Hur går ni tillväga? Vad accepterar ni?

Golden_Heart

Trådstartare
Jag och en till diskuterade hästhantering av buffliga hästar efter att vi varit på en praktikplats där jag tyckte då att de gick sakern helt fel tillmötes.
Hästar söker kontakt på olika sätt. En del små napprar på kläderna, en del buffar på en för att få uppmärksamhet eller gosaker. En del accepterar oerhört mycket ifrån hästen och en del har noll-tolerans när det gäller bufflighet, tiggande osv. Hur mycket accepterar ni? Hur säger ni ifrån tex om en häst buffar och ni inte vill det? Hur hanterar ni tex en huvudrädd häst som buffar?

En av ridlärarna korrigerade en häst som buffade genom att slå den mot huvudet. Denna häst är i sig oerhört känslig om sitt huvud. Ej någon favorit bland personalen, då den har varit ganska krånglig att sko osv. Dock ej under tiden jag har skött om den. Den har varit konvalecent sedan i somras, så den har bara haft mig som ryktat den.
Det är sagt att i stallet, då ridskolechefen tror att eleverna kan förvärra det då genom att de ger tre gånger mer tex stryk mot hästarna.
När jag frågade ridläraren sa den bara att det inte accepteras av henne att hästar buffar, då oavsett storlek och skulle den buffa ett barn/ elev så kan de ramla mot stenstallgången och slå sig ordentligt. Jag blev oerhört upprörd under min sista dag när jag såg hur hon slog till denna häst, som har blivit något av min skyddsling under min praktiktid (svårt att få hästjobb runt mig och utan körkort, med familj och hus) Denna häst har jag jobbat med just i tre månader med att den ska acceptera att jag strykerm borstar osv på huvudet. Ridskolan borstar knappt alls sina hästar på huvudet och om de gör det så gör det med en rotborste.

En häst som bara håller försiktigt i kläderna, kramar en för att få godis, buffar på en eller på sitt sätt hjälper till med grepen osv, tycker inte jag att man ska slå.

Nu har jag slutat där och borde inte vara upprörd över det, men det som hände spökar i min hjärna hela tiden. Vad anser ni? Hur mycket tolerar ni ifrån hästen när den söker kontakt på olika sätt? Vad accepterar ni?

Sv: Hur går ni tillväga? Vad accepterar ni?

Jag tycker inte att hästar ska knuffas och ännu mindre nafsa. I första hand låter jag bli att handmata dem för att minska detta beteende. Jag tillåter inte små buffar heller även om de är harmlösa eftersom jag vet att det lätt blir mer än små buffar så småningom. Detta betyder dock inte att jag slår till hästen, ofta härmar jag hästens beteende och knuffar tillbaka eller bara flyttar undan den på något lungt men bestämt vis. ;)

Man kan lära dem att vara väldigt försiktiga- som de gör med sina föl.

Jag säger till- som även hästar gör för att den andra parten ska förstå att det är för mkt-inga tänder vid klining mm.

Ge ur hand går hur bra som helst om man inte gör det i tid o otid. hästen ska veta varför den får BELÖNINGEN.

Jag tycker inte att det är ok att hästen nafsar eller buffar. Det är en ganska respektlös handling som lätt kan bli värre om man inte korrigerar. Är det en häst som inte är rädd om huvudet kan jag flytta bort det, på ett lugnt men bestämt sätt. Är det dock en individ som är känsligare för sådant kan jag rygga den ett par steg.
Tycker det är riktigt dålig stil att bestraffa hästen för något den anser ha rätt till. Hästar har alltid en anledning till allt de gör, och det ska de inte få stryk för!

Jag tillåter min häst att buffa och naffsa till en viss gräns. En liten buff mot jackfickan eller liten rörelse med överläppen mot handryggen är inget jag reagerar på. Skulle hon däremot använda mer kraft då skulle jag säga ifrån genom att använda rösten med ett ganska mörkt och bestämt tonfall. Jag skulle aldrig slå henne! :mad: Det är dock mycket sällan hon behöver någon tillrättavisning.
Ofta, direkt efter arbete brukar hon få en liten godbit och det har än så länge inte gett mig några bekymmer och jag har haft hästen i 9 år. Men jag skulle gissa att det har lite att göra med individer huruvida de utvecklar våldsamt naffsande, buffande och kanske rent av bitande.

"Knuffar tillbaka" (inget våldsamt, bara för undan hästens huvud typ) utan att se på hästen och fortsätter sedan med det jag gjorde innan. Kan upprepas några gånger men sen brukar hästen fatta att den sortens beteende inte lönar sig.

Hästar jävlas ju inte, det handlar ju om inlärda beteenden eller att de helt enkelt testar. Dvs t.ex. "gör jag såhär så brukar jag få godis" eller "får jag godis om jag gör såhär?", och inte t.ex. "nu ska jag nypa henne i jackfickan för då blir hon sur!". ;)

Jag låter inte min häst buffa eller klia sig på mig efter träning t.ex., då knuffar/stöter jag bort honom bestämt. För mig är inte handmatning ett bekymmer, så länge hästen tar emot godbiten som jag ger den, äter den och sen låter mig vara och inte tigger så är det inga problem, om hästen tigger eller letar efter godis får den däremot en tillsägelse.

Min häst får gärna vara nära mig och vi gosar massvis, men det ska vara på min villkor. Jag vill inte ha 500 kg ouppfostrad häst över mig som använder mig som klibräde eller som ser mig som sin privata godisautomat.

*kl*

Jag tillåter varken buffning, nafsning eller kliande på mig.
Gosar mycket med mina hästar men det är när jag bjuder in dem till det. MEN det är inte samma sak som att jag skulle slå dem.

Jag vill inte bli bufflad på! Det är brist på respekt. Jag vill heller inte att hästen kommer för nära inpå. Jag har mitt "space".. kommer hästen för nära så backar jag den helt enkelt. Det brukar oftast räcka med att gå emot hästen lite och "peka" på ett framben.. Backar hästen så slutar man "peka" och gå emot hästen.

Jag accepterar inte hårda buffar där man får parera för att hålla balansen, och de får inte lov att bita och dra i mina kläder.

En lättare puff OK
Lite försiktigt pill med läpparna OK
Man känner att de nöp lite med tänderna i kläderna men släpper omedelbart OK (det är förbjudet att bita i kläderna, men kommer de på sig och släpper genast så ser jag mellan fingrarna)
Att de luktar ingående överallt OK
Jag kan tolera att de försöker klia sig om jag kan hålla undan huvudet på dem med händerna utan att jag behöver ta i. (hästen nickar alltså upp och ner medans jag håller händerna på huvudet så den inte kliar sig på mig utan i luften)

Vad korrigeringen blir beror ju på hästen.
En huvudskygg häst behöver jag ju inte röra för att få den hoppa baklänges, det räcker ju med att vifta till ordentigt med ena handen mot hästen ;) alltså en sån häst hade jag viftat till mot så jag får en tydlig reaktion tex att den rycker undan huvudet för att jag viftar.
Är det en häst jag känner väl som inte är huvudskygg och jag vet, att hästen vet, att den inte får lov att knuffa mig hårt, smäller jag till den där jag kommer åt med öppen hand. (jag har en märr som skulle kunna åstakomma hjärnskakning utan att blinka om man inte sätter hårt mot hårt)
Är det en halvhård knuff knuffar jag bort den bestämt.

Andras hästar knuffar jag bort och försöker hålla på avstånd, det är inte min sak att uppfostra andras djur.
Folk blir bara förbannade om man säger till deras glasbebisar.

Man kan lära dem att vara väldigt försiktiga- som de gör med sina föl.

Jag säger till- som även hästar gör för att den andra parten ska förstå att det är för mkt-inga tänder vid klining mm.

Ge ur hand går hur bra som helst om man inte gör det i tid o otid. hästen ska veta varför den får BELÖNINGEN.

Vissa hästar är väldigt burdusa och de kan bli bättre men inte helt botade.
Min märr är sådan, hon är född och uppvuxen hos mig och hon kan fortfarande glömma av sig ibland och tjonga till mig så att det svartnar för ögonen :crazy:
Hennes mamma var likadan, och hennes syskon är ganska så burdusa de med fast inte så illa, de har iallafall lärt sig.

Jag tycker det är oerhört jobbigt när hästar buffar. Speciellt direkt efter ridning, när man bara går förbi eller inte alls är beredd på det. Lika dant om de vill klia sig. Jag tycker alltid det är viktigt med Mitt space, och hästens space. Vill inte jag att han ska buffa på mig, ja då får jag acceptera att han kanske inte vill han mig kramandes och gosandes på honom ibland. Får jag säga till, måste han också få säga till.

Jag korrigerar genom att använda rösten, och bestämd, men ej våldsamt knuffa tillbaka huvudet, alternativt trycka tillbaka det.
Jämför man det med hur en häst reagerar på någon som tar dess huvud i famnen, buffar de oftast tillbaka, ger oss en liten knuff.

KL*

Jag tycker inte det är ok att hästen bufflar/tigger, eftersom jag väger ungefär lika mycket som hästens huvud så har jag ingen chans att stå säkert för en bufflande häst. Däremot tycker jag det är FEL att utnyttja hästens rädslor och svagheter till diciplin, som i detta fall var att slå /vifta mot huvudet. Runt huvudskygga hästar är alla hastiga rörelser och hårda händer strikt förbjudna i min värld.

Hade min dam installad på ridskola ett tag, hon var både huvudskygg och allmänt känslig för hastiga rörelser, så en dag när jag skulle stryka henne i pannan med armen över kedjan, döm av smärtan när hästen KASTADE upp huvudet och nästan satte sig på arslet av rädsla, jag trodde att armen gått ur led.
Det visade sig att personalen tyckte det var en effektiv metod att veva grimskaft mot huvudet på henne när hon gjorde något "fel" (var orolig kring höbalar, hoppade till för hastiga ljud osv.)

Bufflarna i vårat stall (två unga tyska halvblod) brukar jag helt sonika stålsätta mig för när jag ser att det är bus i ögonen, och som korrigering så bröstar jag upp mig, går emot dem och tvingar dem att backa. Helt plötsligt är jag inte så rolig att leka med längre..

Jag och en till diskuterade hästhantering av buffliga hästar efter att vi varit på en praktikplats där jag tyckte då att de gick sakern helt fel tillmötes.
Hästar söker kontakt på olika sätt. En del små napprar på kläderna, en del buffar på en för att få uppmärksamhet eller gosaker. En del accepterar oerhört mycket ifrån hästen och en del har noll-tolerans när det gäller bufflighet, tiggande osv. Hur mycket accepterar ni? Hur säger ni ifrån tex om en häst buffar och ni inte vill det? Hur hanterar ni tex en huvudrädd häst som buffar?

En av ridlärarna korrigerade en häst som buffade genom att slå den mot huvudet. Denna häst är i sig oerhört känslig om sitt huvud. Ej någon favorit bland personalen, då den har varit ganska krånglig att sko osv. Dock ej under tiden jag har skött om den. Den har varit konvalecent sedan i somras, så den har bara haft mig som ryktat den.
Det är sagt att i stallet, då ridskolechefen tror att eleverna kan förvärra det då genom att de ger tre gånger mer tex stryk mot hästarna.
När jag frågade ridläraren sa den bara att det inte accepteras av henne att hästar buffar, då oavsett storlek och skulle den buffa ett barn/ elev så kan de ramla mot stenstallgången och slå sig ordentligt. Jag blev oerhört upprörd under min sista dag när jag såg hur hon slog till denna häst, som har blivit något av min skyddsling under min praktiktid (svårt att få hästjobb runt mig och utan körkort, med familj och hus) Denna häst har jag jobbat med just i tre månader med att den ska acceptera att jag strykerm borstar osv på huvudet. Ridskolan borstar knappt alls sina hästar på huvudet och om de gör det så gör det med en rotborste.

En häst som bara håller försiktigt i kläderna, kramar en för att få godis, buffar på en eller på sitt sätt hjälper till med grepen osv, tycker inte jag att man ska slå.

Nu har jag slutat där och borde inte vara upprörd över det, men det som hände spökar i min hjärna hela tiden. Vad anser ni? Hur mycket tolerar ni ifrån hästen när den söker kontakt på olika sätt? Vad accepterar ni?

Våld brukar sällan vara någon bra ide för att få hästarna som man vill ha dom iaf. Tror att det ofta kan förvärra en häst beteende. Har ingen stor erfarenhet utan skriver utifrån vad jag tycker är sunt förnuft. Visst måste man markera i vissa fall men slag mot huvudet bör nog inte alls förekomma.
Tycker ridskolehästar ofta kan vara svåra att hantera då de ofta är rätt less på folk i allmänhet (inte konstigt alls) och har ibland lärt sig beteenden som gör att dom får vara ifred, får godis etc. Och jag som har barn som rider på ridskola vill absolut inte ha hästar som gör saker som kan göra illa mina barn men att förebygga sådant genom våld tror jag absolut inte på.

Så länge man är tydlig, konsekvent och rättvis mot hästen tycker jag man kan tillåta/förbjuda vad man vill. Sålänge man alltid har i åtanke att dom är hästar, inte maskiner. Min häst fick klia sig på mig om jag sa varsågod. Men sa jag nej fick han inte. Innan han hade lärt sig kommandona så fick jag acceptera att han åtminstone försökte klia (älskade att klia sitt huvud). Istället för att förbjuda det helt så gjorde jag det på mina villkor. På så sätt kunde jag låta honom klia av ansiktet efter en ridtur, men samtidigt komma i "finare" kläder och säga hej i hagen utan att bli nerhårad och nerskitad mer än man redan blir :D

Vissa hästar är väldigt burdusa och de kan bli bättre men inte helt botade.
Min märr är sådan, hon är född och uppvuxen hos mig och hon kan fortfarande glömma av sig ibland och tjonga till mig så att det svartnar för ögonen :crazy:
Hennes mamma var likadan, och hennes syskon är ganska så burdusa de med fast inte så illa, de har iallafall lärt sig.

Du tror inte att det kan handla om din hantering utav hästen? eftersom de andra varit likadana.. *bara en tanke*

Jag är övertygad om att det inte är min hantering.

Då moderstoet sprang rakt över folk när hon kom till mig och blev succesivt bättre hos mig. Hon präglade sina avkommor, men de har lärt sig från mig att det inte är ett acceptabelt beteende att gå rakt över folk.

Dessa hästar är några få procent av alla hästar jag hanterat/ar, de andra är inte buffliga.

Jag ser inte att något fel med hästar som stoppar fram huvudet och söker kontakt med människor så länge dom är försiktiga. Läs stoppar fram huvudet och puffar lite med överläppen tex.
På den här tråden låter det som att vissa vill ha hästar som inte vill söka kontakt med människan för då är de buffliga.

Jag har inget behov av en stor personlig sfär och har inget emot om en häst kommer in nära mig på ett trevligt sätt och vill ha kontakt. Vill jag inte ha hästen där puttar jag bort den, no big deal.

Det är milsvida skillnad på en häst som försiktigt stoppar fram mulen och puffar/snufflar försiktigt och en häst som slår skallen med full kraft i en.

min fölis älskar att få hålla läpparna runt min näsa, hon är inte annars nafsig, men just detta gör hon varje gång, snusar runt i ansiktet och nappar tag i näsan.
(nej ja har ingen stor näsa, rätt så liten faktist :p)

min andra häst tycker om att ta tag i löst tyg, typ tofsar från mössan. Denna är såå försiktig och det att han vill stå nära mig, å pilla med mössan ser jag bara som en positiv sak.

den tredje, en ung ponny är väldigt speciell, han viker inte undan de andra hästarna i första hand, men är ändå inte "dominant" han är ett spjuver som inte förstår att vara rädd för något. Han var enormt nafsig då jag köpte honom, det har blivit bättre. Jag ger honom en del godis (han har varit rätt så negativ till ridning) men handmatningen har inte förvärrat saken, jag skulle aldrig ge honom om han nafsar efter mig förstås.
Med honom är jag mer på min vakt, både med bufflande och just nafsande.

Nej mina hästar får inte tigga, bita eller buffa och detta gäller oavsätt storlek.

Det inte ett kallblod över tonet får göra får inte häller en ponny under metern göra även om jag inte flygger så långt om min lilla ponny knuffar på mej så skulle hennes ryttar som är mellan 2 och 4år göra det :cry:.

Kram

min fölis älskar att få hålla läpparna runt min näsa, hon är inte annars nafsig, men just detta gör hon varje gång, snusar runt i ansiktet och nappar tag i näsan.
(nej ja har ingen stor näsa, rätt så liten faktist :p)
QUOTE]
Och vänta bara tills fölis kommer på att använda tänderna, också.

Mina hästar får inte nafsa, buffa eller skuffa på mig. Därför att gesten kan bli farlig i förlängningen.

Jag tillrättavisar dem, lite för mesigt ibland tydligen eftersom det har hänt att en av dem sett mina tillrättavisningar som en kul lek - tills jag siktade på mulen med lite attityd, då gav hon sig.
Det brukar fungera bra med att knäppa i fingrarna eller att backa hästen.
Bits den, får den smäll på nosen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästhantering Har ni några förslag på hur man på bästa sätt löser denna situation: Jag har en häst, en kallblodstravare född 99, vallack. Han har...
2
Svar
20
· Visningar
4 054
Senast: Heulwen
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 886

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern

Hästrelaterat