Hur gå till väga vid omplacering av vuxen hund?

Miiip

Trådstartare
Ja som rubriken lyder..Hur gör man?

Ska sätta mej i bilen imorgon bitti och åka 20 mil enkel resa för att titta på en hanhund som eventuellt ska få bli våran nya familjemedlem. OM allt nu visar sej vara så bra som nuvarande ägare påstår, det är alltså inte en problemhund det rör sej om utan en familj som råkat ut för diverse problem och inte kan ha sin älskade vän kvar..

Har frågat allt jag kan komma på att fråga om sättet på hunden, mentalitet, hur den är att handskas med i olika situationer, osv.

Men om man nu, efter att vi har hälsat på hos dom och dom senare har kommit ner till oss och hälsat på, kommer fram till att han ska få flytta in här...Hur gör man då?
Tänker först och främst på hur man gör med försäkring?
Låter man hunden gå igenom en veterinärbesiktning som med valpar?
Vilka papper ska skrivas på? Finns det förtryckta kontrakt för sånt här eller är det något man måste knåpa ihop själv?

Och så frågorna som kommer gnaga mej mest innan bestlutet är fattat, och säkert även när det tagits:
HUR gör man det lättast för hunden? Ska jag åka upp och hämta honom hos dom? Eller ska dom komma och lämna?
Hur introducerar man honom bäst för resten av "familjen"? Tänker då främst på katterna..han är kattvan sedan tidigare men jag antar att det blir annorlunda när han får träffa andra som inte är hans.. Pojkvännen och min tik ska med upp i morgon. Så dom kommer han att få träffa redan på en gång, tiken kommer få sitta kvar i bilen under större delen av tiden men det är viktigt för mej att dom funkar med varandra redan från början så därför ska hon i alla fall få komma med ut och hälsa och ta en promenad..

Ja jag kommer säkert komma på fler saker innan det här är helt klart. Är enormt tacksam för alla svar som går att få.

Mvh /Evelina

Sv: Hur gå till väga vid omplacering av vuxen hund?

Ja som rubriken lyder..Hur gör man?

Ska sätta mej i bilen imorgon bitti och åka 20 mil enkel resa för att titta på en hanhund som eventuellt ska få bli våran nya familjemedlem. OM allt nu visar sej vara så bra som nuvarande ägare påstår, det är alltså inte en problemhund det rör sej om utan en familj som råkat ut för diverse problem och inte kan ha sin älskade vän kvar..

Har frågat allt jag kan komma på att fråga om sättet på hunden, mentalitet, hur den är att handskas med i olika situationer, osv.

Men om man nu, efter att vi har hälsat på hos dom och dom senare har kommit ner till oss och hälsat på, kommer fram till att han ska få flytta in här...Hur gör man då?
Tänker först och främst på hur man gör med försäkring?
Låter man hunden gå igenom en veterinärbesiktning som med valpar?
Vilka papper ska skrivas på? Finns det förtryckta kontrakt för sånt här eller är det något man måste knåpa ihop själv?

Och så frågorna som kommer gnaga mej mest innan bestlutet är fattat, och säkert även när det tagits:
HUR gör man det lättast för hunden? Ska jag åka upp och hämta honom hos dom? Eller ska dom komma och lämna?
Hur introducerar man honom bäst för resten av "familjen"? Tänker då främst på katterna..han är kattvan sedan tidigare men jag antar att det blir annorlunda när han får träffa andra som inte är hans.. Pojkvännen och min tik ska med upp i morgon. Så dom kommer han att få träffa redan på en gång, tiken kommer få sitta kvar i bilen under större delen av tiden men det är viktigt för mej att dom funkar med varandra redan från början så därför ska hon i alla fall få komma med ut och hälsa och ta en promenad..

Ja jag kommer säkert komma på fler saker innan det här är helt klart. Är enormt tacksam för alla svar som går att få.

Mvh /Evelina
Hej Hundägaren som har hunden nu ska vetrinärbesikta den innan den kommer till er. Dom ska även teckna försäkring för dig. Det lättaste är att du hämtar hunden. Då blir inte saknaden lika stor efter den gamla matten. Det finns ju ingen lukt hos dig efter henne. Lycka till

Hej. När vi köpte våran tik som omplaceringshund så åkte vi dit ner och kollade på henne, och samma dag följde hon med oss hem för att vara hos oss på prov i ca 2 veckor, vi skrev ett kontrakt själv på att vi tagit henne på prov & att vi skulle bestämma oss om två veckor.

När vi sen skulle köpa henne åkte vi tillbaka till ägaren och skrev kontrakt och lämnade över pengarna sen åkte vi hem igen. Vi bytte försäkring och gjorde själva en veterinär besiktning då det inte var ett måste om de gått igenom den som valp men det var bra att göra det sa de på försäkrings bolaget. Och som sagt, vi tecknade försäkring på henne.

Sen det där med hur du introducerar hunden, ska du ha den på prov först? innan du köper den? I så fall hämtar ju du den, sen egentligen, om det ska bli lättast för hunden så ska du åka tillbaka till ägarna och skriva på papprena och lämna pengar om du nu ska köpa honom, men ta inte med hunden. Det tror jag är snällast för hunden. Men sen är det ju hur ägarna vill göra också, de kanske vill träffa hunden en sista gång.

Hoppas att du förstog nåt av allt jag skrev :P

//Diana

Hej!
Hoppas det har gått bra idag?

Jag vet hur man inte ska köpa hund i alla fall. Jag letade hund förra hösten och hörde av mig till rasklubbar och uppfödare av rasen jag var ute efter- utan större framgång. En kväll ringde modern min upp och berättade att hon hade ringt på en tik. Jag kan inte ha låtit särskilt glad i telefonen när allt som stod i annonsen på blocket var:
"tik, 2 år, gillar att åka bil, barnvänlig"

Aja, nästa helg åkte vi i alla fall iväg för att titta på henne. Möttes av ett totalt kaos...
Ägarna hade henne inte ens inne i huset- utan där sprang det runt x antal rottweilers och i x antal timmar berättade de om sig själva. De var inte särskilt intresserade av att höra om vi var lämpliga ägare eller berätta något om hunden vi var där för att titta på. Efter mycket om och men får vi i alla fall gå ut till hundgården och titta på en liten underviktig, superstressad dalmatiner som antagligen inte fått varken kärlek, motion eller värme (hur kallt är det inte att vara dalmatiner och stå utomhus i oktober med den pälsen?) på ett bra tag. De släpper ut henne på ett fält och låter henne springa fram och tillbaka som en tok- men berättar samtidigt att hon kommer på inkallning, och ropar utan succé. Jag ber om att få koppla hunden och gå med henne en stund i koppel för att se om jag kan få lite bättre kontakt med henne. Det gick ju inte så bra det heller...

Vi går in igen och får återigen höra deras prat om sig själva men ber efter ett tag om att få gå ut och prata om hur vi ska göra med hunden. Jag går på hundgymnasium och har med mig hunden på skolan och det vi kommer fram till är att vi tar med henne hem. Oavsett om hon inte klarar skolans hanteringstest så kan hon alltid bo hos föräldrarna- för i den misären hon bodde i ville vi inte lämna henne.

Vi går återigen in och börjar diskutera. De vill ha 7 000:- (fast de själva köpte henne för 4) och säger att de minnsann haft henne i ett halvår och gett henne mat, samt hämtat henne hos förra ägaren. Stamtavlan är ju också jättefin- så den måste man ju ta extra betalt för. Till slut kommer vi fram till en lösning-
Jag får inte ha henne på prov, jag får ingen veterinärbesiktning däremot får jag ett reducerat pris på 1500 och en stressad hund med mig hem samma dag :crazy:
Så ska man inte köpa hund! Låt det ta den tid det tar.
I mitt fall gick det jättebra, bara hon fick lite tid att lugna ner sig och bo in sig i hemmet blev det jättebra! Jag har numera världens goaste soffpotatis.

Nu har vi varit hemma i nästan ett dygn efter våran resa.
Satte oss i bilen igår morse och åkte dom 20 milen efter en karta som Eniro skaffat fram åt oss. Efter 3 timmar klev vi ur bilen, stela i rygg och knän. Knackade på dörren och möttes av ett skall..som för att tala om att nu kom det visst någon. Dörren öppnades och där var han! Helt överlycklig över att vi kom och hälsade på, på ett sätt som nästan verkade som att han saknat oss. Han var verkligen glad. Efter att ha hälsat och presenterat oss för matte och hennes karl med så gick vi in och satte oss på golvet en stund. Och vilken fantastisk hund det var! Enormt social och full av liv, men med en fömåga att kunna slappna av och bara gå och lägga sej utan att bli tillsagd. Han ingav verkligen en känsla av att han var en trygg hund, både i sej själv och i sina människor.
Vi bestämde oss för att släppa ut mitt vilddjur ur bilen och ta en promenad tillsammans. Ögonblicket jag fasat för enda sen vi pratades vid första gången över telefon hade alltså kommit. Dom skulle få träffas och det var det här som skulle ha den tyngsta vikten när beslut om eventuellt köp skulle tas..Skulle min Tjorv verkligen kunna umgås med en hund hon inte känner utan och innan (hon är enormt svår när det kommer till nya bekantskaper..)? Kopplade och plockade ut henne ur bilen och hon gick rakt fram till den andra hunden och hälsade med viftande svans och bus i hela kroppen, och sen utan att ens fundera på saken gick hon raka vägen fram till hans matte och hälsade på henne med (hon har ännu svårare med människor än med hundar)! Och vi förstod inte alls vad det var som flugit i henne. Men dom var så nöjda med varandra!
Vi gick en sväng och kände på honom lite i koppel och allt kändes super där med.
Blev inbjudna på fika och Tjorven fick följa med in.. Så medans vi fikade tillsammans med hans människor så for dom två omkring inne och undersökte saker tillsammans, lekte med en boll och tog det lugnt på mattan..Som om dom känt varandra i alla tider.
När det började närma sej hemåkning igen så fick dom sej först en tur på tomten utanför. Där blev det ytterligare bus och en upptäcksfärd inpå grannens tomt innan vi bestämde oss för att det fick vara nog :)
Kändes helknas att tacka för oss och åka hem igen, kontakten mellan hund och hans människor kändes som om den alltid funnits där, som om vi bara varit på besök hos några bekanta. Och det känns ju också super..

Bestämde att han skulle få komma och provbo några dagar hos oss nu i helgen som kommer, eftersom dom ändå skulle åt vårt håll på lördagen. Ska bli enormt spännande att se hur han beter sej då, när han hamnar på nya ställen, på hemmaplan var han ju härlig som få i alla fall.

Har tagit kontakt med SKK och Jordbruksverket och beställt hem blanketter om ägarbyte idag och hunden ska besiktas nu i veckan..så det närmar sej helt klart en affär. Vi känner oss helnöjda så här långt i alla fall och hoppas på att det kommer gå lika bra här hemma som det gjorde där. Men jag känner mej verkligen som en bov, visst dom är i behov av att lämna iväg honom eftersom ett av barnen inte tål honom..men i alla fall..det är ju deras bästa vän.

Kan i alla fall inte säga annat än att jag ser fram emot det här och att det var RIKTIGT roligt att se en hund med ett sådant lugn. Ska bli riktigt roligt om det här går vägen!

/Evelina (och tack för alla svaren)

Precis så här har det varit för oss också då vi varit och hälsat på våra nya omplaceringshundar som vi har tagit. Man får gå lite på magkänslan hur det känns under det första mötet och sedan avgöra under provtiden. Alla mina Rottisar jag har tagit som omplaceringar har funkat kanon:)

Lycka till nu med Er nua familjemedlem!!!

Han kom hit igår och allt har fungerat super. Han var lite fundersam när matte åkte igår och det blev enormt känsloladdad för oss allihop. Men efter att ha fått sej en promenad så verkade det som att han kände sej hemma. Han är helt fantastisk, lägger sej ner och slappnar av precis överallt. Han hade med sej en korg hemifrån som han minsann aldrig hade använt hemma hos dom, men här ligger han i den mycket..det kanske är så att han känner att den ändå luktar hemma?

Han funkar ihop med vår tik och hon med honom, hon har åsikter om att han tar plats i sängen och gärna vill vara med när man gosar men bortsett från det går det super. Och katterna struntar han blanka fan i, och dom i honom. Känns nästan som att han alltid har varit här.
Kan inte säga annat än att vi är super nöjda. Vi har en veckas prövotid, men jag kan väl säga redan nu att det verkligen känns super..förvandlas han inte till ett monster över en natt så ska han helt klart få stanna :)

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 133
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 808
Senast: Tonto
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 013
Senast: Lillefrun
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 217
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama