hur gammal bör hästen vara...

gadriel

Trådstartare
...när man börjar med markarbetet? Nu menar jag små korta pass som inte är på dödligt allvar utan med ganska mycket lek i ändå.

Sv: hur gammal bör hästen vara...

Det beror ju på vad du menar med markarbete? ;)

Ut och gå i skog och mark, lite lekar/cirkuskonster etc kan man nog börja med ganska tidigt (1 år?). Fast man får ju tänka på att allt dåligt man lär hästen fastnar ordentligt eftersom sinnet är så öppet, och en hästflock sköter uppgiften att uppfostra betydligt bättre än någon människa ;)

psychogrrl skrev:
Det beror ju på vad du menar med markarbete? ;)

Ut och gå i skog och mark, lite lekar/cirkuskonster etc kan man nog börja med ganska tidigt (1 år?). Fast man får ju tänka på att allt dåligt man lär hästen fastnar ordentligt eftersom sinnet är så öppet, och en hästflock sköter uppgiften att uppfostra betydligt bättre än någon människa ;)

Lekar kan man ju börja med så snart de är födda i princip så nej, det är itne det jag menar ;)

Jag menar mer som att börja med att böja i halsen och sådant grundarbete.

Fast detta arbete är ju typ som ledövningar - det görs naturligt bara man går till och från hagen med unghästen :). Passa på att lära hästen ge efter för tryck på nosryggen, att röra sej med jämn böjning genom kroppen på en volt, att flytta bog och flytta bakdel för kroppsspråk (indirekt tryck) samt direkt tryck - sådant som kan göras helt naturligt tex på väg in från hagen. Eller på promenader för den delen - där kan man lätt också jobba med båda öppnor och slutor, halter, ryggning och liknande men på en VÄLDIGT lätt nivå (dvs låt det bara "opps" bli så när vi ska gå förbi några träd tex). Ha med ett inridningsperspektiv i det du gör, så får du det enklare framöver.

Koncentrationsnivån sägs ju dock ska vara rätt låg så jag tror att arbete på ridbana antagligen är lite overkill. Att leka lite lös samt jobba tex med bommar tror jag dock är fullt möjligt, men som sagt - korta, korta stunder. Viktigt att behålla motivation och arbetsglädje.

Bara några tankar!

*borde plugga...*

Förresten, nu utgick jag från hästar mellan typ 1-3 år ungefär.

Ja det var precis så jag menade att göra, lite övningar fast det är på lek. Så öppna och sluta är helt ok att göra så länge man gör det som på lek? inget pållen kan ta skada av så länge man gör det "på skoj" och inte pressa utan bara testar?

Pållen blir ett år till sommaren, tänkte inte börja mer än med lekar och ledarskap osv då men med tiden vill jag börja förbereda henen så smått inför inkörning och inridning så man har lite avklarat redan innan så att hon känner igen rörelserna.

Ja, jag har ju egentligen ingen aning - men se på unghästarna i hagen, nog fasiken gör de jobbigare saker än skolor där... ;)

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 735
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 303
Senast: MML
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
817
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama