Hur gamla var era barn när ni åkte bort första gången? (och tog med barnet)

Mayalv

Trådstartare
I dag är vår lilla kille 2 v och vi har börjat få till våra rutiner hyfsat iaf (dvs allt tar den tid det tar och anpassas efter bebis ;) ). Mina föräldrar skulle kommit och hälsat på nu i dagarna för att få träffa honom för första gången men olyckligt nog blev min pappa akut sjuk och har legat på sjukhus till igår. (Inget som smittar). Nu känner vi att vi skulle vilja muntra upp honom lite och helt enkelt åka dit istället. Det tar ca 3,5h med bilen och enligt barnmorskan ska det inte vara några problem om man tar pauser samt har bra koll på honom.

Min familj är ganska stor så gissningsvis är det några som kommer vara där nu över Valborg, dock är ingen förkyld osv så det känns som det borde vara ok.

Så som rubriken lyder, hur liten var er bebis när ni tidigast åkte bort med dem? Gick allt bra eller tyckte bebis det var jobbigt?
 
Han var 23 dagar och då åkte vi 45 mil, gjorde två stopp och resten av tiden sov han. Tio dagar senare åkte vi 65 mil, körde när han sov och gjorde två , eller om det var tre, stopp när han var vaken.
.......


Den smileyn kom fel och vägrar att försvinna.;)
 
Jag flög när sonen var 1½ mån till Sthlm. Åkte bil när han var 4 mån (70 mil). Ser inget hinder att ni inte skulle kunna åka. Det är bara att åka :D
 
Vad skulle problemet vara för en så liten med en sådan resa? 3,5 timmar i bil är väl snarare jobbigt med större barn än med så små. Det enda problem jag kan se är om mamman (eller för all del pappan) är trött och sliten, för barnets del ser jag inga problem alls.
 
Tack för era svar :)

Vi kommer åka dit idag vilket känns bra nu när pappa har ont och inte kan komma hit. Lite orolig för mina syskonbarn som kommer vara där (sjukt nojjig att lilleman ska bli förkyld och hon har barn i dagisålder). Men antar att man inte kan vara allt för hysterisk om det.

Nu blir det bilåkande med pauser.

Trevlig valborg till er alla!
 
"Ryggmuskulaturen är inte utvecklad på små spädbarn och barnet bör inte sitta för långa stunder i babyskyddet"
Citatet är från 1177.se
Vad som är för långa stunder står dessvärre inte. Man ska kontakta BVC för råd.
 
"Ryggmuskulaturen är inte utvecklad på små spädbarn och barnet bör inte sitta för långa stunder i babyskyddet"
Citatet är från 1177.se
Vad som är för långa stunder står dessvärre inte. Man ska kontakta BVC för råd.
Ca 2 timmar åt gången var rådet vi fick.

När A var 4 veckor åkte vi med honom 45 mil till min mamma. Vi stannade halvvägs och ammade och hade honom uppe en stund. Det var inga som helst problem att åka, han sov hela vägen :)
 
Barnet kommer berätta om det är missnöjt. Så länge bebisen är nöjd är det bara att köra på. Det där med ryggmuskulaturen är en gammal myt enligt vår BVC-sköterska. Barnet säger till (förutsatt att det är friskt) före det att det suttit still så länge att det blir skadligt.

Så mitt råd blir: Kör och lyssna på bebis! :)
 
I dag är vår lilla kille 2 v och vi har börjat få till våra rutiner hyfsat iaf (dvs allt tar den tid det tar och anpassas efter bebis ;) ). Mina föräldrar skulle kommit och hälsat på nu i dagarna för att få träffa honom för första gången men olyckligt nog blev min pappa akut sjuk och har legat på sjukhus till igår. (Inget som smittar). Nu känner vi att vi skulle vilja muntra upp honom lite och helt enkelt åka dit istället. Det tar ca 3,5h med bilen och enligt barnmorskan ska det inte vara några problem om man tar pauser samt har bra koll på honom.

Min familj är ganska stor så gissningsvis är det några som kommer vara där nu över Valborg, dock är ingen förkyld osv så det känns som det borde vara ok.

Så som rubriken lyder, hur liten var er bebis när ni tidigast åkte bort med dem? Gick allt bra eller tyckte bebis det var jobbigt?

Nu är det ju länge sedan, men vi åkte 28 mil från ett BB till ett annat när Filip var 22 timmar, sedan åkte vi sista 12 milen hem när han var 5 dagar. Visserligen låg han i barnvagnsinsatsen med nät över (jo... det är många år sedan :o) men man ansåg att det var bäst för riktigt små barn.
Åk och njut av helgen :)
* Jenny *
 
Jag, syrran, hennes make och deras bebis åkte tåg in till London, ca en timme i tåg, och hängde runt där en dag när han var tre veckor. Åkte tunnelbana, shoppade och gick på museum.

Inte alls samma sak men det var såklart folk och stök överallt. Bebis var den lättsamma sorten och sov sig genom dagen :) Mat och blöjbyten mellan varven så klart :)
 
Att resa med liten bebis tyckte jag var väldigt enkelt och okomplicerat. Inte minst om man ammar och slipper böket med att värma flaskor osv. Jag reste, själv, till England med min dotter då hon var drygt 2 månader gammal. Hon sov mest hela tiden, framförallt på flyget! Sen reste vi till USA när hon var 6 månader.
Jag bar i BabyBjörn eller hade en sån där trehjulig vagn som går smidigt att vika ihop.
Resa med små barn tyckte jag överhuvudtaget var jätteroligt. Roligare resesällskap än en 5-åring är svårt att hitta t.ex. - vid den åldern är liksom ALLT kul, inklusive att vänta på flygplatser!
 
I dag är vår lilla kille 2 v och vi har börjat få till våra rutiner hyfsat iaf (dvs allt tar den tid det tar och anpassas efter bebis ;) ). Mina föräldrar skulle kommit och hälsat på nu i dagarna för att få träffa honom för första gången men olyckligt nog blev min pappa akut sjuk och har legat på sjukhus till igår. (Inget som smittar). Nu känner vi att vi skulle vilja muntra upp honom lite och helt enkelt åka dit istället. Det tar ca 3,5h med bilen och enligt barnmorskan ska det inte vara några problem om man tar pauser samt har bra koll på honom.

Min familj är ganska stor så gissningsvis är det några som kommer vara där nu över Valborg, dock är ingen förkyld osv så det känns som det borde vara ok.

Så som rubriken lyder, hur liten var er bebis när ni tidigast åkte bort med dem? Gick allt bra eller tyckte bebis det var jobbigt?
Dottern är född i november och vi firade hennes första myår 50 mil bort, och det gick jättebra!
Hon älskade att sova i bilen som liten så sov mest hela vägen. Tog regelbundna matpauser o blöjkoll bara.
 
Vad skulle problemet vara för en så liten med en sådan resa? 3,5 timmar i bil är väl snarare jobbigt med större barn än med så små. Det enda problem jag kan se är om mamman (eller för all del pappan) är trött och sliten, för barnets del ser jag inga problem alls.

@Petruska som flera andra skrivit; ryggen. Sen kan det också vara ett problem om barnet inte gillar att åka bil. Min son antingen gallskrek eller sov varje bilresa i alla fall första halvåret. Det blev en del svettiga timmar.

Jag åker mycket hellre tre timmar med honom nu som snart treåring än som bebis.
 
Ok. Det där med ryggen tänkte jag inte på. Olikt mig, som är fanatisk motståndare till att ha barn sittande i olika saker innan de kan sitta ( babysitters osv). På min tid låg nyfödda i sin bilgrej, inte satt.

För övrigt har jag undvikit bil med barn rätt mycket, mest för att jag själv avskydde att åka bil som barn. Och som en del i något slags miljövänlig uppfostran. Alla andra färdsätt är trevligare, tycker jag.

Det är öht inte ofta jag åker bil i tre timmar vare sig med eller utan barn

Av TS fråga fick jag intrycket att det skulle vara olämplgt att resa med nyfödingar av något slags psykologiskt skäl, och det kan jag inte se att det är.
 
Jag åkte 45 mil tåg när barnet var 2 veckor eftersom sambon var tvungen att åka utomlands och jag inte klarade att vara själv med barn och hund.
Det gick bra, det var nog jobbigast för mig.
Tåg var lysande, barnet sov i sele på min mage hela vägen, tog 3,5 timme.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 911
Senast: Bapelsin
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 799
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 764
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 307
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp