Hur gör ni på sommaren?

A

Arsozah

Brukar ni minska på erat krafftfoder på sommaren? Isåfall ungefär hur mycket? Eller brukar ni byta krafftfoder under sommaren?

Tacksam för svar :bow:
 
Sv: Hur gör ni på sommaren?

Varför har ingen svarat på denna tråd?
Kan vara intressant att höra, det pratas ju så mycket om hur viktigt det är att analysera höt (håller med), men hur räknar man ut foderstaten när man inte kan analysera betet?
frågvis/snöstorm
 
Sv: Hur gör ni på sommaren?

Om betet är bra så behövs inget extra...detta ser du ju på hullet. Under vintertid begränsar vi människor starkt hästens matintag samt att vi oftast har kasst grovfoder...vilket gör att i många fall behövs något extra.
 
Sv: Hur gör ni på sommaren?

Beroende på hur betet ser ut brukar jag först och främst stödutfodra med HÖ om det behövs tillskott. Om jag inte har tillgång till hö eller på annat sätt tycker att kraftfoder skulle funka bättre så brukar jag ge samma mängd som på vintern.

Öht brukar jag inte ha så stor tillgång till bra hö under början av sommaren så då ger jag kraftfoder eftersom min häst tränas hela sommaren, mot slutet av sommaren stödutfodrar jag med hö.
 
Sv: Hur gör ni på sommaren?

Jag skär ner i kraftfodergivan efterhand som gräset börjar växa i hagarna. Drar ner på den proteinrikaste maten och fodrar med ögat - sväller hästen, blir varm i benen eller så, så skär jag mer.

Jag skär ner i höet också, när det finns gott om gräs att tugga i sig. Men ofta behöver de något lite grövre och torrare stråfoder som komplement till det söta saftiga, men lite klena gräset i början. De käkar då gärna halm också om det erbjuds.

På betet brukar de inte behöva något extra. De får ändå mineraler och en skvätt symboliskt någonting vid ridning (samma kraftfoder blandning som höst-vinter-vår, men nu bara en näve av var). Efterhand som betet blir mindre fett kan de börja stödfodras med hö och en skvätt kraftfoder igen, och så trappar vi upp så nätt inför installningen, åter med ögat som vägvisare. Jag vill inte låta hästarna falla ur innan jag åtgärdar det, så man får vara uppmärksam på små tecken. Även tiden, vädret och betets utseende kan ge indikationer på vartåt det lutar.
 
Sv: Hur gör ni på sommaren?

Det beror på betet.
Förra sommaren hade vi bra bete, så han fick inget annat än gräs dygnet runt.
Reds lugnt, och nån veckas vila och han mådde som en prins.
 
Sv: Hur gör ni på sommaren?

jag tar bort kraftfodret helt! Min häst lägger på sig en hel del och klarar sig bra även med ganska magert bete. Hon behöver knappast MERA energi på sommaren! :crazy:

Däremot ger jag henne nån näve havre eelr betfor att blanda lite mineraler i. För mineraler ska man ge ändå.

Svårt att räkna på en foderstat på sommaren om hästarna går på bete. Det får man strunta i då!
 
Sv: Hur gör ni på sommaren?

Eftersom hästen inte får nåt kraftfoder (förutom lite betfor till mineralerna) så finns det inte mycket för mig att byta ut.

Sommarhagarna gödslas på våren och min häst klarar sig på det som finns även om det är ganska nerbetat mot slutet.
Lägger man ut hö i hagen så äter dom ändå inte det så jag utgår från att dom får i sig vad dom behöver.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gör ni på sommaren?

Varför då ? Mineraler är ju inget nödvändigt ont på ett bete heller. Så länge hästen håller hull och så länge det växer så får den i sig det den behöver även i mineralväg...förutom natrium då...Men det kan man ju lämpligast tillgodose dom med en saltsten. Även GRÄS innehåller mineraler ;)
 
Sv: Hur gör ni på sommaren?

Till normalhästen på ett vettigt bete ger jag inget extra, inte ens när jag tävlade och tränade hårt blev det mer än ½ kg havre efter träning/tävling.
 
Sv: Hur gör ni på sommaren?

Det är ju för spätt vårgräs innehåller lite växttråd som det är bra att ge grovfoder från början..knappast för att det är sött och saftigt.
 
Sv: Hur gör ni på sommaren?

Patsy får en skvätt krafft protein under sommaren som vi blander ut mineralerna med och för att hon ska fortsätta äta det för magens skull, sedan i mitten av juli ungefär börjar jag öka på det för annars faller hon ur i augusti, speciellt nu när hon arbetar hela sommaren.
Patsy går med Greenguard hela sommaren, blir kanonfin i hullet men behöver som sagt lite extra proteiner. Utan G blir hon fet.

Men de flesta andra ser ut som gödgrisar med bra muskler och blank päls så de nöjer sig med mineraler.
 
Sv: Hur gör ni på sommaren?

Det beror lite på.Vi har faktiskt jätte bra bete här, men det räker ju inte till hur många hästar som helst.I somras var här tre "stora" hästar här, och de äter ju en del.Så då stödfodrade jag min häst med kraftfoder, då han väljer bort hö sommartid. Ger kanske lite mindre än vad jag ger på vintern.Till sommaren blir det dock bara min häst och en liten ponny, som ska gå på mindre bete och då är det rätt självklart att min häst inte behöver bli stödfodrad eftersom det kommer finnas att beta i hagarna hela tiden! :)
 
Sv: Hur gör ni på sommaren?

Hon står i regel på samma krafftfodergiva på sommaren. Är väl om jag bara rider lugnt + vila under längre tid som jag drar ner el tar bort det helt.
 
Sv: Hur gör ni på sommaren?

Det är ju för spätt vårgräs innehåller lite växttråd som det är bra att ge grovfoder från början..knappast för att det är sött och saftigt.
Jag vet! ;) Bara ett mindre vetenskaplig sätt att uttrycka samma sak.
 
Sv: Hur gör ni på sommaren?

Min häst brukar vara perfekt i hullet på betet, jag brukar varken behöva ge kraftfoder eller rida hårdare än vanligt. :D

Det är tur det, för förra sommaren vägrade hon äta det jag bjöd på efter ridningen. Jag tänkte att hon skulle behöva lite mineraler (vi verkar ha väldigt fosforfattiga jordar här), så jag ville ge henne lite betfor och mineraler.

Men nej, det dög inte åt damen, bara gräs ville hon äta! :cool:
 
Sv: Hur gör ni på sommaren?

Nordisen får lite Miner Grön, känns tryggt att ge lite extra nu när hon är gammal och dessutom har dåliga hovar. Ger också en skvätt Biotin på det + saltsten.

Travar valacken får 0,5-1 kg Fibergi Bas i slutet av betet, annars tappar han i rapidfart. Han får också Miner Grön + saltsten.

Stödfodrar med hö så länge de vill ha, när de börjar rata högivan tar jag bort den.
Har planerat att stödfodra med halm eller hö i slutet om betet är/blir dåligt, har dock inte behövt göra det någon sommar än så länge.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur gör ni på sommaren?

Ok det verkar vara rätt olika på hur alla gör men de flesta verkar nöja sig med gräset :P När min ponny stod inne på natten förra sommaren så drog jag ner på kraften en aning men inte så mycket faktiskt.

Vet inte hur jag ska göra i sommar, eftersom att min nya ponny är ifrån Holland så har jag ingen aning om hon är van vid bete :confused: Vill absolut inte att hon ska få fång :eek: Så hon får kanske gå i en mindre gräshage och stå inne på natten eller dagen har jag tänkt. Måste bara hitta ett ställe jag kan ha henne på :angel:
 
Sv: Hur gör ni på sommaren?

Om hästen är frisk, och du vänjer mkt noga och långsamt vid gräs ska det nog gå bra.
Det är väl vid hastiga foderbyten och "överkonsumtion" som foderrelaterad fång kan uppstå.
 
Sv: Hur gör ni på sommaren?

Mynta2 skrev:
Varför då ? Mineraler är ju inget nödvändigt ont på ett bete heller. Så länge hästen håller hull och så länge det växer så får den i sig det den behöver även i mineralväg...förutom natrium då...Men det kan man ju lämpligast tillgodose dom med en saltsten. Även GRÄS innehåller mineraler ;)

nej, "dagens" beteshagar innehåller inte tillräckligt med mineraler. Där tror många fel! FÖRR (lääänge sen) behövde man inte ge mineraler men nu ska man det. OM nu inte hästen går i en väldigt varierad hage med olika slags växter, buskar, träd..... då kanske det räcker...

Det är vad jag hört. Så jag börjat att ge min mineraler även på sommaren. Ska nog starta en tråd om det... Kommer nämligen inte ihåg VART jag läst/hört det! :smirk:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
914
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
487
Senast: Linda_A
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 496
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har en fundering som jag kom och tänka på nu när sommaren äntligen närmar sig. Ni som är ägare alternativt medryttare , vad...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 807

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp