Hur gör du efter vilodag?

I

incognito

Ett intressant ämne som diskuterades i stallet här om kvällen var, hur olika hästar reagerar efter en vilodag eller två, samt hur ägaren reagerar.

Nu är det en laddad häst det rör sig om som har mycket spring i benen.

Hur beter sig din häst? Går det att rida kontrollerat som vanligt eller blir det bokontrollerat med bockningar och sken?

Hur rider du? Som vanligt eller någon form av avrastning innan uppsittning?

För att utgå från resultatet i stallet.

häst nr 1 hästen är outtröttlig men håller sig på mattan genom hela passet, ägaren hoppar upp och rider som vanligt. Hästen är något tittig utomhus men gör inget dumt.

häst nr 2. Longeras och får bocka av sig innan ägaren börjar rida. Bockar hejvilt på lina och även med ryttare på ryggen rätt som det är under uppvärmningen. Är väldigt spänd och fladdrig ute och kan sticka iväg.

häst nr 3. Gör ingen skillnad om hästen vilat flera dagar eller kört ett hårt pass dagen innan. Kan skrittas på lösa tyglar ute utan att ha behov av att springa av sig.

häst nr 4 bockar och strular under hela uppvärmningen, väldigt ofokuserad och tittar mer på vad som händer runt om kring i lägre gångart. Ägaren låter hästen dra på några repor i hög fart för att sedan börja rida ordentligt.

Så hur gör ni?:idea:

Sv: Hur gör du efter vilodag?

Jag tycker ju ledarskapet är jätte viktigt.
och, är man ledare över sin häst så sköter den sig även om den har vilat.

men, självklart kan det finnas omständigheter som gör att man kanske inte kan rida som vanligt, jag har dock inte varit med om några sådana mer än när jag hade avmaskat hästarna en gång och alla hästar var helt galna... tydligen kunde den masken klia nåt enormt när den dog fick vi förklarat av veterinären...

sen får man ju tänka på detta med ledarskap... vi är inte med hästen 24/7 och kan därav inte ha ett normalt ledarskap, men att det skulle gå så långt som att jag inte skulle kunna rida hästen och den bockar o håller på tycker jag inte är ok!

i övrigt skrittar jag fram ev lite längre beroende på årstid... är det sommar och jag tar hästen direkt från hagen och slänger på sadeln så gör jag det tex inte, men på vintern kan det ju behövas... eller om det har regnat eller liknande.

De senaste hästarna jag ridit har varit av båda sorterna.

Två stycken hör till de där det inte märks så mycket om de har vilat. En av dem, som var yngre och lite grön, blev ev. lite tittigare och piggare ute, men ingen större skillnad. Den andra hästen kunde man rida ut o galoppera barbacka efter flera dagars vila om man så ville.

Sen har jag också ridit två hästar som reagerade lite mer på vila. En dag var allt som oftast okei, men om de vilade två dgr i rad så märktes det. På de så höll jag mig nästan alltid i paddocken dagen efter vila, bara för säkerhets skull (man var tvungen o rida ut längs med/på 70-väg för att öht komma ngnstans), och det blev allt som oftast ett ganska seriöst dressyrpass, där de fick aktivera båda hjärna och muskler. Ev. en del tittighet och "skutt" i början, men som försvann när de började koncentrera sig.

Jag har 8 travare och ingen av dom har stölleryck, min ena tvååring var opererad och gick o drönade i en hage i 3 månader, sen tog jag bara honom o körde och han betedde sig precis som innan.
Dom som har "galna" häster bör se över träningen och foderstaten.

Just nu när det är vinter tar jag det lite lungnare med min häst, då han ändå inte ska tävla (är bara 4 år). Det blir i snitt 3 dagar i veckan och då mest uteritter, skrittar länge i början, sen trav och tölt. Meningen är att vi ska tömköra lite mellan ridturerna, men det har blivit lite si och så med det, promenader håller vi dock på med flera gånger i veckan. Psykiskt skulle han klara av fler utmaningar (fler ridpass), men jag vill ändå ta det relativt lungt nu i början, med tanke på att skelett och skenor fortfarande utvecklas. Under början av nästa år blir det mer ridning, sen frammåt sommaren får han (och jag :p) lite välbehövd semester. Nu kom jag knappt ihåg frågan... Javist ja, hur jag gör efter en vilodag... Öööhhh... Gör nog inget speciellt faktiskt, är han "på tåna" så kanske han får springa av sig nåt varv på ridbanan typ. Lite beroende på hur dagens program ser ut.

Hur beter sig din häst? Går det att rida kontrollerat som vanligt eller blir det bokontrollerat med bockningar och sken?
min häst är precis som vanligt, liiite segare kanske. kan tycka det är roligare att komma ut om han har stått någon dag än om man rider några dagar i sträck.

Hur rider du? Som vanligt eller någon form av avrastning innan uppsittning?

rider en lite längre framridning med lösgörande övningar mm. och känner efter hur hästen känns. inte lika hårt heller men ingen avrastning såsom longering.

Intressant fråga, ska bli intressant att läsa alla svar.

Alla hästar jag har haft har skött sig efter vila. Har inte varit nga problem att sätta igång dem efter lite längre vila heller, pigga och glada för att få komma igång, men definitivt inga "dumheter"!
Min 5-åring har t.ex. haft vintervila nu i snart 7 veckor, och henne har jag skrittat ut på helt långa tyglar utan problem ca 1 dag/vecka, nu på slutet lite oftare. Det är inga problem, däremot så kommer det garanterat bli lite bus när hon kommer igång igen och får galoppera och hoppa.. Jag gör alltså inget särskilt efter en dags vila.

Blir alltid lika förundrad över folk som har häst efter häst som inte kan vila utan att bli galen. Är det bara "otur" eller finns det faktiskt något bakom detta?! Känns bara så konstigt att jag haft sammanlagt 5 hästar (inräknat de jag har nu), och ännu ingen som inte klarat lite vila utan att krypa ur skinnet...
Tilläggas kan väl att mina hästar går i stora hagar ca 9 timmar/dag, jag kan förstå att små fyrkanter några timmar/dag göra vilken häst som helst "galen"...

Jag tycker inte det är rätt metod att låta hästen "springa" av sig energin, oavsett om den är i lina eller under ryttare. Springa kan den göra i hagen.
Bättre att sätta den i arbete så den anväder energin rätt istället.

Min häst blir inte tokig av att vila.
Jag rider som vanligt utan att rasta den innan men det kan behövas längre uppvärmning.

Rider som vanligt, hästen är bara lite piggare, och man känner i kroppen att han inte jobbade dagen innan, iaf en bit in på passet..

Min häst rids som vanligt och beter sig lika okomplicerat som vanligt efter en eller ett par vilodagar.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 055
Senast: Sel
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30