Hur gick det för era hundar på 12 slaget?

Sv: Hur gick det för era hundar på 12 slaget?

Inga problem alls! Hästarna stod också lugnt och tittade på fyrverkerierna!

Våra stressade upp varandra, flåsade, gnällde, pep, krafsade
och följde efter mej vart jag än gick.
Ena tiken är utmattad och lite gnällig idag,
men den andra har nog redan glömt det.. ;)

Jag hade vovven med mig på jobbet, och där snarkade han ikapp med smällare och reketer. :D Jag upplevde smällandet något mindre i år motför förut, tack och lov.

Hon har inte varit rädd tidigare, men sen millenieskiftet när det verkligen small ute har hon blivit skraj. Hon vill helst gömma sig när det smäller, så vi satt och kliade magen vid tolv-slaget!
När det small ute (tidigare på kvällen) ville hon helst gå in....

Min hund är tydligen helt skottfast :love:
Hon sket totalt i alla ljuden och sedan vid tolvslaget , när vi hade dragit ner alla gardiner för att hon skulle slippa se fyrverkerierna gick hon och ställde sig i trappan och kikade ut genom fönstret. Jättekul med nyårsafton tycker Helia :banana:

Tiken laddar redan när hon hör de första smällarna runt 20-21, sedan hoppar hon av förtjusning ju närmare 12-slaget. Strax efter 12 får hon följa med ut och busa. Glädjen är enorm! Hon tycker det är dökul.

Hanen ligger lugnt och sover. Han brukar följa med ut han också, men tycker det är trist när vi bara står och tittar på raketerna.

De är helt oberörda utav smällare och raketer.

Skönt!

Jag var lite orolig för hur det skulle gå under kvällen, då vi har en valp som aldrig har varit med om nyår.
Men jag har en av världens bästa hundar!! :love: Han sov hela kvällen och det gick hur bra som helst på promenaderna!!!!

Jaa min golden-hane på 8 månader tycktes inte märka någonting. Han kollade väl upp lite då o då för att se vad det var men fortsatte sedan att sova.. Men medans min kompis amstaff, gömde sig bakom toaletten i flera timmar. :(

Trodde det skulle gå bra, och det gjorde det fram till tolvslaget.. Då fick Selma panik och sen satt hon och skakade och flåsade i sin korg i ungefär 20 minuter. :(

De fick lugnande framåt kvällen, men var fortfarande ganska stressade. Den ena ville helst ha oss samlade hela tiden, den andra märktes det inte så mycket på förrän det verkligen härjades, 23.30 typ. Då satt han och skakade under trappen, stackarn.
Han som ville samla ihop oss människor vill fortfarande inte gå ut och backar när vi öppnar ytterdörren, samt ligger max två meter ifrån nån av oss.

Hörde av kompisen som hade varit med vårat kompisgäng hemma hos en tredje kompis (invecklat) att de hade smällt massor av smällare. Tur för dom att jag inte var där, då hade dom åkt på skäll kan jag lova. För det första är det väl förbjudet med smällare? Sen var de dessutom utanför min mormors hus, där hon bor med en livrädd hund som helst gömmer sig i garderoben. Kompisen jag pratade med vet dessutom om det. Hon vill också ha en hund... Stor respekt tar hon då för dom :crazy: :mad:

Jo, smällare är förbjudet. Fast nu har de bara lagt in lite glitter och mojs i smällarna så räknas de som fyrverkerier istället. :mad:

Tycker fyrverkerier borde förbjudas helt.. Så onödigt. :(

Då ska jag upplysa kompisarna om det :devil:

Min skrutt skällde bara till några gånger, sen gick han och la sig. :) Tycker verkligen synd om hundarna som är riktigt rädda för fyrverkerier. De kan inte ha det lätt :(

Nej, att se sin hund så skräckslagen är det värsta som finns. :(

Och även om man försöker med "Äh det är inget, sluta sjåpa dig" så är de lika livrädda ändå :(

Selma verkade inte ens höra att man pratade med henne. Helt okontaktbar. :(
Och jag mår riktigt riktigt dåligt för det känns som att det är mitt fel. Eller det ÄR mitt fel. Jag skulle inte ha tagit ut henne trots att det gick bra innan. Det var ju bara så onödigt. Det här kommer jag ha dåligt samvete för hela livet. :cry:

Vår 10 månaders valp tittade först upp lite intresserat, sedan lade han sig på rygg och snarkade sig igenom hela tolvslaget.

Tycker verkligen synd om alla skotträdda hundar.

För min del kunde man gott förbjuda dessa potentiella brandbomber och livsfarliga vapen raketer faktiskt är.

Min lilla Golden-hane är hur skotträdd som helst och kunde inte bajsa på hela dagen för att det var så mkt smällare ute.Vid tolvslaget satt jag hos honom men han lugnade sig inte för det, skakade i hela kroppen och flåsade. Stackars hund! :(

Min Boxertik har ju inte brytt sig mycket om smällare tidigare år, men eftersom hon reagerade lite på skotten på MH-testet så var jag lite osäker på om det skulle gå bra i år också. Därför tog jag det säkra före det osäkra genom att vara inomhus ensam med henne. På med TVn på hög volym och mysa i soffan tillsammans. :love:
Hon morrade några gånger när det smällde som värst, men annars var det inga problem. När vi var ute vid halv tio-tiden på kvällen så var hon rätt så lugn också och framför allt så hade hon svansen glatt i vädret så jag tolkar det som att hon inte var berörd då iaf. :)

/JES
vars ex hade en Aussie som var så skotträdd att han kastade sig mot stängda portar och bilar för att komma (in?) undan minsta smällarljud. Inte kul då, att "fira" nyår. Där löste vi problemet med ljudkuliss från TVn (Krigsfilm är ett hett tips!! :idea: ) och att han fick ha sin bilbur inne att gömma sig i när det blev för jobbigt.

Min ena hund är extremt skotträdd.
Hon har inte följt med ut på promenader sedan smällarna började säljas på marknaden. Tur att vi har trädgård :crazy:

På nyårsafton åkte jag och hunden iväg till en kompis som också var hundvakt så man slapp flumma hemma ensam. Dragkamp med Mycket "Vilja, Våld & Vaselin" för att få ut hunden ur huset :smirk: .

Sen tillbringade hunden kvällen mellan gömstället under matbordet med att helt sonika tränga sig in i ett hörn i hallen och darra, helt okontaktbar, kring tolvslaget.

Sen när alla fyrverkerikåta antingen supit sig fulla eller gått och lagt sig så var det dags för nästa kamp - att få ut hunden ur huset, och in i bilen för att åka hem.
Kan ju säga så här mycket - Vi lämnade kraftiga klösränder på parketten :smirk: :crazy:

Mina andra två byrackor brydde sig inte extremt mycket om oljudet, och katten tyckte det var asballt med fyrverkerier på himlen och satt i fönstret halva kvällen.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag kommenterade en bild på FB där någon hade köpt massor av raketer. Härligt att se att folk bryr sig om andra än sig själva. :( Jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 046
Senast: Rouise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025