Hur går man till väga?

Sv: Hur går man till väga?

Givetvis har man hästskötare för att sköta om det dagliga på sina hästar.
Men hästskötarna ska ha direktiv och det är ryttaren som har yttersta ansvaret.

Jag har hittils aldrig träffat någon elitryttare som började med ett stall på 20 hästar utan de har börjat precis som många av oss andra. Från grunden.

Du har en helt annan bild av verkligheten än vad jag har. Jag har aldrig träffat de där elitryttarna som inte har stenkoll på stallet och hästarna. Att man inte mockar eller ssadlar själv innebär inte att man har koll på allt och ansvar för allt.

Hur många ponnyryttare tror du det är som inte mockar och sköter sina hästar själv? De kan du nog räkna på ena handens fingrar. Jag känner flera av de som har flera ponnysar i eliten, tränar mycket, har gott om pengar och har hästskötare i stallet. Men allihop mockar ibland och sköter ponnysarna.

Man kommer inte någonstans om man inte har koll på och kunskap om stallet, utrustningen och hästarna.

Morotsbiten skrev:
Rida in och utbilda är för mig samma sak.. man utbildar en häst lär den nya saker :smirk:

Inridningen är bara första steget. Utbildning av hästen fortgår hela livet. Tycker du att man "rider in" en 7 åring som ridits sedan han var 3 och som nu ska lära sig t.ex. bytesserier? Kallar du det inridning?

Morotsbiten skrev:
Vem har sagt att JAG ska utbilda en häst?? jag frågar en enkel fråga bara hur de går till.. har inte nämt att jag har en häst JAG ska utbilda :smirk:

Jag vet hur man rida in en häst och lär in moment upp till LA MEEEEN jag trode att för att få kalla en häst UTBILDAD till LA att man var tvungen att rida upp för typ en domare och att man verkligen fick ett papper på att hästen verkligen ÄR utbildad LA eller vad man nu vill utbilda sin häst i!

Okey.
Det lät så på det du har skrivit, isf ber jag om ursäkt om jag missupfattade det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 431
Senast: Mia_R
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
780
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 581
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 083

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka