Hur gamla brukar varmblod bli?

E

Everton

Jag förstår att det är VÄLDIGT olika, men det vore kul att höra lite statistik eller uppgifter från alla här inne på Buke.
Min kille är 15 nu och i fin form, pigg och glad och frisk, och jag hoppas jag får behålla honom så många år. :) :)

Sv: Hur gamla brukar varmblod bli?

om du menar travare så är medelåldern jättelåg pga alla som slaktas...

men dom flesta hästar kan bli 25-30 år minst, om man bara tar hand om dom. mitt halvblod är 27 år.

om du menar travare så är medelåldern jättelåg pga alla som slaktas...

men dom flesta hästar kan bli 25-30 år minst, om man bara tar hand om dom. mitt halvblod är 27 år.

Vart finns informationen om hur många travare som slaktas o vid vilken ålder?
Har sökt den jättelänge o hoppas du kan dela med dig av källan :)

Ett av våra varmblod blev 27 år och ett som jag sålde levde tills han var 30! Så de kan bli gamla om man har tur!

Intressant fråga. I min gamla dam finns det 25% varmblod och 25% fullblod vilket jag inbillar mig ska vara "bra för möjligheten att få bli riktigt gammal". Självklart är det många olika faktorer som spelar in, men det känns som att vissa raser har bra grundförutsättningar, liksom det finns en del hundraser som blir gamla (är ju tex dåliga odds på en grand danoir om man vill ha en långlivad hund).

hur gammal en häst blir beror ju på hur den fötts upp, hur den fodrats och med vilken foderkvalite, hur den hanterats, ridits och slitits och skötts om samt säkert även en del arv :D

en del blir ju riktigt gamla medans många råkar ut för sjukdomar, förslitningar och skador hur väl man än sköter dom

man kan ju även se på hur hållbara föräldrarna varit. min gammelman har okänd stam men när jag köpte häst nummer två var jag väldigt noga med att föräldrarna var tåliga. tex hans pappa gick galopp och steeple tills han var 13, då omskolades han till dressyrhäst och gick inom kort st george. det tycker jag är bra för hållbarheten.:)

sen är det skillnad på hur gammal en häst kan bli om den får lov att bara vara häst och när dom flesta avlivas - nämligen när dom inte gör någon "nytta" mer. många hästar kunde haft ett långt och bra liv som pensionärer eller promenadhästar, men många väljer tyvärr att avliva sina hästar när dom inte längre kan tävlas.

Har man råd och tid kan man ju hålla en häst vid liv "hur länge somhelst" :angel:

jo, men det finns ju många olika anledningar/orsaker som man inte kan styra över själv.

och har inte hästen ett bra liv längre/trivs med sin tillvaro/går med kronisk smärta så tycker åtminstonde jag att det är humant att låta hästen vandra vidare.

jag tycker oehört illa om när äldre/slitna/sjuka hästar "skänks bort" gratis eller för symbolisk summa "för att få leva vidare". allt för ofta är det inte det bästa för hästen, utan bara att ägaren inte vill ha hästen och kostnaderna för den kvar och inte klarar av att/vill ta bort den själv. allt för många av dom hästarna far väldigt illa det sista dom gör.

Har faktiskt märkt det. Min gamleman blir 34 snart. Mår bra och tycker livet som pensionär är grejt.

nja, det är väl en halvsanning.

min gamla ponny fick vandra vidare för 2 veckor sedan - 38 år gammal. hon har varit frisk och pigg i hela sitt liv. anledningen att jag tog bort henne nu va att hon inte hämtade sig efter den lunginflammation hon fick för någon månad sedan utan rasade i vikt, fort gick det med.

hennes mångåriga kompis vandrade vidar för snart 2 år sedan endast 17 år gammal då hon utvecklat fång pga. sin curshing. att låtit henne leva vidare (svarade inte på beh.) hade inte varit förenligt med gott djurskydd.

bägge va av samma ras.

min gamle vän fick en plats i sin favo hage i sommras 23 år gammal :cry:

Det är inte bara ponnyer som blir gamla.
Hade 2 halvblod varav den ena blev 27 och den andra 32! De sista åren gick de lösa i trädgården och använde vårt solparasoll för skugga, kom och tiggde vid bordet när vi satt ute och åt, skrämde en del gäster. Det enda problemet var att den ena så väldigt gärna ville följa med när jag skulle ut och rida så det kunde ta en halvtimma att komma av gården.
Även om de ej var ridbara de sista åren fick de gå kvar och vara hästar och det kommer jag även låta min nuvarande 23 åring göra när han kommer i det stadiet. So what om de ej går att rida så länge de mår bra för övrigt. Tänk alla år de funnits där för dig och ställt upp på det mesta du utsatt dem för. Varför inte då ge dem något tillbaka?!

Min är tolv år och jag lovar hon blir gammal så envis som hon är haha

Mitt varmblod blev 23, fick ta bort honom 2a januari 2008 alltså snart ett år sen... Han blev halt efter att förmodligen ha gått omkull i hagen, fick skada på knäskål, knäled och ev. en spricka i korset.. Men i huvudet blev han aldrig äldre än fyra ;) så hade det inte varit för skadan hade han förmodligen levt nu.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 136
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 450
Senast: Sedna
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 838
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 452
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka