hur gå vidare med vanvårdad häst?

Sv: hur gå vidare med vanvårdad häst?

Men vad hemskt! Hur svårt kan det vara att komma ihåg att ringa om man har det nerskrivet. :devil: Får ont i hjärtat av sånt här. Vill helst åka och hämta hem hästen själv nu ju. Han vill fortfarande inte sälja den?

/Maria

(knapplån)
Usch vad hemskt, stackars häst...jag hoppas verkligen att hästen kan få det bra någon gång...
/M

Hur har det blivit med hästen/korna? E ju ett tag sedan allt detta hände, har du hört/sett något mer?

jag skall i första hand försöka få loss hästen på egen hand, då jag vet att de gärna drar ut på tiden med sånna här ärenden. dessutom är märren en pärla, isabellfärgad med bläs och mjuk o go i huvvet.

var och pratade med folk i byggden idag, och har fått fram en del intressanta uppgifter som kan ge mig litet plus när jag skall träffa gubben imorrn.
Imorgon åker vi dit igen, och pratar allvar med honom(självklart artiga och trevliga i början, vi vill ju att han skall GE oss hästen för att han tycker det låter bra, inte för att han känner sig pressad...)men om han vänder närkingska sidan till bussar vi farbror blå och myndigheten på honom! :devil:
eftersom jag känner inspektörerna privat, och detta är akut så tror jag att vi kan få igång processen relativt snabbt...för de arma kornas skull om inte annat!
Hej när jag anmälda en fam en gång ang 5isläningar så ringde jag djurskyddsmyndigheterna på en gång och berättade vad jag sett och vad dom sa till mig. dom åkte dit dagen efter och fick en varning sen har dom koll på dom med jämna mellanrumm. Men jag ringde anonymt. Vänta inte ring direkt. tänk på djuren. Om dom tar djuren så flyttar dom djuren till en annan komun så att djurägaren inte kan hitta djuren. Har tagit reda på detta.

Hej
Läste denna bedrövliga historia o jag kan bara säga att du ringer igen o går på hårdare påtala bristerna o att du går vidare ut i pressen o till de som styr över myndigheten om inget görs nu. Berätta också att du kan ta hand om hästen om de tänker ta hand om den.
Hänvisa till djurskyddslagen. Alternativt är att du ber en veterinär åka förbi o kolla upp det o sedan får denna anmäla vidare.
Hopaps det ordnar sej.
Förbannade människor som inte kan sköta sina djur!!!!!

Jag vet inte hur mycket som finns i tråden, men det är GAMMAL, bara för att förtydliga.

Djurksyddsinspektören har släppt gubben, han har kvar sina djur osv. osv. Flera anmälningar har inte hjälp. Han vill fortfarande inte sälja hästen till mig, eller nån annan.
Hon får enl. uppgift hovvård av en hovslagare här i trakten, men jag vet inte hur sant det är.

Jag har insett att djurskyddsinspektörerna i kommunen är ganska inkompetenta (nån som läste fallet om den avlivade hingsten...?). Jag vet att de får kritik för att de inte för journal som de ska, och div. andra orsaker.

Just nu har jag inte energi att lägga på att ta gubben direkt face to face igen. Jag hoppas hästen får gå över betessäsongen och sen somna in...

All eloge till dej..tyvärr verkar dom :devil: inspektörerna blinda döva och dumma..hur kan det få vara så här..så maktlös man känner sig..dom ska väl förtusan ta det på allvar..jag blir så lessen...

Men vad finns över djurskyddet då? Vart vände rman sej då? Någon som vet? Kontakta tidningen media vad som helst så det händer något???

Är det någon som vet var man vänder sig om man anser att DI är inkompetent och vill "överklaga" dennes (o)beslut? Dvs att gå högre upp i instanserna?

Jag tror det är svårt.. länsvet. kan man vända sig till.. men oftast är det nog ganska mycket "rygghållande" där...

läste oxå denna gamla tråd och vad jag vet så är DI i örebro inte så jätte allerta så att säga.

vet ett annat fall där hästarna blev omhändertagna typ dagen efter. Det var i örebro län men en annan kommun. Där hade ett tecke växt fast. Efter ett tag visade det sej att ett föl hade självdött och lite sånt

Men vad ledsen jag blir. :( Hur kan det få gå till så här i dagens Sverige? När vi skryter med att vi har så bra djurskydd! :crazy:

/Maria

Jag hade ringt hästens värn... Det har ju ändå gått så lång tid nu så du behöver nog fler som backar upp.... Kopplar du in dem så trycker de ju på inspektörerna också om nu hästen är vanskött... De ger sig inte i första taget... Och trycker dem till inspektörerna så ändrar de förhoppningsvis inställning och hjälper dessa stackars djur...
Lycka Till

Om jag skulle se en sån häst så skulle jag kanske försöka "spela lite dum" och låtsas att jag är spekulant på hästen och undrar om den är till försäljning.. Kanske säga att jag är ute efter en billig häst att lufsa lite med i skogen eller ev. ha som sällskap till mina andra djur och kanske säga att din häst ser ju så trevlig ut så jag undrar om den är till salu...kan man inte börja spinna på det och bli liksom lite "polare" med gubben..Kanske fråga om man får åka dit några gånger och pyssla lite med hästen och sen kanske fråga om man får köpa billigt eller nåt sånt..tror ni inte att man skulle kunna övertala en sån gubbe rätt fort då om man liksom var på hans sida och inte pratade om dålig hästhållning...Man kan ju ändå ta dit inspektionen sen efteråt..och låtsas själv att man inte har någon inblanding i det hela..naturligtvis inte för tätt inpå..

Har hört att det ofta fungerar bättre.

anmäl gubb:devil: imorgon dag vänta inte!!!!!!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att inte vara så sentimental
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • ChatGPT

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka