Hur gör ni på sommaren?

Sv: Hur gör ni på sommaren?

Álin skrev:
Om hästen är frisk, och du vänjer mkt noga och långsamt vid gräs ska det nog gå bra.
Det är väl vid hastiga foderbyten och "överkonsumtion" som foderrelaterad fång kan uppstå.

Jo det får jag nog ta och göra. Så himla synd bara att betet inte ligger utanför mitt hus då är det ju lättare att ha koll på dem, men men. Man får göra det bästa av situationen :smirk:
 
Sv: Hur gör ni på sommaren?

Jodå, visst innehåller det mineraler...blandar du inte i hop med selen nu ? Vanliga hästar på bete tar tillvara presis så mycket som går förlorat med träck och urin, resten åker tillbaka till betesmarken. MEN har du tex ett digivande sto eller växande unghästar på betet, alltså hästar som kräver något extra, så kan marken till slut bli utarmade eftersom de tar mer kväve från betet än vad som avges med träck och urin. Man vet även att växter/gräs inte kan växa om det råder allvarlig mineralbrist i markerna.
 
Sv: Hur gör ni på sommaren?

Tar bort allt kraftfoder, på sommaren så är det gräs som gäller!
 
Sv: Hur gör ni på sommaren?

Domigo skrev:
Tar bort allt kraftfoder, på sommaren så är det gräs som gäller!
Även om hästen går ner i vikt? Nej, jag fick ge kraftfoder för vi hade lite för mycket bantarbete. Gav även kraftfoder för att inte ändra för mycket i foderstaten eftersom vi flyttade samtidigt. Jag gjorde det också för att se om det hade nån effekt på eksemet. Och det hade det, nästan inget eksem att tala om Ett klisår på näsan , en vecka...
 
Sv: Hur gör ni på sommaren?

Hej allihop!
Jag låter min häst gå på bara sommarbetet :) om den behöver stödfodras så ger jag den fibergi som hon även får på vintern. :idea:
Att ge hö verkar meningslöst ialla fall till min hon hade inte rört höt om det fanns gräs i hagen. ;)
MVH Linnea
 
Sv: Hur gör ni på sommaren?

Vi har numera vår pålle i ett stall som har enoooooooooooorma sommarhagar med bra bete där han går dygnet runt i 3-4 månader.

Han rids i princip hela sommaren 4-6 dagar/vecka
Vi brukar göra så att vi succesivt drar ner på kraftfodret och ger endast lite eller inget alls. Det beror på hur vi tycker han känns när han rids. Ifall han behöver lite mer energi menar jag. Men om han känns pigg och framåt och har tillräckligt med "go" i sig så behövs
inget kraftfoder. Däremot får han lite betfor varje dag för att "skölja"
ned mineralerna med.
 
Sv: Hur gör ni på sommaren?

Tar i regel bort kraftfodret under betes-säsongen, men det beror mycket på vädret samt betet, efter en sådan här vinter har tex vårat planerade bete rätt stor risk för mer eller mindre omfattande "tjälabränna" (vet inte vad det heter på "normalt språk", men det är alltså där det blivit 10-20 cm tjock is, som tar tid på sej att smälta bort sedan och gör att vissa åkrar blir vattensjuka och gräset helt enkelt inte får nån chans att växa - när det väl torkar upp så ser det ut som om nån varit framme och eldat, gult och tråkigt, och växer dåligt). Halva ena åkern på det betet måste plöjas och sås om nu i vår, så hästarna kommer få gå på en begränsad bit av betet i början. Andra somrar brukar just de åkrarna vara väldigt frodiga, och vara full i klöver, men det beror som sagt på vädret. Torra somrar brukar innebära att man måste gå in och stödutfodra på lämpligt sätt (med protein) i slutet på juli-början på augusti (sen brukar betena oftast få fart igen).
Har relativt lättfödda (små hästar samt kallblod) hästar, ENERGIN under sommarhalvåret på betet brukar det aldrig vara bekymmer med (det som syns är ju om betena börjar gulna av i mitten på juli att hästarna också faller ur i *musklerna*, men de hästar vi haft på bete har alltid fortsatt vara feta).

Har tidigare somrar använt mej av samma kraftfoder som övriga året, men då just kraftfoder.
I år är tanken att stödutfodra med lucernhack till viss del hela sommaren, då vi kommer ha två fölston med föl (ja om allt går väl!) - dvs digivande ston, samt en gammal tant på 25+. Det vill säga, oavsett hur vädret och betet ser ut kommer vi lägga ut alternativt fodra "individuellt" med lucernhack. Utöver lucernhacket får vi väl se, blir oftast vetekli, krafft protein och/eller soja. Stödutfodra med hö är hopplöst hos oss på somrarna, hästarna ratar det ALLTID. Det är inte förrän i början/mitten på september som de kan tänka sej äta hö igen. "För bra" beten helt enkelt, varför äta torrt äckligt hö när man har en massa klöver att tugga i sej...

Men då gäller det alltså BRA beten, där det övriga år tas ensilage åt korna med rejält höga värden (de sköts som åkrarna som tas skörd på etc). Betena är lite FÖR bra ibland. Men bra när vi som iår ska ha digivande ston och gamla hästar.
Svårare när vi haft "bara" ridhästar, de brukar ha en tendens att se ut som tunnor, blanka, musklade och runda.... Stödutfodra kommer inte på tanken då.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
914
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
487
Senast: Linda_A
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 496
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har en fundering som jag kom och tänka på nu när sommaren äntligen närmar sig. Ni som är ägare alternativt medryttare , vad...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 807

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp