hur gå vidare med vanvårdad häst?

Sv: hur gå vidare med vanvårdad häst?

Hejsan!
om en vecka därför att jag har varit på lajv, dvs helt utan modern teknik i fem dagar;)

Jag fick svar från dem i måndags kväll. Inspektören hittade inget allvarligt att anmärka på. visst, det behövdes mockas o så, men de lät honom behålla alla djuren. de skulle återkomma till honom i höst för en uppdatering.

Min kära mor körde förbi gården häromdagen, och då syntes inte hästen till. Det visar sig att ingen sett den sedan i Tisdags. Det är bara att hoppas att han tog bort den och inte bara gömde den i lagårn...
Han har dock öppnat lagårdsdörren och det lår nymockad koskit på gårdsplan, så förhoppningsvis skärper han upp sig litet och ger djuren en chans...
hästen har dock inte synts till

*skickar en kram till det fina stoet Tärna*

Till P_L:
Jag trodde att man som medorgare hade anmälningsplikt för att förhindra att brott sker? eftersom jag bedömde det som akut läge, och djuren inte mår bra, såg jag det som ett brott mot djurskyddslagen= anmälningskylldig.
eller har jag fel?

/Migo.
ps.
jag lämnar INTE ut vare sig namn eller adress till gubben, det bryter mot en hel del regler nämligen!
ds.

Om jag skulle se en sån häst så skulle jag kanske försöka "spela lite dum" och låtsas att jag är spekulant på hästen och undrar om den är till försäljning.. Kanske säga att jag är ute efter en billig häst att lufsa lite med i skogen eller ev. ha som sällskap till mina andra djur och kanske säga att din häst ser ju så trevlig ut så jag undrar om den är till salu...kan man inte börja spinna på det och bli liksom lite "polare" med gubben..Kanske fråga om man får åka dit några gånger och pyssla lite med hästen och sen kanske fråga om man får köpa billigt eller nåt sånt..tror ni inte att man skulle kunna övertala en sån gubbe rätt fort då om man liksom var på hans sida och inte pratade om dålig hästhållning...Man kan ju ändå ta dit inspektionen sen efteråt..och låtsas själv att man inte har någon inblanding i det hela..naturligtvis inte för tätt inpå..

HEj! Läste just din tråd, och tycker verkligen att det låter helt absurt att djurskyddsinspektören inte hade något att anmärka på om hästen blir behandlad som du beskrivit! Tycker absolut att du bör följa upp fallet om du orkar, genom att ta kontakt med länsveterinären i ert län, eller djurskyddsmyndigheten i Skara.
Är själv utbildad djurskyddsinspektör, och vet att det tyvärr finns de i yrket som inte alltid gör vad som SKA göras enligt lag, vilket är oförlåtligt när man valt ett sådant yrke. Detta fall låter som ett solklart akut omhändertagande!

Sen vill jag säga att det såklart var jättebra att du anmälde detta, det bör man alltid göra när man hittar djur som far illa.

MVH Amanda

djurskyddsinspektören har själv häst hemma, och jag trodde bra om denne tills nu...
h*n tyckte inte att hästen var mager "den var ju inte rund kanske, men absolut inte mager, revbenen syndes knappt" sa h*n över telen till mig.
det ska nämnas att hästen ser rund ut på håll pga enorm vinterpäls, men på nära håll är hon tunn så det är skamligt:(

ang. idén att bli polare med gubben och köpa loss hästen efter ett tag så har en bekant till mig tänkt samma tanke.
vi erbjöd honom också 1000 kr för den(det var vad han sa att han gett för den(vi vet att han FICK den))även om vi fått svälta i månader för att kunna köpa loss henne hade vi gjort det. det var då han sa att han hellre slaktade :confused:
tyvärr har hästen försvunnit nu, så om det finns någon chans kvar för henne det vet jag inte :cry:

det är klart att man skaanmäla om man SER ett djur bli vanv¨årdad! Frågan är; har du sett det mögliha höet han fodrar med? Har du sett att grimman växt fast? Har du sett och känt revbenen på hästen? Och det där med slaktavfall i dikena, har du själv sett det eller har du bara hört allt av grannarna och byborna? Snacka skit är folk nämligen väldigt bra på! Det kan ju vara så att djurskyddsinspektörerna inte hade så mycket att anmärka på för att det mesta var skitsnack från grannarna?
Jag anmäler bara fall där jag har sett djuret lida, hör jag någon snacka skit om en annan om dålig djurhållning så tar jag det med en nypa salt!

alltså jag blir så LEDSEN!
Jag har själv varit med och anmält tre vanvårdade hästar som tillslut blev 20! En hästhandlare som hade magra hästar, men det värsta var att han hade tagit föl på ett sto som var så magert att benen, kotorna och stack ut- hästen hade täcke för att dölja! Hovar som var inte verkade på länge, ej avmaskade, rinnande ögon :( Hon var väldigt eländig att se på, fölet verkade ok men lite apatisk!
Ett annat sto var sällskap till dessa två och hon var inte bättre!
Så jag anmälde det, två inspektörer var ute och tittade och säger att nja- hon var lite mager, men ägaren skulle ändå slakta stoet efter att hon fölat!?!!!!!Men att de var så magra tyckte de inte om de andra 20! Den ena inspektören hade själv hand om travhästar som antagligen såg likadan ut för dessa var verkligen benrangel!!!!!!!!
Sen går det en tid och plötsligt är hästarna borta, rykten säger att han skjutit sto med föl och skickat den tredje till slakt!!
Jag blev så arg och så ledsen för att jag inte kunnat hjälpa dem!!
Och denna gubbe åkte inte fast, nej då han fortsätter nog någonstans i närheten, och nu är jag inte där uppe och pluggar så jag kan inte hålla koll på honom...men vad gör man åt det!? Dessa j-vlar inspektörer kommer ut, ringer upp gubben som blir rädd och gömmer eller skjuter djuren...och inte gör inspektörerna något åt detta!!
Så vaf-n gör man då?
Nästa gång ringer jag polisen och försöker få dem att lägga beslag på djuren direkt...för det finns så mycket lagar, så när man gått igenom dessa lagar är ändå djuren borta/ skjutna!

Nä, jag blir så arg :mad:

:devil:

Senast ändrad av en moderator:

jag har själv sett hästen, och det mögliga höet. jag kände på hennes revben, och tittade nära på grimman. så mycket jag fick innan stoet kastade sig undan. (hon gick iaf. på en lite gräsplätt UTE så hon kunde gå runt lite:P)
slaktresterna etc. kan de ju inte göra något åt nu, det skulle ha anmälts när det häde sist, dvs. för 8 år sedan...så det är ablosut inget jag klandrar dem för att släppa :crazy:

Fick rapport idag om att hästen går i en liten skogsglänta en bit ifrån gubbens gård, osynlig från vägen. så han har iaf inte skjutit den. och nu kommer ju betet igång så hon klarar sig någorlunda till uppföljningen i höst. de skulle kolla honom igen vid uppstallningstider.

återkommer om det händer något mer!
/Migo

det var därför vi försökte få loss hästen själva först. vi försökte köpa loss den först, men fick inte det.

känns hopplöst, men jag hoppas iaf. att han fick en tankeställare när han märkte att folk SER att han inte sköter sig...han har ju trotts allt faktiskt mockat åt sina kor för första gången på flera år...antagligen pga. att vi anmälde.
så nån nytta gör det att man sliter:)

på dom j :devil: a, om alla som vet om att det sker gör något, så måste det ju iaf. minska....eller?

/Migo

Om du tvivlar på djurskyddsinspektörernas kunskap kan du anmäla till distriktsveterinären som då gör ett besök tillsammans med djurskyddsinspektören. Har själv gått den vägen vid suspekta fall. Det var effektivt. :cool:

Nej distriktsveterinären har ingen rätt göra tillsynsbesök o kan inte begära ut inspektören. Däremot är det vanligt att nämnden tar med dv ut när de vill ha extra sakkunskap. I många fall har dock dv bra kontakter på nämnden o kan påverka en del.
PL

Jag har anmält via distriktet och det gick då utmärkt och bra resultat kom av det...i 3 fall. Är det någon ny regel då som tagit form nu på senare tid efter nya djurskyddsmyndighetens intåg?

Har alltid varit så men visst kan dv föra en anmälan vidare. Hos oss gör vi normalt inte detta utan anser att det är bättre att den som vill anmäla gör detta direkt till nämnden istället för att anmälan skall komma i andra hand via dv.
Ett skäl är också att det inte är dv:s sak att sålla vad som är en seriös anmälan o vad som bara är skitsnack eller okunnighet (tyvärr alltför vanligt).
PL

En sak förbryllar mig i detta, menar du på fullaste allvar, att djurskyddsinspektören inte reagerar på att grimman är fastvuxen i hästen?

Det låter underligt

peter_lundin skrev:
Har alltid varit så men visst kan dv föra en anmälan vidare. Hos oss gör vi normalt inte detta utan anser att det är bättre att den som vill anmäla gör detta direkt till nämnden istället för att anmälan skall komma i andra hand via dv.
Ett skäl är också att det inte är dv:s sak att sålla vad som är en seriös anmälan o vad som bara är skitsnack eller okunnighet (tyvärr alltför vanligt).
PL

Ja, där ser man ;) hade jag faktiskt ingen aning om men det slog väl ut alla fall. Det handlade om två vanvårdsfall och ett misshandelsfall och DV åkte ut direkt efter att ha pratat med djurskyddsinspektörerna. Jag har alltid anmält i mitt namn, alltså inte anonymt och det kanske betydde nåt i sammanhanget, vad vet jag. Jag var även med vid hämtningen av den misshandlade kraken. Nu när jag bor söder ut kanske jag ska vända mig åt "rätt" håll ifall jag behöver göra någon anmälan framöver, vilket jag hoppas slippa...har iallafall inte sett något anmärkningsvärt i omgivningen än...:cool:

peter_lundin skrev:
Nej distriktsveterinären har ingen rätt göra tillsynsbesök o kan inte begära ut inspektören. Däremot är det vanligt att nämnden tar med dv ut när de vill ha extra sakkunskap. I många fall har dock dv bra kontakter på nämnden o kan påverka en del.
PL

Jag har för tio år sedan blivit uppkollad av en DV som fått samtal om att jag skulle ha misskött mina hästar. :eek:
(Vilket naturligtvis inte stämde, det handlade om osämja och avundsjuka, vanlig åkomma inom hästbranchen precis som du nämner nedan :devil: )
DV kollade upp mig och efter en månad kom även en djurskyddsinpektör som DV varit skyldig att kontakta.
Det blev skriverier i lokaltidningen sedan. Handlade om det nya ofoget i hästbranchen med att anmäla sina ovänner för vanvård. Kräver mkt tid och resurser helt i onödan. För övrigt en otroligt jobbig situation för alla inblandade som inte går att glömma. De som ägde stallet där jag var inhyrd mådde jättedåligt, de kände sig "stämplade" eftersom det var på deras gård anmälan hamnade i slutändan. Fy sjutton för illsinnade människor!
// M

krambanan skrev:
*kl*

Hur har det gått med hästen och korna?

/Maria

Hästen skulle som sagt ha återkollats vid installningen. Jag ringde DI Örebro i september, och då hade hon glömt bort den. Hon hade inga anteckningar på att återbesök skulle göras, och sa i förbifarten att det var bra att jag ringde och påminde henne. Hon lovade också att höra av sig och berätta vad det blev av det hela när hon väl varit där. Jag fick henne att skriva ner att jag ville bli uppringd, eftersom hon inte verkar ha nån :devil: koll på nånting!
Hon har dock inte hört av sig än...fyra månader senare:crazy: och för någon vecka sedan stod hästen fortfarande kvar i sin trånga "spilta". Hur det går med korna vet jag inte, de syns inte från vägen...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka