Hur går de för era 06.or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går de för era 06.or

Har just upptäckt tråden och blev såå glad. Min tvååring är efter Akribori-Maraton och alla som har sett honom tycker att han är stor. Jag mätte honom i november och då var han 157cm i mkh. Tycker ni att det är onormalt stort? Han har vuxit väldigt propotionerligt och ser ganska fin ut. Hur höga är era halvblod?:)

du har ju en tråd du kan kika på i avels gnägg där är de samtalsämne om höjder på 06,orna..

min är över 165 cm fram... är e. santino - bellini ..

vi fpr se vart lillen hamnar..

Har också en 06:a. Welsh Cob. Han bor på lösdrift med 2 andra halvblods killar. Han har hittintills inte varit till minsta bekymmer. Har tömkört lite, skogspromenader, lastad, verkad mm allt utan problem, men så är det en Welsh Cob också;).

Vad är det för stam på din pojke?
Idag hämtade vi hem vår nya cobhingst -06. Kanonstam med en pappa som fått 45 p och en mamma som blivit BIS på welsh riks.
Han stod som ett ljus i transporten under den 5 timmar långa transporten, trots snöyran och snöslasket på vägen. Färjan tog han med ro och är nu installerad brevid vår andra vuxna hingst. Det var så sött när den store på 1.53 stod och tuggade för den vuxne hingsten på 1.28. Bitschiga cobstoet var för elak mot "lillpojken" så han fick stå brevid hingsten istället. I morgon ska vi släppa ihop pojkarna om allt är lugnt i stallet. Stallägaren har lovat att gå förbi stallet senare i kväll när hon rastar hundarna, bara för att lyssna så allt är lugnt därinne. När vi åkte så stod hingstarna och slickade på varandra genom gallret.

Vad är det för stam på din pojke?
Idag hämtade vi hem vår nya cobhingst -06. Kanonstam med en pappa som fått 45 p och en mamma som blivit BIS på welsh riks.
Han stod som ett ljus i transporten under den 5 timmar långa transporten, trots snöyran och snöslasket på vägen. Färjan tog han med ro och är nu installerad brevid vår andra vuxna hingst. Det var så sött när den store på 1.53 stod och tuggade för den vuxne hingsten på 1.28. Bitschiga cobstoet var för elak mot "lillpojken" så han fick stå brevid hingsten istället. I morgon ska vi släppa ihop pojkarna om allt är lugnt i stallet. Stallägaren har lovat att gå förbi stallet senare i kväll när hon rastar hundarna, bara för att lyssna så allt är lugnt därinne. När vi åkte så stod hingstarna och slickade på varandra genom gallret.

Var är biiiilderna? =)

*kl*

Titta här var det ju en tråd för 06: or!

Min pojke:

Samwise
e. Stravinsky xx
u. Kaboom (halvblod/nordsvensk brukshäst) :D

Mättes senast för en månad sedan, då han var 17 månader. Då var han drygt 160 cm (där framme! ;))

Samson.jpg

Sam och jag
Sam-1.jpg

Sampe.jpg

Sam går med en jämnårig "brorsa" (dom är båda efter Stravinsky) samt med min ponny i hagen, vilket betyder mycket bus över stock och sten hela dagarna!

Dessutom tar vi promenader i sadel och träns, lindar ben, löshoppar lite, kollar in "läskiga saker", käkar kraftfoder i transporten o.s.v.

Brorsan Ripasso är lika gammal och mättes vid samma tillfälle, då 162 cm.

Passo.jpg

Vad ska det bli av dessa höghus?

bus.jpg

ojdå jag måste ut och mäta min... hon ser ut som en ponny i jämförelse..

Börjar bli lite orolig för hon känns så liten...

Min 06a född i slutet av maj var när jag mätte honom i slutet av december 158cm. Och överbyggd...:angel:
Dom säger att han är stor, men jag har ingen koll. Det är mitt första föl. :love::love:

Min 06:a är mellan 145 och 150, men han ska ju inte bli så himla stor heller, eftersom han är arab.
Vi provade träns och bett och testade lite ledande tygeltag häromdan. Han tyckte det var jättekul. Efter en stund blev han trött och somnade. Tog en liten tupplur i paddocken, sen kom han och sa till när han var redo för en lektion till. :)

'kl'
Min buse är BILLIG just nu.........
Han är i en riktig slyngelperiod och roar sig bland annat med att rasera staket.
Han är ca 135cm så jag behöver nog inte oroa mig för att han ska växa över ponnymåttet iallafall.

*KL*

Håll en tumme för att det inte blir isgata till helgen så ska lilla Liemannen få löshoppa (eller ja mest galoppera över bommar blir det väl första gången) för första gången. Och röra på fläsket lite!

han är ungefär lika stor som toughcookies herre (måste mäta om, sist jag mätte var han strax under 135, men vet tyckte förra veckan att han måste vara större, jag är lite tveksam dock om han är så mycket högre), men är tacknämligt nog i en väldigt 'snäll och välartad' period just nu. Idel trevlig, social och uppmärksam, och vill väldigt gärna 'göra nåt' (men tar man av sig skorna på egen hand så får man ha trist tyvärr..)

du får återkomma med bilder :)

jag stallar upp min 06.a igen till mars, då ska han även igågn med "löshoppningen".. fastän han är en dressyrfis :P

Har även anmält honom tills flyingens löshoppning i september, blir bra träning för honom samt att man får en liten bedömning så de är ju inte helt fel..

Kan inte fota och sköta hästen samtidigt tyvärr =/

Ska blåsa 10 m/s på lördag *arg* Men vädret ändras hela tiden nu så än har jag inte gett upp hoppet.

Jag ahr väl nämnt att storasyster hade 15 cm mellan trådarna när hon var i 2 års ålder :angel: Det gick över när hon blev 3:D
Storasyster var 1.39 som 3 åring på våren och 1.42 på hösten.

Min -06a leker i hagen hela dagen med Besken. Vi har hunnit löshoppa 1 ggr, tillsammans med Besk. Han hoppar stort och fint. Dessutom så har vi varit på kvällspromenader med pannlampor, blinkande reflexvästar och benreflexer tillsammans med en gammal valack. Vi fick gå först i mörkret utan problem. Min nya pojk är 1.53........det är stooort för en 2 årig cob.

*kl*

Vi går mest till och från hagen och övar på att gå fint, bli borstad och lyfta på fötterna.

Ska börja lastträna igen för när underlaget blir bättre ska vi försöka komma iväg och börja springa i ridhus för att sen nosa på löshoppning. Hoppa kan hon, det vet jag. Hon hoppar över STORA stenar som ingenting :)

*kl*

Här kan ju Chili vara med! :banana:

Chili är ett paintsto född i juni -06 och jag har haft henne sedan hon var 10 månader (alltså sedan mars förra året):)

Hon är väldigt enkel att ha och göra med och är otroligt smart (när hon vill).
Detta gör hon galant:
*Står uppbunden i stolpar, på gången, i boxen etc i ett rep under hakan eller två rep - ett i varje sida av grimman utan minsta problem.
*Blir borstad överallt (förutom öronen som hon ibland inte vill att man ska ta på), likaså sprayad med ex. pälsglans, och står snällt vid hovvård både av mig och hovslagaren.
*Kan få benen avspolade i spolspiltan.
*Går snällt till och från hagen och på promenader.
*Täcke -av och på, och hon har det på sig utan att strimla det. Inga problem med att man är och pillar med bensnören eller liknande.
*Grimma och träns- av och på.
*Sadel och schabrak - av och på.
*flyttar undan för tryck i alla dess former och är jätterolig att lösjobba i rundcorall.
*går över presenningar/broar/pallar/bommar/stockar/bäckar ja allt vi stöter på utan problem. är mycket miljö och toleranstränad och tycker att det är skitkul.
*förstår röstkommandona; bra, nej, kom, back, och mina ljudkommandon för stopp (wooha), öka takten (sss). Har några fler som ska läras in men dessa har hon inte riktigt kopplat än.
*går rakt på transporten och står snällt under resan.
*går in i ridhus, i trånga passager, små utrymmen osv utan problem. har även mött massa bilar, bussar, skidåkare, vilda djur etc utan att hon brytt sig.
*Hon har även blivit longerad två gånger då det blev ca 3-4 varv i varje varv. Ville inte göra mer då jag märkte att hon fattade vad jag menade.
*Hon står fint uppställd i square.
*Hon löshoppar fint men tycker inte att det är så väldans roligt, just själva hoppandet alltså. att vara lös i full fart i ridhuset är däremot lajbans!

Planer/saker vi tränar på just nu:
*Ha tränset på och inte fippla med bettet hela tiden. (hon har haft träns+bett på sig 4 gånger så det är ett tag kvar:D) Använder ej nosgrimma.
*Ha sadeln på sig (har haft den på sig tre gånger och har då inte gjort nån större affär av det) Hon bryr sig inte om den vid sadling eller vid promenader med den på ryggen utan det är först om jag sätter lite press på henne (ex. ber om trav på volten i rundcorallen) som hon studsar lite. brukar bli ca tre små decimeterhöga studs på stället och så är det färdigt sedan :D
*Stå lös i stallgången.
*Örontafsning. Hon bryr sig oftast inte men vill att hon inte ska bry sig alls!
*Öva in resterande röstkommandona och fortsätta att stärka de hon kan.
*När hon accepterat bettet helt, börja tömköra i grimma med tränset utanpå men tömmarna i grimman.

Innan sommarbetet ska vi även lära oss
*Ledande tygeltag. Start och stopp med munkontakt.
*Tömkörning med tömmar i tränset. på lagom nivå. ;)
*ha på benskydd, benlindor och prova på att ha nosgrimma.
*ha flughuva på sig utan att massakera den.

Och så helt gå över till grimmor i storlek cob! :D
Oj vad långt det blev! hoppas ni orkar läsa! :):D

Senast ändrad:

Har även anmält honom tills flyingens löshoppning i september, blir bra träning för honom samt att man får en liten bedömning så de är ju inte helt fel..

Åh...dit är min Shiloh oxå anmäld! Man får väl se i sommar om man kommer med på kursen. Det är ju inte säkert än....! :crazy:

Min Shiloh är född i april -06, e. Elliot (e.e. Elmshorn 887, u.e. Aerline H). Han är ett lyckat resultat av en tjuvbetäckning!
Kastrerad i maj -07. Tömkörd och inkörd. Löshoppad, men det var ett tag sedan. Kan tas på överallt! Kan stå själv, osv.
Ska under våren gå på tömkörnings-kurs med "matte" o "lill-matte"....i ridhus!!!:eek: I ett sånt har vi inte varit i än! :rofl:
Ska i vår även löshoppas. Presenning-träning m.m.

En glad o social skit!!
hestarm-3.jpg

Bus med bästisen "Kalle"!
hestarm-7.jpg

Ja säkert vet man juh inte, får hoppas håller mååånga tummar för de. Hoppas man glider förbi några om man har en flyinge hingst som pappa :P

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 764
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 362
Senast: mackan
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 807
Senast: MaritH
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka