hur gå vidare med vanvårdad häst?

Migo

Trådstartare
jag fick för några dagar sedan nys om en nordsvensk som stod i ett garage med fastvuxen grimma en bit hemmifrån mig.

Hon är mager, har ärr efter slag på kroppen, rädd för människor men ändå liet kontaktsökande. hon är enl. guben som har henne 20 år. fodras med fruktansvärt mögligt hö(hon ratade det trotts att hon är så mager och hungrig!), linfrön och mineraler :crazy:
Hon står i en spilta(om man nu kan kalla den för det...) byggd av boskapsgrindar(sånna av stålrör) samt EN vägg. hon är alltså fastbunden fullt blottad för väder och vind. med skit upp till knäna. när hon inte går på den lilla gräsplätten tillsammans med alla skrotbilarna.

han fick henne för att hans 11 år gamla grannunge skulle ha någon att rida på. och hon skulle då ha fullt ansvar för hästen. stackars unge:(
han berättade själv att hästen inte är inriden utan bara brukskörd.
Gubben är ökänd i området för sin djurskötsel (hans kor har inte varit utanför lagårn(garaget) på fem år...och där ska han ha hästen i vinter!, hans hund får inte gå ut ur huset för den är galen, och kaninerna sitter nästan på varandra i burarna(han föder upp för kött). Grannar i området har hittat slaktrester i dikena runt hans gård.

Jag har tagit kontakt med gubben, erbjudit mig att ta hand om hästen om det är så att han själv inte orkar se till att den mår bra, försett honom med en broschyr från jordbruksverket om regler för hästhållning samt påpekat att om han inte gör något åt saken jävligt snabbt, är jag som medmänniska anmälningsskylldig.

skall dit igen på söndag och se om han är beredd att släppa hästen, eller om jag ska ringa djurskyddsinspektören(som jag känner...)och be dom titta till hans kor :devil: förhoppningsvis backar han vid hotet att få myndigheten på sig...
men även om han släpper ifrån sig kraken till mig så ska korna räddas av lagen!

är det någon som har några tips till mig?
jag vill för allt i världen rädda märren, om det så blir genom vådaskott under jakten.... :angel: ska hon inte behövastå så :cry:

Sv: hur gå vidare med vanvårdad häst?

Självklart ska du ringa Miljö och hälsoskyddet...på en gång. Inte bara för hans häst, men tydligen lider hans kor också. Så bara ring.

Nämen fy.......bra att du tar tag i det och inte bara gnäller....fint om det går att "rädda" hästen, om inte annat så hon slipper lida mera....

tanken är att jag ska försöka få loss hästen så fort som möjligt och ge märren en chans till skön pension. Självklar ska han anmälas!
men jag vet inte hur lång tid det tar för myndiheten att ordna allt...kan jag plocka hit hästen omedelbart så är det nog snabbare...

vet någon hu det fungerar med beslagtagna djur i liknande fall? kan man som anmälare gå in och erbjuda hästen ett hem via djurskyddet, eller får de inte lämna ut hästen annat än till sina egna jourhem?

jag kan inte sitta stilla och hoppas att någon gör något. Skit samma om gubben är släkt med hela j***la byggden och del av "bymaffian", han ska sättas dit!!

Ärligt talat vet jag inte riktigt hur det funkar...inte med större djur i alla fall. Har varit med om att agerat jourhem åt omhändertagna hundar uppe i Norrland, men då har Miljö och hälsa ringt till våran djurskyddsförening och frågat om vi kunnat hjälpa till med omhändertagandet. Jag antar att: en inspektion måste ju ske, sedan måste antagligen djurena besiktas av veterinär...då är det nog upp till vet att avgöra hälsokicket på dom. Beslutar dom att djuret är i alltför dåligt skick så blir det väl avlivning. Men då ska det väl antagligen vara grov vanvård och att inget finns att göra. Men om du ringer till Miljö/Hälsa nästa vecka (eller idag om det är öppet) och bara ställer allmäna frågor om detta så får du nog korrektare svar än av mig. MEN tänk om gubben säger att du får ta hästen och sedan efter ett tag hävdar du stulit den...sånt händer ju, fast om du kan få gubben skriva på nåt slags kontrakt så är det ju ännu bättre. Hoppas det löser sig och heder åt dig :)

han ska få skriva på papper, det är inget snack om saken:D
jag skall dessutom kräva honom på hästens papper(som han påstår bevisar att den är nordisbruk, men jag har aldrig sett en mer ardennerlik nordis :smirk: ).

Men om jag ringer djurskyddet, har inte de plikt att kolla upp det direkt då, och ta detta som en anmälan?

skall nog ringa och prata med hon på myndigeheten som kan häst och be om råd, hon kanske tycker att min taktik att få ut hästen först är jättebra;)

Nej då, fråga bara allmänt vad de gör med omhändertagna djur. Tex: vem som tar hand om dom, om man ev får köpa dom osv...hitta på något bara.

Gör såhär: Kontakta SHV (Svenska Hästars Värn) först så kan de hjälpa dig vidare. De om några är vana vid sånna här fall och vet precis vad som ska göras. De kanske åker och tittar på hästen/gården först och sen tar dom kontakt med myndigheterna om det är vad som behövs (låter ju utan tvekan som att det behövs!).

SHV finns på www.shv.org och telefonnumemr hittar du där! RING omedelbart! Lycka till!

/shv-medlem

Får jag fråga varför du tycker hon ska gå en omväg via SHV ? Det går ju fortare om hon skippar mellanhanden SHV och ringer direkt till Miljö och Hälsa. SHV har ju heller ingen befogenhet att ingripa alls...bara agera vilket trådskaparen verkar vara fullt kababel att göra själv. Jag själv har kontakltat SHV en gång ang vanvård...och vad hände ? Jo, ingenting. Sämsta tänkbara kontaktperson fick jag tag i som inte fattade något samt gjorde nada...inte ens anmälde eller kollade upp. Så mitt förslag är att som jag sa: skippa mellanhanden, det bara drar ut på tiden.

Bry dig inte om att anställa SHV, de gör inget annat än att skrämmer iväg folk så att de kan gömma undan/ sälja hästarna!
Kontakta polisen och djurskyddsföreningen!

Tro mig, detta måste ske snart annars så drar det bara ut på tiden och hästen/ djuren kommer att lida ännu mera!!

Va ? Gömma/sälja undan...vad menas ?? *nyfiken*.. Förövrigt, Polisen kan inget göra alls. Det är Miljö och Hälsoskyddet som det ligger hos.

Gör som du skrev, åk dit få gubben att skriva över hästen på dig samt få papprena på hästen.Ring sen miljö & hälsomyndigheten.Tala om vad du vet och att du tagit hand om hästen varav ägaren skrivit över hästen på dig.Därmd kan de inte ta hästen från någon av er.
Bry dig inte om SHV .Kan du få gubben att skriva över hästen så är allt bra!

Du ska ha en stor eloge som har "tagit saken i egna händer" :bow:

Jag tycker oxå som många andra att du ska kontakta myndigheten, även om du får "loss" stackars märren så lider ju korna. :cry: Jag säger bara fy fan för dessa människor! Jag blir så arg! :mad: Kan inte förstå hur de är funtade!!! Jag hoppas att du får bort djuren från honom. Skulle gärna ha hjälpt dig om jag bodde i närheten av dig!!!

Alla mina lyckönskningar till dig och djuren!!!!

Hm, tryckte på fel knapp! Inlägget är ju som sagt till Migo!! *Sorry*

svar till alla, lånar bara knapp:)

Jag kommer INTE att gå via SHV, då jag försökt detta en gång tidigare i ett annat fall, och inte alls har bra erfarenheter av dem.

nu ska vi åka och prata med kvinnan som hittade hästen hos förra ägaren(ännu värre vanvård) och prata med henne.

tack för allt stöd!!
/Migo

Det är bra att du ska kontakta miljö och hälsoskydd men lämna inte allt ifrån dig när du gjort det. Min erfarenhet med dom är att du måste ringa och fråga hur det går med hästen, minst 2 ggr. vecka för att "aktivera" dom. Dom har så mycket att göra och för lite pengar att tjata är det bästa, för hästen.
Dom tar först kontakt med hästägaren, - per telefon eller rekomenderade brev, när det är gjort så bestäms ett inspektionsdatum och då tar inspektören med sig en veterinär. Där jag bor så tar detta ca: 1- 1 1/2 månad. :mad:

jag skall i första hand försöka få loss hästen på egen hand, då jag vet att de gärna drar ut på tiden med sånna här ärenden. dessutom är märren en pärla, isabellfärgad med bläs och mjuk o go i huvvet.

var och pratade med folk i byggden idag, och har fått fram en del intressanta uppgifter som kan ge mig litet plus när jag skall träffa gubben imorrn.
Imorgon åker vi dit igen, och pratar allvar med honom(självklart artiga och trevliga i början, vi vill ju att han skall GE oss hästen för att han tycker det låter bra, inte för att han känner sig pressad...)men om han vänder närkingska sidan till bussar vi farbror blå och myndigheten på honom! :devil:
eftersom jag känner inspektörerna privat, och detta är akut så tror jag att vi kan få igång processen relativt snabbt...för de arma kornas skull om inte annat!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka