Hur går en premiering till?

desiree

Trådstartare
Intressant att veta.

Hur går det till? Vilka ston kan vara med osv...

Länka gärna till någon sida.=)

Sv: Hur går en premiering till?

Du kan visa både sto, hingst och valack på premiering i alla åldrar. Främst visar man treåriga ston som har chans att få avelsdiplom eller när man vill stamboksföra sitt sto (eller hingst men då på speciella hingstpremieringar) vid lägst tre års ålder (två år för raser vad gäller hingstarna). Man visar också fram äldre ston som har avkommemeriter och ska höjas dvs få en högre bokstav (A eller Elit).

Kolla in www.spaf.info och (ponny) http://www.svehast.se/allm/start.asp (häst)

Om man bara vill ha en bedömning på sin häst är mitt tips att man visar på utställning som är mycket billigare än en premiering. :)

Hästen visas i skritt och trav samt uppställd. Bedöms i skala 1-10 enligt:
A. Typ
B. Huvud, hals, bål och kors
C. Extremiteter
D. Rörelser i skritt
E. Rörelser i trav

Maxpoäng är alltså 50. 38 poäng och över är klass I men mer om det kan du läsa i länkarna. :)

Men skulle jag kunna premiera mitt 7-åriga sto eller är det bara om de är det vid 3år som det gäller?

Självklart kan du stambokföra henne - om hon nu har full stam och är registrerad. Vilken ras gäller det?

De kan dock bara få avelsdiplom som 3-åringar.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 469
Senast: ildiko
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 072
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka