Hur gäller fodervärdsavtal vid byte av ägare?

S

stinakarin

Jag undrar om ngn vet hur ett fodervärdsavtal gäller om hästen plötsligt byter ägare? Säg att man har en uppsägningstid på två månader men säljer hästen under tiden, gäller avtalet fortfarande?

Varför jag undrar beror på just svårigheten med att få en häst såld om man har en uppsägningstid att ta hänsyn till. Självklart ska man meddela fodervärden om ens tankar, men jag vill veta rent juridiskt vad som kan hända.

//Undraren

Sv: Hur gäller fodervärdsavtal vid byte av ägare?

Normalt brukar man avtala om detta. T ex

"Hästen är under fodervärdstiden till salu. Fodervärden har förköpsrätt till xx xxx kr. I det fall hästen säljs till annan under avtalets löptid, förbehåller sig fodervärden rätten att behålla hästen avtalstiden ut".

Men vad står det i avtalet?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 229
Senast: Johanna1988
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 426
Senast: Lavinia
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 145
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag är ny på denna sida, vet inte om den fortfarande används eller om jag är på rätt plats, ber om ursäkt för de! Jag måste lätta...
Svar
13
· Visningar
3 374
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka