Hur gör jag?Steg för steg inför och under seminering

Ridtjejen

Trådstartare
Jag har ett sto jag vill ta föl på...
Har inte seminerat sen 99, och då ringde jag bara seminstationen, åkte dit för att undersöka hästen som precis släppt ett ägg...jag berättade vilken häst jag var intresserad av, sen fixade de resten, kom tillbaka dagen därpå så seminerades hon och tog sig direkt....så hur gör man nuförtiden?
Har halvblod, ska man gå in på språngrulla och välja hingst där? hur går det till ...förklara gärna steg för steg!!
 
Sv: Hur gör jag?Steg för steg inför och under seminering

Likadant :-). Ring seminstationen å åk sen dit, bra om du har anmält på språngrulla innan.
 
Sv: Hur gör jag?Steg för steg inför och under seminering

Om man ska följa reglerna vilket vissa seminstationer gör så går man in på språngrulla först.
Där registrerar man sitt sto och även skickar en anmälan till seminstationen man vill använda där man också anger vilken hingst. Man får också uppgifter så man kan betala (något som jag just nu inte kommer ihåg vad det är.....)
 
Sv: Hur gör jag?Steg för steg inför och under seminering

Nåja, jag följer reglerna också men det är ju väldigt enkelt att anmäla på språngrulla när stoet kommer, om stoägaren är osäker.

Stoavgiften kan man betala direkt eller så får man en faktura. Tror den var på 340:- inkl moms förra året.
 
Sv: Hur gör jag?Steg för steg inför och under seminering

Där jag har lämnat (större stationer i Skåne) har dom inte tagit emot stoet om det inte har bekräftats via språngrulla innan. På en mindre station verkade det gå bra att dom gjorde det på plats.
 
Sv: Hur gör jag?Steg för steg inför och under seminering

Jag hade ingen aning om Språngrulla, men sen kom mitt infall sent o ogenomtänkt, men var välkommen till en stor station.
Jag fick även vara med vid tappning o hela proceduren med spermahanteringen.:)

"Min" hingst var nog ganska avtänd, men fick se en annan som var på hugget. Kul att se skillnaden
 
Sv: Hur gör jag?Steg för steg inför och under seminering

Ringer man innan lär man nog få reda på om de kräver att man lägger in på språngrulla först eller ej. Jag kan inte tänka mig att det är vanligt. Det är dessutom bara SWB-hingstarna som finns där.

Jag har hittills inte träffat på en enda hingstägare som inte skickat till ston som ännu inte är inlagda heller för övrigt.
 
Sv: Hur gör jag?Steg för steg inför och under seminering

kan man anmäla stoet och den valda hingsten redan i maj, trots att man inte kommer att seminera förräns i juni/juli? man behöver inte kontakta seminstationen förräns det är dax för stoet att brunsta,och fråga om man kan komma,eller?
 
Sv: Hur gör jag?Steg för steg inför och under seminering

Absolut! Jag tror att det finns nån ruta för kommentarer också, och där kan du alltid skriva när du tänker komma.
 
Sv: Hur gör jag?Steg för steg inför och under seminering

Tips från mig är att välja en bra seminstation! Välj en med ett bra rykte och med många kunder som rekommenderar den. En stations dräktighetsprocenten brukar inte vara svår att få från stationer med bra resultat. Självklart får man läsa alla siffror i relation till antalet ston. Att det skiljer ganska mycket på hur duktiga, eller inte stationerna är vilket blev väldigt tydligt för mig förra året då en station stod ut med flera "ej dräktig" trots att vi skickade flest gånger till dem och till andra som blev dräktiga från samma tappningstillfälle :banghead: :banghead: :banghead: Vet inte hur det är med andra hingstägare men själv tycker jag att det ärbåde tråkigt och jättejobbigt när inte stona blir dräktiga. Sen finns det självklart stationer som står ut positivt också :love:

Angående anmälan i språngrulla har i alla fall vi skickat till alla som har beställt även om de inte funnits med. Men det är trevligare att ha lite koll dessutom är det himla kul att se vilka ston som ska betäckas med vår hingst :)
 
Sv: Hur gör jag?Steg för steg inför och under seminering

kan man anmäla stoet och den valda hingsten redan i maj, trots att man inte kommer att seminera förräns i juni/juli? man behöver inte kontakta seminstationen förräns det är dax för stoet att brunsta,och fråga om man kan komma,eller?

Varför ska du inte börja betäcka förrän i juni/juli?
Anledningen till att jag frågar är att det inte är säkert att stoet tar sig direkt, börjar det strula så kan det vara bra att ha flera brunster på sig innan säsongen är slut. En bekant fick t ex erfara detta förra året, då hon ville ha fölet i juni, stoet tog sig vissserligen med tvillingar i juli när hon började betäcka, men de klämdes, och ingen klarade sig. Stoet tog sig sedan inte mer innan säsongen var slut. Mycket kan hända, så jag hade börjat betäcka senast i mitten av maj, dvs om stoet inte är dräktigt nu och fölar sent i år.
 
Sv: Hur gör jag?Steg för steg inför och under seminering

Det är för att stoet fölar i juni, så nästa brunst blir ju i juli......om jag inte rider henne nåt år och seminerar nästa år ist.....
Hur långt fram på sommaren kan man seminera, är det Aug/ början av sept?
 
Sv: Hur gör jag?Steg för steg inför och under seminering

De flesta hingstar till ca 15/8, några till 1/9 och enstaka längre.
 
Väcker en gammal tråd med en följdfråga som jag har funderat kring. Jag går i tankar om att de närmsta åren, ev året betäcka mitt sto. Det blir mitt första föl & hela biten med inseminering & seminstation är helt nytt för mig så kanske ställer en jättedum fråga.. :o Min fråga är om man hittar en hingst på en station som står långt iväg och har en annan station närmare, är det möjligt att ändå betäcka på den stationen som ligger närmare trots att hingsten i fråga inte ingår i deras utbud? Eller är detta något som kan variera från station till station?
 
Antar att du menar seminera och inte betäcka?

Alla stationer kan beställa sperma från de hingstar som finns på marknaden. och jag har inte hört om någon som vägrar att beställa och seminera med sperma från hingstar utanför det egna programmet.
 
Antar att du menar seminera och inte betäcka?

Alla stationer kan beställa sperma från de hingstar som finns på marknaden. och jag har inte hört om någon som vägrar att beställa och seminera med sperma från hingstar utanför det egna programmet.

Precis det jag menar! & tack för svar på min fråga! :)
 
Väcker en gammal tråd med en följdfråga som jag har funderat kring. Jag går i tankar om att de närmsta åren, ev året betäcka mitt sto. Det blir mitt första föl & hela biten med inseminering & seminstation är helt nytt för mig så kanske ställer en jättedum fråga.. :o Min fråga är om man hittar en hingst på en station som står långt iväg och har en annan station närmare, är det möjligt att ändå betäcka på den stationen som ligger närmare trots att hingsten i fråga inte ingår i deras utbud? Eller är detta något som kan variera från station till station?
Beror lite på ras, hingstägare och land som hingsten finns i. Vad jag vet har det inte funnits hinder för svenska SWB hingstar, för travhästar kräver vissa hingsthållaren att stationen ska ha en fast veterinär och för hingstar som finns i andra länder krävs att stationen är EU-godkänd.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 683
Senast: _Taggis_
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 174
Senast: ginnies
·
  • Låst
Hästmänniskan Hej Buke, ny medlem här så ha överseende med eventuella missar! ;) Under början av året var jag, min dotter (16 år) och hennes...
17 18 19
Svar
373
· Visningar
90 217
Senast: ameo
·
Avel Jag har börjat fundera på om jag ska betäcka mitt sto igen nästa år. Har ju fått hingstråd av ASVH, tänkt själv och frågat många andra...
Svar
7
· Visningar
1 677
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp