Hur gammal??

Sv: Hur gammal??

Måste honan vara innan man kan ta kattungar??(För hennes skull):)
minst ett o ett halvt anser jag iallafall men jag är ingen seriös renavels uppfödare på katt utan får en o annan kull med korsningar :)

Beror helt på katten ifråga. Vissa katter mognar snabbare både fysiskt och psykiskt än andra och de som är snabba av sig kan man sätta i avel tidigare än långsammare.

Har man tex. en katt som börjar löpa vid 4 månaders ålder, som löper tätt och som är färdig i kroppen vid 10 månaders ålder ser jag inget problem med att para henne då eftersom det inte är nyttigt att varken ge p-piller eller låta henne gå och löpa hela tiden.

Jag väntar dock gärna tills katten är över 1 år, närmare 1½ år. Men som sagt, man får bedöma varje fall för sig.

Katten kanske kan mogna tidigt fysiskt men det är inte säkert att hon klarar av att ta hand om kattungarna om hon är ung.Då måste man handmata varannan timme i borjan dygnet runt och se till att kattungarna kissar och bajsar.

Katten kanske kan mogna tidigt fysiskt men det är inte säkert att hon klarar av att ta hand om kattungarna om hon är ung.Då måste man handmata varannan timme i borjan dygnet runt och se till att kattungarna kissar och bajsar.

Katter som blir fertila tidigt är som regel mogna för kattungar vid 10-12 månaders ålder, men som jag skrev får man ju bedöma från fall till fall.

Jag har inte gått ungar på honor yngre än 2 år gamla men fördömmer inte de som parar sina honor innan de blivit året gamla. Det viktiga är att man ser till kattens bästa.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
682
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
223
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
460
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Vad har kattungen egentligen för färg? Han är brun, inte riktigt chokladig utan mer 'dassig' brun. (Tycker pälsen är silvrig i botten...
Svar
18
· Visningar
923
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama