Hur går ni tillväga? Vad accepterar ni?

Sv: Hur går ni tillväga? Vad accepterar ni?

Ridde, du är inte som andra människor :D. Du är som andra hästar.

Ja det är tydligt det, och bara en sån sak som att hälsa nos mot nos istället för nos mot hand vet jag är ovanligt och dessutom betecknat som farligt. Under dom över 20 år som jag gjort så sen jag hittade "alla knapparna" har inte en enda häst betett sig hotfullt och strukna öron behöver inte alls betyda "jag ska döda dig", och en liten kospark i arslet "bara-för-att" är ju inget annat än en utmaning, som jag ju genast är med på. :bump:

Jag kan hota en hotfull häst bara genom att vända baken till och backa på den helt fräckt och hästarna blir så paffa att dom nästan bryter ihop. :rofl:

Det finns ju ett gammalt ordspråk som heter "tala till bönder på bönders vis, och till lärda män på latin" och likadant är det med djur, inget konstigt alls. :idea:

En av ridlärarna korrigerade en häst som buffade genom att slå den mot huvudet. Denna häst är i sig oerhört känslig om sitt huvud. Ej någon favorit bland personalen, då den har varit ganska krånglig att sko osv. Dock ej under tiden jag har skött om den. Den har varit konvalecent sedan i somras, så den har bara haft mig som ryktat den.
Det är sagt att i stallet, då ridskolechefen tror att eleverna kan förvärra det då genom att de ger tre gånger mer tex stryk mot hästarna.
När jag frågade ridläraren sa den bara att det inte accepteras av henne att hästar buffar, då oavsett storlek och skulle den buffa ett barn/ elev så kan de ramla mot stenstallgången och slå sig ordentligt. Jag blev oerhört upprörd under min sista dag när jag såg hur hon slog till denna häst,

hur lätt kommer övriga elever och personal kunna ta hand om denna hästen som utsätts för våld, av en person som skall föregå med gott exempel och vara en förebild för många människor?

Hur ska elever kunna nå huvudet eller ens kunna övervinna sin egen ev hästrädsla / repekt för hästar som vissa kommer med till stallet, alltså oerfarna människor som kommer till en ridskola för att få kunskap?

påstår hon (ridskolechefen) att elever kommer slå hästen 3 gånger mer?
vem har informerat elever att det är ok att ge hästar stryk?!

nej alltså detta gjorde mig skogstokigt förbannad

Hur mycket accepterar ni? Hur mycket tolerar ni ifrån hästen när den söker kontakt på olika sätt? Vad accepterar ni?

Jag tolererar nog relativt mycket, det beror på var jag är och vilken häst det gäller.

Hästis får göra lite som han vill, han går inte över gränsen ändå - pillar gärna med läpparna i håret, "kliar" försiktig tillbaka när han blir ryktad, nosar i fickorna/händerna... Jag vet att han backar om jag muttrar till lite, så när han är på knähundshumör får han vanligen lite extra gos helt enkelt.

Främmande hästar vill jag lära känna - är artig och vänlig emot dem, och vill bli bemött på samma sätt, det vill säga med viss respekt.

Hur säger ni ifrån tex om en häst buffar och ni inte vill det?

Muttrar/morrar lågt, kan morra högre vid behov men vanligen fattar de vinken. Går även att spänna upp sig lite. Hästar brukar inte bara helt plötsligt komma med en jätteknuff "out of the blue" sådär, de frågar först.

Har dock en häst på klubben som lärt sig att rusa fram och knuffa undan folk när de öppnar boxen - FRIHET! Den har jag klappat till med grimskaftet över bringan och rutit åt, jag vill: 1. inte blir översprungen 2. inte stå med en lös lektionshäst 3. inte ha en lektionshäst som tror att den kan bete sig så. Resultatet blev en tvärnit och förvånat fnys, klickade på grimskaftet, klappade och ställde upp den i gången - inga problem.

Hur hanterar ni tex en huvudrädd häst som buffar?

Jag morrar som sagt åt den, det gör jag oavsett om den är rädd om huvudet eller inte. Står aldrig och "viftar" emot någon häst.

En av ridlärarna korrigerade en häst som buffade genom att slå den mot huvudet.

Skäms på denna ridlärare! :mad:

KL

Jag är en av dom som vill ha mitt eget privata utrymme, på ca 50 cm runt om mig. När jag bjuder in hästen är den välkommen att komma närmare, inte annars. För mig är det en fråga om respekt. En häst som tex tar sitt huvud och kliar det på mig, mot min vilja, respekterar mig inte och det är inte ett sätt att söka kontakt utan ett sätt att visa att han tycker att han får göra vad han vill med mig. Men en häst som jag ser att det kliar på och börjar klia på, som sas kliar tillbaka och sedan slutar så fort jag slutar klia, det är respekt OCH kontakt.

Hade hand om en väldigt bufflig häst, med honom gjorde jag så att jag höll ett spö i handen bort från hästen och med ändknoppen petade honom på sidan mulen så fort han började gruffa mot mig. Inga snabba rörelser eller viftningar, utan jag rörde min hand högst 10 cm och liksom mötte upp hästens mule och gav honom en lätt petning. Det tog ca 30 min med spöet innan han fattat att man inte gör så med mig och slutade helt.

Jag har inte ens det här bekymret, då pållen min har så stor integritet (precis som jag).
Varken hon eller jag är särskillt "mysiga" typer, vi gillar inte att stå och gosa eller klia på varandra. Däremot är hon helt fantastisk, ibland kan man verkligen stå i timmar och bara klappa på henne :D
Sen ger jag henne godis ur handen, men är väldigt tydlig med hur långt hon får gå, och eftersom att hon är såpass känslig så funkar det med henne. Hon kan vara väldigt intresserad av vad som finns i mina fickor, men på sin höjd står hon med öronen fram och ser lite vild ut, med radarlåsning på gottet. Men gör aldrig någonting. Lika dant när jag kommer in med mat till henne, hon vet precis att "jag äter först" och när jag har ätit får hon äta.
Tillrättavisning (inte bestraffning) är oftast en blick, rätt i ögat på'na, vilket oftast får henne att sluta, annars gör jag mig lite stor, om det verkligen inte funkar (har behövt göra så kanske en gång). Höjer jag handen lite i ett stop-tecken typ.

Sen kan jag tillägga att jag verkligen älskar min häst mest på jorden <3

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästhantering Har ni några förslag på hur man på bästa sätt löser denna situation: Jag har en häst, en kallblodstravare född 99, vallack. Han har...
2
Svar
20
· Visningar
4 054
Senast: Heulwen
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 886

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka