Hur går jag tillväga???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare cina 65
  • Startdatum Startdatum
C

cina 65

Har nyligen köpt en arabhingst efter Borys u Dura och undrar nu om någon vet hur jag skall gå tillväga i en eventuell visning av han.

Vill ha han i avel och behöver då visa upp han men jag vet inte var, när och hur?????
Jag är helt ny inom detta området och undrar om det finns några sidor eller böcker att läsa om detta med visningar samt exteriör osv.

Tacksam för hjälp

Sv: Hur går jag tillväga???

vist borde du visa honom o få honom bedömd, du har dock missat hingtsbedömningen på grevagården, men kan ju visa honom på en vanlig arabutställning kasnke? anlita en brahndler som kan ge er tips o råd att gå till väga. finns mycket hjälp att få på sahf.se:laugh:
hur gammal är han? bild? (för den nyfikne)

Nu är det iof många år sedan jag höll på med araber, men då fanns det inga krav på visning, bara att de var röntgade för cystor i knäna om jag inte minns helt fel

Den behöver väl bara avelsvärderas för att få betäcka? Oavsett resultat.

Han blir 3 år i juni månad och bild på han kan du se på min sida då jag inte har fått in i huvudet hur jag gör för att sätta in bild här :confused:

Okey detta visste jag inget om och ska genast kolla upp detta innan visning
Har hittat en arabvisning i Uddevalla den 14 juni och hade lite planer att visa upp han där. :)

Jasså jag trodde att jag var tvungen att visa upp han för att han skulle bli godkänd inom avel.......ser man så lite man vet......:D
Jag är ju helt utan kunskap inom detta men eftersom han e så fin och har så bra psyke och vad jag förstått har en bra stam där hans farmor är Borexia och hans farmors far är Exelsjor så tycker jag det är värt ett försök.

Ja Borys är inavlad på Borexia.
Borexia är alltså Borys mamma och farmorsmor (1+3)

Senast ändrad:

nej, jag tycker det e lite små trevlig stam. ska bli kul o se om han kommer till visning i juni.
men vist är det så, alla arabhingstar med "ren"stam är godkända hingstar...
både bra o dåligt!

Man får ta det där med godkänd för avel med en nypa salt Visst är det så att alla renrasiga och stamboks förda arabhingstar ger renrasiga och stamboksförings bara arabföl.
Men det är inte lika med att han får användas i avel. För det krävs att han frisk och fri från genetiska defekter, detta har kommit till i samband med att kravet på avelsvärdering tog bort och gäller numera alla hingstar. Det är ägaren till hingsten som är ansvarig för att han hälsoundersöks och klarar de kraven. Gäller allstå nu även de som bara betäcker ägarens egna ston.

Nästa bit är att bara för att fungerar inom arabavel är det inte säkert att han kan användas till annan avel. Så det hänger en hel del på vad du tänker använda honom till för ston hur du ska gå tillväga. Vill du som exempel använda honom i halvblods avel, där arab är en godkänd ras, måste han godkännas på samma sätt och med samma krav som en halvblods hingst av ASVH. Gäller de flesta andra raser också att han måste godkännas efter deras standard för att ge renrasig även om arab i sig är en som är godkänd att bland in i rasen.

Hade bara tänkt mej andvända honom inom arabavel för jag hade ingen aning om att man kunde få han godkänd inom halvblodavel.
Givetvis skall hästen undersökas för ev fel o brister som kan finnas, jag vill ju själv inte ta fram ett föl som har genetiska fel.....

Sen är det väl upp till stoägaren att se över sitt sto så det är korrekt eller?

Har jag som hingstägare skyldighet att kolla upp så stona är friska?

:confused:

Men alla kan väl inte bli godkända heller??
Då har man ju ingen garanti som stoägare och kan få ett föl
med hur många fel på som helst.........

att få en arab godkänd nu för tiden är inte svårt.

Det låter ju bra men på samma gång lite trisst, man vill ju veta om man har en bra hingst eller ej och inte att han blir godkänd bara för att det ska så vara
jag skulle bli väldigt besviken om det skulle finnas ev defekter som gjorde att han inte skulle blivit godkänd.

Jag menar att det måste ju finnas några bestämmelser över hur dom skall se ut osv.

Man får poäng på exteriör och på själva bruksdelen. En BRA exteriör ligger på +40 poäng. Tyvärr kan man se just araber med -30 poäng, men de är ändå godkända eller vad man nu skall kalla det.

okey.....Bra eller dålgt???

I mitt tycke är det för tajt. Men inom travet bla är det inte helt ovanligt att man linjeavlar tajt/inavlar. Men sen får man också se vad man linjeavlar på.
Förmodligen har de tänkt linjeavla/inavla på Exelsjor, Borexia var också ett kalassto. Men det de inte tänkte på är att Borexia och hennes mamma Bogoria är riktigt tuffa ston. Inte helt enkla.

Jag har personlig erfarenhet av Borys barnen och flera blir vackra men jag skulle råda dig att se att din hingst verkligen har hög ridbarhet och är okomplicerad att rida in innan du använder honom i avel.

Hade bara tänkt mej andvända honom inom arabavel för jag hade ingen aning om att man kunde få han godkänd inom halvblodavel.
Givetvis skall hästen undersökas för ev fel o brister som kan finnas, jag vill ju själv inte ta fram ett föl som har genetiska fel.....

Sen är det väl upp till stoägaren att se över sitt sto så det är korrekt eller?

Har jag som hingstägare skyldighet att kolla upp så stona är friska?

:confused:
Stoägaren har huvudansvaret för sitt sto. Men som hingstägare kan det vara bra att antingen ha en veterinär på stationen som undersöker alla ston innan betäckning eller kräva att stona har friskintyg med sig. Finns ju ändå en hel del smittrisk med att ston som kommer från andra miljöer kommer till hingsten. Så det är bra om man kan minimera riskerna med de smittor som försöver vid betäckningen.

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 739
Senast: Badger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 919
Senast: Anonymisten
·
Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
29 570
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 737

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Guldfasanerna
  • Valp 2025

Hästrelaterat