Hur går ni tillväga? Vad accepterar ni?

Sv: Hur går ni tillväga? Vad accepterar ni?

Jag har kanske inte nolltolerand riktigt men det är i min värld absolut inte okej att en häst hotar, sparkar, biter etc. Den får heller inte buffa på mig annat än lite kärvänligt i så fall. Inget tiggande!

Jag korrigerar oftast hästen genom att säga nej helt enkelt, det brukar räcka. Vissa hästar behöver en liten "dask" på bogen med handflatan, inget som gör ont utan en markering från min sida. Aldrig på huvudet!

Tycker det är totalt oacceptabelt med en häst som går över folk, är "stark" när man leder, naffsar, biter, är hotfull mm.

Har egen erfarenhet av vad smällar, slag, ryckande och slitande i häst kan göra för skada eftersom jag var dum nog att låta två tjejer bli fodervärdar till min redan lite ryckiga, huvudskygga ,box tjuriga fd ridskole ponny. Fick reda på för ca 1,5 mån sen vad som föregick, fick hem en total "förstörd" polle som bara stod och ruskade på huvudet upp och ner hela tiden och tom försökte springa över mig när jag skulle ställa han på gången och stod och skakade när han stog där.:confused: Så fy f-n säger jag bara!!!!!!!!!! Däremot när en häst hugger el biter dig sparkar eller på annat sätt avsiktligt tänkt skada dig:devil: då är det rätt färdigt med en dask!

Varför skulle hon det?
hon är 2 år, 8 månader, hon har bitit mig en gång på över 2 år, haft henne sen 6mån. 1 gång har hon bitit, dessutom bet hon inte desto hårdare (detta i armen).
Jag känner min häst bättre än dig tror jag, skulle fallet ändå vara så att hon skulle bita näsan av mig, så får jag väl skylla mig själv.

Hon tycker om att vara nära, att snusa i ansiktet, och att hålla läpparna om nässpetsen, ser ingen orsak till att förbjuda detta.

Men som jag sa tidigare, en annan häst jag har är jag verkligen på min vakt med, honom skulle jag nog knappast låta greja på i mitt ansikte.

Har egen erfarenhet av vad smällar, slag, ryckande och slitande i häst kan göra för skada eftersom jag var dum nog att låta två tjejer bli fodervärdar till min redan lite ryckiga, huvudskygga ,box tjuriga fd ridskole ponny. Fick reda på för ca 1,5 mån sen vad som föregick, fick hem en total "förstörd" polle som bara stod och ruskade på huvudet upp och ner hela tiden och tom försökte springa över mig när jag skulle ställa han på gången och stod och skakade när han stog där.:confused: Så fy f-n säger jag bara!!!!!!!!!! Däremot när en häst hugger el biter dig sparkar eller på annat sätt avsiktligt tänkt skada dig:devil: då är det rätt färdigt med en dask!

Vad hemskt:(

Självklart är hästar inga porslinsfigurer men det som slår mig i många sådana här diskussioner är att folk verkar glömma bort att hästar är individer. Hårdhänt beteende mot en häst kanske inte förändrar den hästen alls men kan förstöra en annan individ helt. Så är det med alla djur inklusive människor, alla har olika känslighet.
Sen funderar jag på gällande ridskolor och andra anläggningar där elever vistas varför dom har hästar som är osäkra, dvs inte är lämpade för att hanteras av olika människor, osäkra människor osv. Det i sig blir en säkerhetsfråga....

Sålänge inte hästen börjar bli odräglig och blir arg när den buffar men inte får något godis så tycker jag inte att man ska slå sin häst. Tycker det du skrev är sjukt, att slå en häst i huvudet när den redan är rädd om sitt huvud är idiotiskt och korkat, det finns så mycket bättre sätt att träna bort odräglighet/buffighet än på det sättet. Och som du beskrev det så verkar inte ens hästen vara odräglig eller jobbigt buffig.

Man är så ovetandes om hur vissa hästar behandlas och det skrämmer mig när jag tänker på hur många hästar som är i helt fel händer. Usch, så hemskt. :(

Att slå hästen i huvudet är big no-no oavsett hur huvudskygg den är eller inte är.
Är den riktigt hårdhänt nångång kan det väl hända att jag smäller tillbaka i ren reflex, men aldrig annars.
En häst ska liksom aldrig behöva vara rädd för att få stryk i huvudet.

Däremot kan man ju knuffa till den lite hårdare om den är för på sig, men det får aldrig vara den där "höja handen och smälla till".

Nafsa och leka med mularna får mina hästar göra, men de ska veta att de inte får vara hårdhänta och de ska sluta när jag vill det.
Buffa får de inte göra, om det är inte väldigt mjukt.

Sen är det såklart skillnad på en ridskolehäst och en privathäst. En ridskolehäst får aldrig vara för på, eftersom det kan skrämma folk, och om det skrämmer folk kan hästen bli värre.
Men att slå bort beteendet är nog det dummaste man kan göra speciellt på en ridskolehäst. Vissa hästar funkar det på, men de flesta hästar blir ju faktiskt värre mot de som inte vågar slå till hästen.

Det är nolltolerans för alla sådana sorters beteende. en häst ska dessutom aldrig ens tänka tanken att tigga godis.
En bufflig häst som är huvudskygg är ju oftast huvudskygg för att den har varit bufflig i evigheter och fått massa däng för det.
Bufflar man på mig bufflar jag tillbaka HÅRT och lika våldsamt.Blir den rädd om sitt huvud får den skylla sig själv, bara att ge fan i att buffla.

Skylla sig själv?

Att ge den däng på huvudet är aldrig OK eller imp. hästar som blivit bremsade i öronen ska ha förståelse. De har en hel kropp att i såna fall få däng på.

En häst som jag köpte hade varit hingst o då fått slag över huvudet. Det gick aldrig riktigt bort. Skadad för livet även om det bleknade.

Samma sak när folk rycker i repgrimman. Hästarna ruskar på huvudet av att nacken blir utsatt.

En gång fick jag ett hästhuvud tjongat i mitt ansikte, det var 10 år sen. Skadan sitter fortfarande i, var gång en häst bänglar med sitt huvud i närheten av mig rycker jag tilll..........

Förstår du var jag vill komma? I sverige har vi en massa "huvudskygga" människor som snällt flyttar sig för och lyder hästen.
I Spanien har vi några huvudskygga hästar som snällt flyttar sig för och lyder människan...

Jag föredrar det sistnämnda faktisiskt.

Fast det är väl snarare hästägaren/uppfostraren som får skylla sig själv om den får en rejäl bäng av hästen.
Hästen SKA inte göra så och det går att lära dem att inte göra så utan att göra dem huvudskygga.

Just huvudskygghet är något jag verkligen avskyr, eftersom det visar på en enormt dålig behandling mot hästen.

En gång fick jag ett hästhuvud tjongat i mitt ansikte, det var 10 år sen. Skadan sitter fortfarande i, var gång en häst bänglar med sitt huvud i närheten av mig rycker jag tilll..........

Förstår du var jag vill komma? I sverige har vi en massa "huvudskygga" människor som snällt flyttar sig för och lyder hästen.
I Spanien har vi några huvudskygga hästar som snällt flyttar sig för och lyder människan...

Jag föredrar det sistnämnda faktisiskt.

Nu drar du allt till den yttersta spetsen. En medelväg med en bufflig häst, dänga den i huvudet tror jag icke, däremot få den att sluta på ett mer humant sätt, sen brukar sällan en metod hjälpa för alla, hästar är ju individer precis som oss.
Sen återigen ridskolorna måste ha bra koll och hjälp till nybörjare och osäkra så hästarna inte utvecklar fler beteenden som icke är önskvärda.

Fast jag anser att det beror på hur hästen tigger, varför skulle den inte ens få tänka tanken?

min häst får gärna tigga från mig om den bjuder på något annat, lika som med hundar, man kan lära dem att bjuda på olika saker och belöna för rätt sak.

om den bara nafsar i handen går det ju bort direkt, förstås

Om en häst t.ex. står och biter i jackan, blixtlåset eller vad som helst, tillrättarvisar jag genom att trycka bort huvudet. Klappar man till på huvudet finns ju även risken att hästen drar upp huvudet i taket utan att släppa t.ex. blixtlåset. Då får matte vackert köpa sig en ny jacka :devil:

Biter hästen däremot, i arm, ben eller vad det nu kan vara, då blir det en rejäl klapp på nosen och ett bestämt Nej.

Fast jag anser att det beror på hur hästen tigger, varför skulle den inte ens få tänka tanken?

min häst får gärna tigga från mig om den bjuder på något annat, lika som med hundar, man kan lära dem att bjuda på olika saker och belöna för rätt sak.

om den bara nafsar i handen går det ju bort direkt, förstås

Vad ska hästen bjuda på för att få godis? En spark rakt fram? Ett bett i näsan?

Nej jag vill vara den som ber om nåt för att eventuellt få belöning. Nafs i fickor
mm tolererar jag inte. Hästen ska snällt kunna stå och bete sig "som folk" utan att tigga o buffa. Men vet min att en viss person alltid ger ur handen så är det kört, men mig låter han bli.

ja säkert kan du lära de natt sparka med :)

om man ex lär en häst att buga för man oftast godis mellan frambenen, altså hästen tigger godis på samma gång den utför en handling.

egentligen kan man säga att en häst lär sig tigga genom att stå still med, dvs den får beröm eller godis om den står still i stallgången, eller står still då man stiger upp. Dvs hästen lär sig genom att vara stilla får den kanske en godisbit. Klart att det inte är samma tiggande som om den nafsar efter en, men det handlar om samma sak - att få belöning, för om man ger en häst som nafsar en godbit belönar man dess beteende.

samma sak med hundar, om man knyter handen med godis i, följer säkert en del reaktioner från hundens sida, den tigger men kanske den även sitter ner, eller ligger, eller lägger tassen i din hand? sen kan man belöna då hunden "tiggt" på rätt sätt.

knappast lär man få hästen att bjuda på samma saker som en hund förstås :)

Detta är ju givetvis inget man kan utföra underverk med nåt kan man få fram.
Min en häst som var riktigt nafsig i början, kastade även med huvudet om man tog av grimman och nafsade efter mig. Jag började belöna varje gång han var stilla och nu då jag tar av grimman ser jag honom tigga - stilla, men med förväntansfulla ögon.

Tigga är kanske fel ord i sammanhanget, kanske förväntan vore ett bättre ord..?

Jag accepterar olika beroende på hästen som individ. Min egen häst är väl medveten om vad jag accepterar och inte accepterar. Om han skulle få för sig att knuffa till mig ordentligt så skulle jag nog ryta till lite på rösten och putta tillbaka honom. Dock skulle jag aldrig få för mig att slå honom. Jag kan till och med tycka att en liten puff är okej. Då menar jag i det formatet att han vill ha uppmärksamhet och jag inte flyger all världens väg.. Han brukar sällan bitas så jag måste inte direkt tillrättavisa honom så.
Andra hästar har jag däremot varit med om att det krävs en del för att få dem att lyssna. Som sagt så skulle jag aldrig få för mig att slå hästen men det händer ibland att jag får försvara mig på ett mer hårdhänt vis. Det är klart att om mitt liv är i viss fara för att en häst går på mig med hovar och tänder anser jag mig ändå att ha rätt att göra samma sak tillbaka för att visa att jag har högre rang. (och inte har lust att bli ihjälslagen) Dock skulle jag väl säga att det gäller nödfall vilket det tyvärr kan göra ibland när man har "turen" att träffa på lite speciella hästar. Hellre försvara sig på ett vettigt sätt än en hov i huvudet.
Annars är jag för att använda kroppsspråket som första medel.

Jag har nästintill 0-tolerans mot allt buffande, kliande eller tiggande. Är väldigt mån om mitt utrymme, och vill inte att någon skall vara "på" mig om jag inte inbjuder dem till att komma nära.

Är det en uppmärksam häst räcker det oftast med röst och en höjd hand och kroppsställning för att de skall ge en utrymme, med hästar som inte kunde bry sig mindre går jag på tills de ger sig. Slår, skrämmer eller viftar inte, och det brukar inte behövas kroppskontakt om man använder sin kropp på rätt sätt.

En häst som bara håller försiktigt i kläderna, kramar en för att få godis, buffar på en eller på sitt sätt hjälper till med grepen osv, tycker inte jag att man ska slå.

Vad anser ni? Hur mycket tolerar ni ifrån hästen när den söker kontakt på olika sätt? Vad accepterar ni?
Jag tolererar väl nästan allting och har aldrig haft nåt behov av en "personlig sfär". Jag ser hästarna, ja djur öht. som mina jämlikar och dom har alltid sökt sig till mig och helt okända hästar som betcknats som "farliga" har jag nästan fått i knät, så nära vill dom vara mig. Jag har aldrig nånsin känt mig hotad fast det kan gå ganska vilt till runt mig med en massa hästar och att bli vallad ser jag som ett exempel på att dom vill ha mig i flocken och jag känner mig hedrad av att få det förtroendet.

Hästar är ju inte mer än människor dom heller har jag lärt mig under dom 30 år som jag umgåtts med dom.

Ridde, du är inte som andra människor :D. Du är som andra hästar.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästhantering Har ni några förslag på hur man på bästa sätt löser denna situation: Jag har en häst, en kallblodstravare född 99, vallack. Han har...
2
Svar
20
· Visningar
4 054
Senast: Heulwen
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 886

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern

Hästrelaterat