Hur gick det för era hundar på 12 slaget?

Sv: Hur gick det för era hundar på 12 slaget?

En hund (inte vår) som var med vi vårt nyårsfirande, en Border Collie som heter Siri, envisas varje år med att försöka fånga raketer och andra "småsaker". hennes ägare får hålla hårt i henne... men om hon är inomhus bara hon skäller...

min 6 månaders sov igenom smällarna och reagerade inte heller då vi var ute... halleluja!

min skotträdda Faith har ju genom åren o träning o se "käringar" som inte är rädda inset att det ä oerhört obehagligt men det är inet längre fara för henens liv.följdaktligen hade vi ingen hud undre rullstolen,vi kudne gå u t o de sköt några raketer kl 18 o hon blev aningens aningens berörd men tyckte det var rätt ok,och sedan så fick hn bomull o valeriana o tykcte attdet var väl ok,.

vid 12 slaget så brakade det tiöll ordentligt o hon skakade en smula,men en filt över hunden o jag som låg bredvid fick både skakningarna att försvinna o pulsen var normal.hon var mest trött på det hela..kraftig massage i nacken gjorde säkert sitt till..ett mkt gtt tecken var att hon åt godis som hon fick.

på natten ville hon sjkv sova i assistentens rumo sov i hennes säng(hon var inte där) fastän honvar själv.

på morgonen var hon lika glad osm vanligt så jag tror att det kan betecknas som att hon är desensibiliserad nu..
Thina

Vår lilla nio veckors valp förstod ingenting, gömde sig under fotpallen hela kvällen och hade skrämselhicka. :(

Hon är inte rädd, så det gick bra. Vid tolv-slaget när det var som värst försökte hon kika ut genom fönstret. Tillsammans med katten. :)

Jag var lite nervös eftersom vi har en ganska lättskrämd och nervös liten flicka, men hon klarade av alla smällare med ro. Hon låg på soffan och brydde sig inte det minsta. Men så hade hon sin mentor hos sig också, sin äldre storpudelkompis som har en otroligt lugnande inverkan på min hund.

Min är ju galen i smällare så vi kan inte ha han med ute. När jag kom in så hade han tuggat på dörren, han skulle ut och fånga raketer. Han hade dessutom vält ner saker från fönsterkarmarna och krasat sönder dem.

Tog med han ut i koppel, TOTALT GALEN! Han älskar allt vad raketer heter, han vill jaga dem. Eldar vi i eldningstunna så står han och fångar gnistorna... Det kan bli fel på båda hållen.,...

Vi lämnade vår paniskt skotträdda vovve till uppfödarna över nyår, de bor mitt i skogen och har inte en granne på flera km ;)
Det hade gått jättebra med honom vid kl 12, inte rädd alls :)
Gud så skönt det känns att ha någonstans där han känner sig trygg mitt i allt smällande :bow: :love:
Annars brukar han vara så fruktansvärt rädd att det bara gör ont att se honom. Han skakar, flåsar, kissar på sig och vill bara springa, springa och springa. Det hjälper inte alls med lugnande heller
:cry: :(
Så nu kommer vi lämna bort honom varje nyårsafton.

Min egen vovve däremot är helt oberörd. Visst, han reagerar lite och lyssnar vid första smällen, men sedan bryr han sig inte ett dugg.

Mina 2 klarade sig alldeles utmärkt.
Då det var deras första nyår så var jag lite nervös över hur det skulle gå.
När det brakade loss som värst. Vilket iofs inte var så mycket då vi bor ute på landet så gick dom och åt. Sen gick dom och la sig.

Mia.

Mina hundar fick vara hos kompisen över nyår.. Dom bor mitt ute i skogen och där fyrades inte en enda raket av... Skönt!

Inget problem med våra. Gick på promenad när det smälldes smällare, de reagerade inte.

Skönt med jakthundar. :D

Rebelle brydde sig inte alls medans Zeus satt och hyperventilerade och var totalt skräckslagen. De skjöt raketer sammanlagt 2 veckor här, så det har varit riktigt jobbigt för honom. Han har inte vågat gå ut efter att det har blivit mörkt. Så jag har fått dra med honom (nästan 50 kg...) sen har han bara gått och flämtat ute. Efter mycket om och men pissar han så vi kan gå hem igen. Men om de har skjutit av raketer när vi har vart ute så har han livit livrädd. Var några ungar som skjöt. jag sa att de kunde lugna sig tills vi kommit förbi. Då sköt de av ett långt smatterband + 3-4 stora raketer och jag kunde inte göra nånting... kunde ju inte gärna gå dit med zeus och har ingen aning om vilka de var... Hur kan man vara så dum?! :devil:

Man blir sugen på att skaffa en soft air gun och skjuta såna med. Eller kanske deras föräldrar. :devil:

Min lilla skrutta brydde sig inte överhuvudtaget. Hon tycker nog mest att dom är roliga att titta på. Jag är mycket tacksam över det för mamma och pappas hund ligger bara och skakar sen är hon rädd för att gå ut i flera dagar.

Det gick inte lika bra som sist.
Då var vi på besök hos hundfamilj vars jycke inte brydde sig, och vår jycke var rejält drogad för första gången.

Nu hann han nog bli på alerten innan jag gav första pillret för efter två timmar var han fortfarande pigg i ögonen. Då fick han två piller till för att vara dåsig vid tolvslaget.
Det var han inte alls utan låg i min famn (vilket han brukar göra när jag ligger i soffan och tittar på TV) och skakade. Sedan satte han sig upp och tokflåsade mig i ansiktet en lång stund - och klöste mig.
Därefter la han sig i soffan under en filt och jag kliade.
Ca en timma senare kopplade han av och somnade.
När det small som värst hade jag radion på i köket, stereon på i TVrummet- där vi var - samt spelade en dansfilm på TV på hög volym. Det levde om rätt bra inne hos oss kan jag säga!

Det verkar som om tabletternas verkan försköts för när han kom och skulle "hjälpa" mig morgonforda hästarna vinglade han och lade sig ner för att sedan gå tillbaka till korgen.
Där sov han ett par timmar till för att sedan vara sig själv igen.

Undrar hur jag ska göra nästa nyår för att få det bra?

Liknande trådar

Hundhälsa Jag kommenterade en bild på FB där någon hade köpt massor av raketer. Härligt att se att folk bryr sig om andra än sig själva. :( Jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 046
Senast: Rouise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025