hur gå vidare med vanvårdad häst?

Sv: hur gå vidare med vanvårdad häst?

Jag tycker att det är bra gjort av dig och du verkar ju ha bra koll på läget :)
Det värsta med sådana här saker är att sömnen blir lidande. Jag har själv sömnproblem ang. en lidande häst som ligger på gränsen och jag vet inte riktigt vad jag ska göra. :confused:

Äh, bara ring ett telefonsamtal...Jag själv anmälde fd stallägaren för vanvård *villket var berättigat*...Jag hade flyttat därifrån, MEN kunde INTE sluta tänka på deras häst. Den vart omskött så länge jag var där...av MIG...men sedan..Oj Oj...vilken missär. Före detta hade jag snackat säkert tusen ggr med stallägaren om att: NI måste skärpa er med hästen, ANNARS kanske NÅGON anmäler er...fast dom bara tog taggarna utåt...sen vart jag det svarta fåret...Men anmälde gjorde jag.

mm, sova, det får jag göra nån annan gång...;)

/Migo
full av bubblande tankar om vad som borde göras med folk som vanvårdar djur...och ännu värre, folk som vet om det UTAN ATT AGERA!!!

Stå på dej och lycka till!!!!!!!!!!!!
Hoppas du får henne därifrån.
Underbart att höra om folk som verkligen engagerar sig
och bryr sig. :D :D

Vilken underbar människa du är, hoppas att allt har gått bra!

//Tiggertjejen som sitter här med tårar i ögonen

BIG UP for you! :bow:

Hoppas det kommer att gå bra! Borde finnas fler som du!

- Miria

Detta gäller en häst som inte är vanvårdad men har andra problem med hästägaren och jag vet att det ligger på GRÄNSEN till en anmälan. Jag vet också att jag kommer att riva upp himmel och jord om jag tar tag i detta. Den stora frågan som jag ligger och tänker på är: Har jag råd att ta denna striden, för om jag förlorar dvs. djurskyddsinspekören går inte på min linje, så har jag otroligt mycket att förlora. :confused:

Jag tycker du skall anmäla direkt o inte försöka få loss hästen innan.
Har du flyttat på hästen har en anmälan troligen inte ngn riktig effekt.
En annan sak är hur man skall se på att någon tvingar en annan att sälja en häst med hot om anmälan. Jag kallar det för utpressning.
PL

Ja hur länge har det hgär gått på och VARFÖR har ingen anmält honom tidigare???????
RING! korna och retsen av djuren ska väl också ha det bra? Hoppas han får betala sig pank på böter resten av sitt liv.

Ursäkta men hade du i ett sånt här fall inte varit beredd att pressa en människa som gjort såhär mot ett djur bara för att vara så änglalikt laglydig?

Jag är inte änglalikt laglydig men jag jobbar delvis med såna här frågor o tycker att det är viktigt att de hanteras på rätt sätt för att skydda fler djur mot lidande. Dessutom så gillar jag inte utpressning.
PL

.............................................

Senast ändrad:

Jag var hos guben igår. tyvärr var han jättebakfull(alkis)och väldigt otrevlig, nästintill hotfull. Vi frågade om det hade gått bra med hästen och om han tyckte att det skulle funka trotts att han läst alla reglerna i häftet. Han svarade med att han minsann pratat med en av sina grannar som sagt att hästen hade det så bra den kunde förvänta sig, över 20 år gammal som den är.
Vi påpekade att det fanns flera saker i hans hållning som brister enl. lag. och att vi är anmälningsskylldiga. han svarar då snabbt med att han tänker slakta hästen med hammaren i laggårn(gör det med sina kor...) om vi anmäler honom..."för att slippa bråka". Jag frågar varför han nu är rädd för inspektör om han tycker att hästen har det bra, och han replikerar med att han nog kan ringa inspektören själv om det nu är så att vi är oroliga.

Jag ringde akut till ansvarige i kommunen igår kväll, och inspektörerna åkte ut akut tidigt imorse.

Jag återkommer med uppföljningen om en vecka!

Bra att du anmälde men jag tycker du borde gjort detta direkt istället för att diskutera med gubben. De är inpektörernas sak att avgöra vad som är OK. Anmälningsskyldighet har bara veterinärer o vissa tjänstemän.
Om ni var flera som hörde det så kan ni polisanmäla att han avlivar korna med hammare men utan tekniska bevis blir det nog inget av det.
PL

Migo, Jag beundrar dig för allt jobb du lägger ner på detta.

Men du måste berättta mer vad som hänt sedan sist du skrev. Lever hästen? Är den omhändertagen? och hur går det för kossorna?

/Linda *jätte nyfiken*

Härligt Migo! Rätt agerat. Sitter och håller tummarna för djuren nu. Väntar på uppföljningen... :cool:

Vaför om en vecka? Du som anmälare har rätt att veta direkt vad dom ansåg om djurhållningen

Kan du pm:a mej om var stället är???

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka