Hur går man tillväga för att flytta sig själv och hästen till tyskland?

M

mussepigg

Jag hoppas på att jobbet ska kunna erbjuda mig en tjänst i Tyskland under några år :) .
I så fall hade jag tänkt mig att ta med mig pollan dit också, men jag har lite funderingar på hur allt kan gå till praktiskt.
Hur fungerar det om man vill hyra en stallplats till sin häst på en tysk ridanläggning? Jag behöver nog ha full skötsel ialla fall några dagar/ vecka eftersom jag förmodligen kommer resa lite till och från.

Hur hittar man lättast stallplatser?
Vad är vanligt att det ingår i hyran?
Hur mycket brukar det kosta att vara uppstallad på en anläggning? Många av dem jag har sett har varit väldigt lyxiga men det finns väl olika standarder även där.

Någon annan här som har flyttat omkring med häst i europa som har några tips att dela med sig av :idea:

Sv: Hur går man tillväga för att flytta sig själv och hästen till tyskland?

Jag skulle åka ner till tyskland själv först och kolla in läget gällande stall i närmaste omgivning. Åka runt själv och titta träffa stallägaren och disskutera. Det är väldigt olika standard på stall här och i vissa ingår inget medans andra har allt. Det brukar var tufft gällande hagar.

Alltid bästa att se själv först. Sen när du hittat lämpligt ställe hämta ner hästen med lastbil.

Det fungerar ungefär som i Sverige :idea:

Enligt min erfarenhet finns det hela spektrat på stall, allt från kolletiv till full skötsel. Själv tog jag bilen och åkte runt och kikade på de stall som fanns här i trakterna samt pratade med de som hade stallen för att till slut hitta vad som passade mig och min häst bäst :idea:

Var i Tyskland tror du att du hamnar?

Det kan bli i Marktredwitz, men inget är ju bestämt ännu. Jag ville bara ha lite information om vad jag kan förvänta mig om flytten nu blir av.
Ni som bor där. Hur kommer det sig att ni gör det och hur läng har ni bott där/hur länge kommer ni stanna?

Jag jobbar här för 1-2 år. Jag vill testa på arbetsklimatet i tyskland och fick denna chans av min arbetsgivare :smirk:

Nu har jag varit här i 9 månader och trivs bra, känner till tyskland som land att bo i sen tidigare så jag visste vad som förväntade mig :crazy:
Det som är jobbigt är att ha kärleken hemma men det går :smirk:

Jag vet ALLT, Zask kan garantera, om hur man transporterar sin häst fram och tillbaks till Tyskland, så när du kommer så långt så kan jag ge bra tips på transportör, regler osv. :D :angel:

/Jfrelin
*som var i Tyskland 8 veckor och tränade med sin häst*

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte om detta hamnade i rätt forum - om inte så får moderator ta och flytta tråden! :) Bakgrund: Vår familj (min mamma, pappa och...
Svar
0
· Visningar
966
Senast: Sansko
·
Hästmänniskan Min vanliga identitet här på forumet är rätt välkänd, och jag har inte direkt varit hemlig med vart jag bor, så jag valde att lägga den...
Svar
4
· Visningar
2 152
Senast: Anna-KarinO
·
Ekonomi & Juridik Denna fråga är framför allt vänd till Bukefalister i Skåne. (iallafall första delen). Anser ni att det är så mkt tillväxt nu i området...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 268
Senast: Sammet
·
Ekonomi & Juridik Jag har lite funderingar på hur man ska kunna lösa situationen i mitt stall. Just nu står jag och en annan tjej inackorderad i detta...
Svar
15
· Visningar
3 607
Senast: Tacitus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama