Hur gammal?

Charlotta737

Trådstartare
Jag går i hästköps tankar efter att min fina häst hastigt gick bort.
Men det jag funderar över är åldern på hästen. Och vad jag själv är kapabel att ta hand om? vill utvecklas och klättra lite i klasserna. ( 110 och sedan tom 120) + dressyr. hur tänkte ni när ni köpte häst??

lite kort om mig så ni får lite perspektiv
har ridit ponny ett tag och jag hade precis gått över till stor häst i juni och hittade en drömhäst. En rutinerad häst på 11år, gått 120-130 som unghäst, men med lite otur hade vi många små vilostunder så ut och tävla hann vi inte med olyckligt vis. men det är det jag vill. tävlade lite med min ponny men ingen större stjärna. (Hoppning) Så är inte jätterutinerad på tävlingsplatsen men har ändå ganska bra tävlingsnerver. Vi tränade runt 1-110

Hur skulle ni gå tillväga ?? var är gammalt och vad är för ungt??

Sv: Hur gammal?

Låter som en häst på ca 7-8 år skulle kunna vara något. Hästen är ung men har förhoppningsvis redan grunderna klara sas, har kanske redan gjort några starter och är redo att börja vidareutveckla sas.

JAg skulle vilja säga att en häst som är runt 10 år och som har egen tävlingsrutin är mer rätt häst för dig. Men jag tror mer att du får se till vad du har i plånboken än åldern på hästen. Det är viktigare att du får en hel och fräsch häst så lägg hellre lite mer på besitkningen än att köpa en dyrare häst.

Jag hade satsat på en 10-11 åring.
Sen beror det på hur mycket du själv vill göra, köper man en yngre häst finns det en del jobb att göra hemma med att utbilda och då läggs mer fokus på hästen och träningar. Medan om man köper en äldre som har varit aktiv ute på banan och kan hjälpa dig att utvecklas och kan tävla ganska omgående. Finns många val, alla hästar är ju olika.

Men plånboken har ju en del med valet att göra också.

Lite kul när jag läste ditt inlägg; jag har gått igenom nästan exakt samma!

Såhär var det för mig:
Hade först ponny (som jag också tävlade/tränade på 100-110)
När jag skulle köpa min första storhäst var mitt mål att tävla ca 110-120. Tittade på hästar i olika åldrar (från 5 år och uppåt) och slutade med att jag köpte en 5 åring. Jag hade hjälp av bra tränare och hade inte bråttom ut på tävlingsbanan. Tyvärr fick hästen en skada och var tvungen att tas bort ca 8 månader efter köpet..:(
När jag då skulle leta häst igen hade jag som gräns ca max 9-10 år. Blev tillslut en 7 åring som jag är supernöjd med! (inte heller denna är redo för 120 ännu, men jag har inte bråttom)

Jag ville helst ha en yngre häst, för att känna att jag skulle få många år tillsammans med hästen (tyvärr går det dock inte alltid enligt planerna) För mig var det inte viktigt att hästen kunde hoppa 120 idag, bara det fanns kapacitet till det!

Vad vill du med din ridning: – Vill du ut och tävla direkt på 110-120? ( = häst från ca 8-9 och uppåt)
Väljer du en yngre häst får du vara beredd på att det är mer jobb, hästen är kanske inte klar för de höjder du vill tävla på ännu.

Fråga dig också hur säker som ryttare du känner dig?! En äldre häst kan lära och utveckla dig, medan med en yngre häst (upp till ca 6 år) är det du som ska utbilda den! Men med bra tränare kommer man långt! Min första storhäst var som sagt bara 5 år men vi utvecklades massor under den tiden vi fick tillsammans och jag ångrar absolut inte att jag köpte en så ung häst!

Ursäkta det långa inlägget, hoppas att du fick något vettigt ut av det!

Tack för era svar!
Ja känner att jag gärna vill ut och tävla men för min del gör det inte så mkt om jag börjar tävla på 1m- till en början men att ligga stabilt inom 110 inom ett år är absolut mitt mål.
seahawk precis som dig så behöver hästen inte idag kunna hoppa 120 iaf inte på tävling men att inom en snar framtid kanske träna där. (1 år)

Ja plånboken har ju oxå en fot i vilken häst man har råd med, tyvärr. vet inte om jag är något klokare :P men det får nog magkänslan avgöra. men en häst under 6 år känns inte som det är rätt för mig :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 206
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 354
Senast: QueenLilith
·
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 537
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Lider av en STOR gnutta beslutsångest angående hur jag ska göra kring min häst, hade varit underbart att få bolla lite med alla kloka...
Svar
10
· Visningar
1 904
Senast: ancan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka