Hur gör du när du "sitter emot"?

LinnK

Trådstartare
Ja, frågan är alltså; Hur gör du när du sitter emot?

Jag vet inte riktigt hur jag gör, och ju mer jag har tänkt på det på slutet desto sämre går det just att sitta emot.. :crazy:

Jag är medveten om att jag måste sitta emot MERA än vad jag gör idag, men hur gör ni? tänkte jag skulle få nåt tips liksom.

Sv: Hur gör du när du "sitter emot"?

Sitta emot vad? Föstår inte riktigt heller vad du menar.

Det är alltså när jag ska samla hästen riktigt mycket det knasar sig,
sitta emot = bromsa upp med sätet enligt instruktören, det är alltså det jag undrar hur ni gör.

HOn säger tex, gör fler halvhalter och sitt emot.

jag spänner låren, då går min häst med ett kortare steg men bibehåller framåtbjudningen. Ibland får jag hålla emot lite lätt på tygeln. så gör jag :D

Men om instruktören använder uttrycket "sitta emot" måste ju h*n också kunna förklara vad h*n menar med det?

Ska du spänna magmusklerna, vinkla bäckenet, sluta följa hästen med sittbenen, inverka mer med sittbenen eller vad menas?

Fråga din instruktör, det är nog bästa sättet.:idea:

Jag förstår precis frågeställningen för alla har olika uttryck, jag har stadig diskussion med min tränare för hennes bild av hur man gör stämmer inte alls med min.

Vid skritt så är min bild att 'cykla baklänges'. Dvs om höfterna följer med som om man cyklar i vanlig skritt så cykla lite baklänges istället när man vill bromsa upp i skritten.

I halten så har bilden av att 'göra plats för hästens rygg' under rumpan hjälpt mig, dvs tippa bäckenet framåt (lyft rumpan) så att hästen får plats att sätta under sig ordentligt i halten.

I trav nedsittning så jobbar jag fortfarande på min 'bild' :crazy: men känslan har jag hittat genom att låta hästen trava med lösa tyglar (paddock/ridhus) ta tag i framvalvet och dra mig ner i sadeln. Jag kommer nog snart på det.

Men allt beror på vilken utgångspunkt du har, hur är du byggd och vilka saker som är lätta/svåra för dig.

Tryck neråt i sadeln, spänner man sig för mkt brukar det bli att man åker upp ur sadeln istället. Dra benen mot marken & luta dig en liten aning bakå samtidigt som du sträcker på dig :p

Det första jag tänker på är att du spänner dig i bålen, rätar upp dig och blir mer stilla alltså du sitter emot rörelsen framåt. I en halvhalt rätar jag upp mig, spänner magmusklerna och eventuell kramar till på tygeln. Detta får hästen att sätta sig lite och följa mitt "förkortade" rörelsemönster. Ur halvhalten lättar jag av och följer med fram utan drivning.

Låter som om du kan det här rätt bra men för en som försöker lära sig så undrar jag:

...spänner dig i bålen, rätar upp dig och blir mer stilla alltså du sitter emot rörelsen framåt.

För att räta upp sig måste man ju ha något att räta på, om jag nu redan tycker att jag sträcker på mig så mycket jag kan? :crazy:

...I en halvhalt rätar jag upp mig, spänner magmusklerna och eventuell kramar till på tygeln. Detta får hästen att sätta sig lite och följa mitt "förkortade" rörelsemönster.

Spänna magen och krama tygeln förstår jag, med 'förkortat' rörelsemönster menar du typ 'stelnar till':confused:

...Ur halvhalten lättar jag av och följer med fram utan drivning.

Vackert språk, som taget ur en bok men hur menar du egentligen. Vad är det du lättar av (i handen, i magen eller slutar du 'räta' på dig? Utan drivning, är skänkeln då helt stilla, heller driver du inte med sätet?

Det är inte alls min mening att vara tyken men det används så många 'expertbegrepp' som för en som fortfarande lär sig verkar jättekonstiga. Om vi skall få folk att bättre kunna hantera sin sits (för det klagas ofta på att folk tror att de kan rida men har urusel sits) måste vi också kunna använda andra begrepp och bilder än de i expertkretsar etablerade.

Ett tips som jag tycker kan funka bra är att "bromsa gungan"
Tänk dig att du sitter på en gunga och vill stanna.
Hur gör du?
Samma muskler som du använder i magen och sätet för att sänka farten då, ska du använda på hästryggen.

Det är svårt och det tar tid att lära sig. Men det är bara att öva öva öva. Kanske kan någon longera dig så du kan koncentrera dig på att bara rida med sätet. Det är jättebra träning

Det var tråkigt att du tycker det är "expertspråk", ville bara hjälpa. För mig är det "vanligt" språk. Men nåja, ska försöka förtydliga.

Med sträcka på sig menar jag att man bara blir lite stramare i sätet. Vanligtvis så har jag en rörlig midja men i halvhaltsögonblicket så spänner jag mig i bålen, blir lite rakare och följer inte med i rörelsen lika mycket = håller emot rörelsen.

Med förkortat rörelsemönster = Jag rör mig inte lika mycket i midjan med hästen, hästen brukar då välja att följa mig

Lättar av, följer med fram = Jag blir rörlig igen och har jag kramat på tygeln, mjuknar jag i handen. Jag vill att hästen ska ha egen motor och följa min rörelse därför vill jag inte driva ur halvhalten.

Läste mitt inlägg igen och ovan språk har alla tränare jag ridit för använt. Fråga gärna om man inte förstår, har inget emot att förtydliga mig men det kändes faktiskt lite "tyket" som du själv uttrycker dig.

Tack för bra svar. Diskuterade just med min tränare igår och hon ville faktiskt helst undvika uttrycket 'sitta emot'. Detta för att man gärna då kniper till med rumpan och det skickar ju helt motsatt signal till hästen.

Och det att alla tränare använt det språket är väl en del i problemet i alla fall för mig.

Jag kan hålla med din tränare (bra tränare som funderar på hur hon använder språket). Sitta emot låter lite som om du ska köra ned rumpan i sadeln så mycket du kan.

Jag tycker du ska fortsätta att ifrågasätta och undrar, det är så man lär sig.

Hur var det? Menades detsamma som halvhalt?
Är inte helt hundra på alla begrepp jag heller...

Nja, behöver inte vara halvhalt, var en gissning från min sida och använde det som beskrivning. Sitta emot tolkar jag som om man inte följer med lika mycket i rörelsen. Alltså att du spänner dig lite i nedre delen av magmusklerna. Man kan använda det om man vill att hästen ska samla sig lite eller gå in i en halvhalt utan att man drar i tyglarna.

Jag stänger bäckenet tills hästen går där jag vill ha den, då öppnar jag bäckenet igen, men utan att förändra det önskade "tillståndet".

Jag stänger bäckenet tills hästen går där jag vill ha den, då öppnar jag bäckenet igen, men utan att förändra det önskade "tillståndet".

Det var nytt och intressant, hur gör man när man stänger bäckenet, på min kropp sitter det rätt fast. Menar du bäckenets vinkel mot ngt annat - magen? :confused:

Det var nytt och intressant, hur gör man när man stänger bäckenet, på min kropp sitter det rätt fast. Menar du bäckenets vinkel mot ngt annat - magen? :confused:

Man kan säja att bäckenets stängdhet eller öppenhet avgör hur följsam man är. Man följer så klart med, men mer eller mindre.

Är också nyfiken på vad du menar. När du säger att du är mer eller mindre följsam när du vinklar bäckenet, menar du då att du vinklar bäckenet fram?

Kan du inte beskriva hur du gör.

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 697
Senast: Askur2017
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 589
Senast: Rosett
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 295
Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 569
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar