Sv: Hur går de för era 06.or
*kl*
Här kan ju Chili vara med!
Chili är ett paintsto född i juni -06 och jag har haft henne sedan hon var 10 månader (alltså sedan mars förra året)
Hon är väldigt enkel att ha och göra med och är otroligt smart (när hon vill).
Detta gör hon galant:
*Står uppbunden i stolpar, på gången, i boxen etc i ett rep under hakan eller två rep - ett i varje sida av grimman utan minsta problem.
*Blir borstad överallt (förutom öronen som hon ibland inte vill att man ska ta på), likaså sprayad med ex. pälsglans, och står snällt vid hovvård både av mig och hovslagaren.
*Kan få benen avspolade i spolspiltan.
*Går snällt till och från hagen och på promenader.
*Täcke -av och på, och hon har det på sig utan att strimla det. Inga problem med att man är och pillar med bensnören eller liknande.
*Grimma och träns- av och på.
*Sadel och schabrak - av och på.
*flyttar undan för tryck i alla dess former och är jätterolig att lösjobba i rundcorall.
*går över presenningar/broar/pallar/bommar/stockar/bäckar ja allt vi stöter på utan problem. är mycket miljö och toleranstränad och tycker att det är skitkul.
*förstår röstkommandona; bra, nej, kom, back, och mina ljudkommandon för stopp (wooha), öka takten (sss). Har några fler som ska läras in men dessa har hon inte riktigt kopplat än.
*går rakt på transporten och står snällt under resan.
*går in i ridhus, i trånga passager, små utrymmen osv utan problem. har även mött massa bilar, bussar, skidåkare, vilda djur etc utan att hon brytt sig.
*Hon har även blivit longerad två gånger då det blev ca 3-4 varv i varje varv. Ville inte göra mer då jag märkte att hon fattade vad jag menade.
*Hon står fint uppställd i square.
*Hon löshoppar fint men tycker inte att det är så väldans roligt, just själva hoppandet alltså. att vara lös i full fart i ridhuset är däremot lajbans!
Planer/saker vi tränar på just nu:
*Ha tränset på och inte fippla med bettet hela tiden. (hon har haft träns+bett på sig 4 gånger så det är ett tag kvar
) Använder ej nosgrimma.
*Ha sadeln på sig (har haft den på sig tre gånger och har då inte gjort nån större affär av det) Hon bryr sig inte om den vid sadling eller vid promenader med den på ryggen utan det är först om jag sätter lite press på henne (ex. ber om trav på volten i rundcorallen) som hon studsar lite. brukar bli ca tre små decimeterhöga studs på stället och så är det färdigt sedan
*Stå lös i stallgången.
*Örontafsning. Hon bryr sig oftast inte men vill att hon inte ska bry sig alls!
*Öva in resterande röstkommandona och fortsätta att stärka de hon kan.
*När hon accepterat bettet helt, börja tömköra i grimma med tränset utanpå men tömmarna i grimman.
Innan sommarbetet ska vi även lära oss
*Ledande tygeltag. Start och stopp med munkontakt.
*Tömkörning med tömmar i tränset. på lagom nivå.
*ha på benskydd, benlindor och prova på att ha nosgrimma.
*ha flughuva på sig utan att massakera den.
Och så helt gå över till grimmor i storlek cob!
Oj vad långt det blev! hoppas ni orkar läsa!