Hur går en ADHD utredning till?

Mirre

Trådstartare
Ett under har skett, sonens pappa har äntligen gått med på att sonen behöver en utredning! Men hur går det till?
Vad gör man och var vänder man sig? Vi tänkte att man börjar med vc, eller vänder man sig till BUP direkt?

Ett under har skett, sonens pappa har äntligen gått med på att sonen behöver en utredning! Men hur går det till?
Vad gör man och var vänder man sig? Vi tänkte att man börjar med vc, eller vänder man sig till BUP direkt?

Vi vände oss till BUP direkt men det kanske är olika i olika landsting.

Nu är det några år sedan men vad jag kommer ihåg såg det ut ungefär såhär:

Föräldrar och barnet träffar psykiater
intervju föräldrar (tror det var 2 st)
observation förskola och intervju förskolepersonal
2 st psykologtest (endast barnet)

Sen fick vi resultatet vid en genomgång där psykiater och psykolog närvarade.

VC kan nog inte göra något men BVC eller skola/förskola kan vara en bra start. Man kan också söka direkt till BUP.

Liknande trådar

Småbarn Kan det bli så? Sonens kindtänder började bryta igenom i april. En utav dem ser ut att vara helt igenom, de övriga tre tycker jag ser...
Svar
2
· Visningar
738
Senast: trazel
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 775
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hur skulle ni hantera en ungdom som nyligen tillfälligt hoppat av skolan (hen tänker fortsätta till hösten på en annan typ av skola) och...
Svar
12
· Visningar
2 031
Senast: Pilot
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 301
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar