Hur gamla har era marsvin blivit?

M

millansnillan

Jag märker på mitt marsvin att han börjar på att bli gammal nu ( 5 år och 7 månader). Han ligger mest och sover, magen har krånglat en del i vinter (har däremot blivit bättre sedan han fick börja gå ute på dagarna).

Det största tecknet är väll kanske att han fått lite ljusare strån i ansiktet och att han nästan alltid har kiss på bakbenen och magen (han ligger helt enkelt och kissar och går inte upp :crazy: )

Han är ju fortfarande glad och så, skriker visserligen inte efter gurka klockan 06.00 som innan men han äter med god aptit och orkar ju iallafall gå runt lite när han är ute.

Däremot vet jag inte hur långt kvar han har. Visserligen känne rjag att det skulle vara bra om han dog nu i sommar (innan ni börjar anklaga mig för att jag är hemsk så läs!). Han är överlycklig nu med allt gräs, jag har under vintern inte kunnat ägna honom så mycket tid som jag borde (flyttat, hundvalp, slutspurt i nian, lite problem med familjen) och till hösten ska jag flytta. Han kommer då att bli ensam kvar hemma (han har inte heller någon marsvinskompis och har aldrig haft eftersom han alltid visat ilska mot andra marsvin ända sedan han var liten) med mamma och pappa. Jag tvivlar på att de kommer ta särkskilt bra han om honom, visst han kommer inte direkt att svälta, det är de som ger honom extra gurkor och linande för att "Han är ju så söt när han nyss har ätit" ;)
Han får väll komma upp och kela men jag tvivlar på att de kommer byta i buren så ofta som de borde.

Så egentligen, från och med hösten så kommer jag inte ha tid för honom och bäst vore ju om han dog nu i sommar efter en dag i gröngräset då han ätit sig mätt och ligger och sover i skuggan under en liten buske.
Jag menar, dö nu lycklig är bättre än att dö senare inte lika lycklig.

Egentligen så skulle man ju kunna lämna bort honom till någon liten unge men det känns fel. Och vem skulle vilja ha ett marsvin som är över 5 år?
Jag skulle inte ge bort honom gratis, så lätt att de hamnar i fel händer "Åh men det är ju gratis så dne kan vi ta!". Men ingen jag vet skulle kunna tänka sig att betala 150 kr för ett marsvin på 5 år och sedan till det köpa bur (lånad nu) m.m.

Nåja, vi får se hur det blir. Just nu verkar han inte direkt olycklig. Han får komma upp och kela, han får gå ute så fort vädret är okej och han får mat och buren städad.
Det är så svårt att veta hur gammal han kommer bli så ma vet vad man ska förvänta sig om det är värt att försöka hitta ett nytt hem eller liknande.

Så hur gamla har era marsvin blivit?

Det äldsta marsvinet jag vet om är 14 år nu :angel:

Sv: Hur gamla har era marsvin blivit?

Mitt blev typ 8 eller 9 år. Hon fick flytta hit med oss från Luxembourg :)!

Då kanske mitt lever till universitetet då så han får flytta med mig :p

Min hane blev sju år. Den sista tiden började han samla vatten och va allmänt risig så då tog vi honom till vetrinären så han fick somna in.

Min tuva går in på sitt sjunde år nu, och visar inga tecken på att tröttna! Hon sover tyngre än tidigare och är lite slappare i hullet men för övrigt lika pigg som alltid. Hon kollades av veterinär tidigare i våras och förutom åldersförändringar i ett öga är hon i toppskick! Bra tänder, inga cystor och pigg. :)

Jag skulle inte ge bort marsvinet om jag vore du, avliva honom isf eftersom han ändå är några år gammal. Eller ge bort honom till någon kompis du känner om det är möjligt.
Min marsvinshane avlivades när han var runt 3 år, pga tandproblem och njurproblem som gjorde att han vägde hälften av vad han borde gjort (hade kunnat sätta honom på antibiotikakur, men det hade väl gett honom max 2 månader till).
Min hona är lite över 5 år och är lika skrikig och pigg som tidigare. Vilar kanske lite mer i buren nu än tidigare, men är fort upp på fötterna om man kommer ut i köket. Hon är fortfarande väldigt uppmärksam och lika "slimmad" i kroppen som när hon var liten.. Och hon är ändå inavel (misstag av uppfödarna).. :D

Vår ponke blev 5 år gammal.

Han verkade frisk och kry, men fick tyvärr en rätt rejäl hjärnblödning och dog direkt i sviterna av den. :crazy:

Min lilla snoddaz blev 6 1/2 år... han dog förra året,vet inte vad han dog av, men han blev bara tunnare och tunnare en kväll var han jättedålig, störtlipade visste inte vad jag skulle göra! Nästa dag låg han död i buren...

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 129
Senast: Red_Chili
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 974
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar