Hur gör jag för att hon inte ska bli uttråkad?

P

_Pandora_

Nu är det så att min polle springer mycket i hagen och nu har hon självklart vrickat sig! Hon har fått vila i tre veckor nu men eftersom hon rör sig så mycket i hagen blir hon inte bättre. Nu i fredags trodde jag verkligen att hon blivit helt bra men hon hade så mycket överskotsenergi när jag red henne (mycket lugnt) och så började hon snart att halta igen :(

Nu undrar jag vad ni har för tips man kan göra med henne för att hon ska bli stimmulerad oh inte så uttråkad? Vi har promenerat, tömkört och övat lite trick-training. Vad mer kan man göra?
 
Sv: Hur gör jag för att hon inte ska bli uttråkad?

ska du fortsätta med att låta henne gå i hagen?
Om inte, alltså om hon ska ha boxvila så kan du prova med att köpa nån slags hästleksak. Ja vet inte om de funkar, men de skadar ju inte att prova:crazy:
 
Sv: Hur gör jag för att hon inte ska bli uttråkad?

tack för tipset. Hon går i liten hage nu men man kanske skulle kunna ha den utomhus .
Fler tips??
 
Sv: Hur gör jag för att hon inte ska bli uttråkad?

Jag har min pålle inne om han är halt. Han springer oxå mkt i hagen o har varit halt iblan pga av detta, men då blir det boxvila tills han är helt bra.:bump:
 
Sv: Hur gör jag för att hon inte ska bli uttråkad?

Jag hade nog ställt pållen i en liten sjukhage som är bygd i labyrinter för att den inte ska få upp någon fart.
Sen att skrittmotionera tror jag bara är bra för huvudet. Se till att det händer saker hela tiden.
I hagen/boxen kan man ha leksaker. Häng upp kolrötter, morötter ställ in hink med vatten med äpplen o moröttter, plocka sly som är gott att gnaga på. Se till att det alltid finns nåt att pilla med så att pållen inte börjar härja för att det inte finns nåt annat att göra. Om du har möjlighet så byt hage hela tiden. Kanske en hage förmiddag, ett par timmar i boxen, ut i en annan hage, byt box med grannen osv
Sen finns det ju mycket man kan träna hjärnan med hästen. Tex lite ledarskapsträning. Dra saker över hästen. Träna den med att följa dig, stanna, backa o sv
Jag förutsätter ju att du har veterinär inkopplad på fallet så du inte bara förutsätter att det är endast vila som hjälper?

Lycka till med pållen o använd fantasin ;)
/Anna
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 246

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp