Hur giftig är en spikklubba?

Sasse

Trådstartare
Det har växt upp en sådan i vår trädgård så jag undrar rent allmänt hur giftig den är? Var kommer giftet ifrån, är det från växtsaften eller fröna eller vad?

Anledningen att jag undrar är för att jag har en katt som brukar sitta vid växten, snurra in sig i den och bryta av grenar med hjälp av kopplet emellanåt. Jag vill såklart inte att det ska vara riskfyllt för honom att vara där, samtidigt är det en ganska vacker växt som vi låter vara om den inte sprider gift hur som helst.

Tacksam för svar :)

Sv: Hur giftig är en spikklubba?

Hur tar man död på den? Antar att det inte hjälper att gräva ner den...

Hittade en på gödselstacken idag :crazy:

Tack för svar alla!

Det får bli att ta bort den, och bränna som någon sa. Vet ni om det är en sådan växt som man måste ha bort varenda liten rot från eller om det bara är att dra det som finns? Går den att få bort snabbt så känns det onödigt att slita mer än nödvändigt ;)

Spikklubban är ettårig och kommer därför inte igen om den inte får chans att fröså sig. Det är bara att dra upp den helt enkelt. För övrigt tror jag inte att den är farlig om man inte äter av den men du kan ju ta det säkra före det osäkra för kattens skull.

Såg att du redan fått svar.. Men som sagt mycket giftig. Försök att avlägsna den. Har varit med om lindrig änglatrumpetförgiftning på katt trots att han antagligen "bara" fått i sig en liten liten bit av bladet som legat där den tidigare stått.
Han tokdreglade (och mådde förmodligen mycket illa) i lite över i 48 timmar. Usch för den oron säger jag bara.
Som tur var hände inget värre med honom och han verkar helt återställd nu. Efter detta har jag dock noll förståelse för att man har sådana växter i närheten av barn och djur överhuvudtaget (i vårt fall fanns den där vid inflytt, och visst visste jag att den var ganska gifitg min inte att det var så att barn och djur kan bli dödssjuka av att äta tex ett blad).

Liknande trådar

Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 785
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 440
Senast: Mirre
·
Katthälsa Jag har fått ett problem jag inte ngnsin kunde mig förutse känns det som. Har 2 katter, en hona och en kastrerad hane, som bott...
Svar
16
· Visningar
3 358
Senast: Prosit
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 624
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka