men till att börja med (som du mycket riktigt skrev) så bör du ge stoet en 'booster' av tetanus (stelkramp) 4 - 6 veckor innan beräknad fölning, då föds fölet med ett visst skydd intill 'sin egen' vaccinering!

Jag har en liten föraning av att du kommer med minst '100' frågor till framöver.. jag svarar vidare på var och en *i taget*, inte *allt i ett*.. vilket ju är omöjligt, jag sitter med modem 56K.. dessutom på landet, vilket gör ca 40 - 48K som bäst :crazy:!!!

Nej, om du ska kolla henne så måste en vet komma hem till dig. Man får inte transportera dräktiga ston senare än 3 veckor innan fölning o eftersom du inte vet när hon ska föla så... Ingen annan vet som kan komma hem o kolla?

Hoppsan, sikket påhopp :o.
Visste inte att man inte fick fråga flera frågor på en gång och att man skulle ta dem i turordning som de kommer i takt med fölning, avvänjning osv.

Som en parentes så läser jag mig självklart till en massa fakta men tycker att det är ett trevligt sätt att få tips och andras syn på saker och ting här på Buke! Men du är inte tvingad att svara, jag redaer nog ut allt i slutändan ändå...och i den ordningen jag vill. Det är väl inte konstigt att man är nyfiken och ivrig när man skall få en lite bebbe att bli mormor till! :)

Mvh

Men till att börja med (som du mycket riktigt skrev) så bör du ge stoet en 'booster' av tetanus (stelkramp) 4 - 6 veckor innan beräknad fölning, då föds fölet med ett visst skydd intill 'sin egen' vaccinering!

Tack men informationen har redan nått mig via HannaShetland. :)

Nu var du faktiskt väldigt överdriven och taskig :(

Skall man svara på '100 frågor' i ett svep.. från trådstarten (långt innan fölningen) och till-/efter avvänjningen, då blir det en HEL bok!!!

Då kan du hellre köpa 10 böcker som handlar om alla dina frågor, så har du dem hemma att läsa i :idea:

Och.. jag räknade 'kallt' med att det tillkommer mängder av frågor ändå.. vartefter stoet närmar sig fölning - fölningen - efter fölning - fölet - stoet - bete - etc. etc. etc. etc. etc. etc....

Tack för mig :(.. men 'lycka till' med ditt sto & föl :)!!!

Ja, det är hårdare än vanligt men tycker inte direkt att spenarna är "fyllda". Hon är inte svullen just "längst ner" i spenarna men är då svullen och ganska hårs högre upp och även framför :confused:. Det är ju ändå 7v kvar... Vad tror du, är det normalt?

Till Er ALLA!

Rubensmatte och jag har nu 'pratat' via pm, och vi har bett varandra om ursäkt för våra kommentarer till varandra.. så nu är det begravt och glömt, vi är glada igen :D

Ja! Det är vi! :)

Kanske du Bia kan hjälpa mig med senaste inlägget...? :banana:

Du behöver inte vara orolig, ston kan börja sätta juver mellan ca 2 månader innan fölning till nån timme efter fölning, men det mest 'normala' (eller rättare sagt oftast) är att juvret börjar fyllas så smått ca 1 månad innan!

Sen kan det variera med påfyllnad och tillbakagång under tiden fram till fölning.. eller efter :)

Spenarna "brukar" fyllas i nån/ett par dagar innan, då blir de nästan trekantiga (kommer inte på nån bättre förklaring). :D Innan det kan juvret fyllas och spenarna peka framåt och inte neråt som när de är fyllda. Rörigt det där, hoppas du förstår. :crazy:

Kanske fölar hon tidigare eftersom det är hennes första föl, du märker nog tydligt när det är på g... :)

Liknande trådar

Avel Hej, har ett sto som fölade iår, 12e maj, så fölis är snart 3 månader. Både sto och föl är självständiga individer, vilket kan var...
2
Svar
30
· Visningar
2 994
Senast: Dopy
·
  • Låst
Avel Ska i vår betäcka mitt ena sto och jag vill lära mig allt och lite till om fölningar. Vad man ska tänka på före och efter och så vidare...
Svar
1
· Visningar
687
Senast: Görel
·
Avel hej skulle behöva lite tips råd o erfarenheter. jag har ett shetlandssto som är dräktig. Hon brunstade kraftigt o smet in till...
2
Svar
20
· Visningar
5 343
Senast: athena
·
Avel Läste M. Rundgrens avhandling om avvänjning av föl. Här har vi en som verkligen studerat fölets utveckling:bow: "Berger (1986) fann att...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 892
Senast: Fenestra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V