hur funkar det??

P

portos_sandra

det är så att jag har en 6-årig häst som jag gärna skulle vilja starta i "riktiga" tävlings klasser (alltså med omhoppning)! jag vet ju att man måste ha gått minst två felfria klasser i den höjden eller högre som man vill tävla i.
men så undrar jag: måste man rida dom två gångerna innan, på en riktig lokal tävling i avd.b eller räcker det med att man startat och kommit felfritt i en utbildningshoppning???
det finns ju fler av dom så det är ju betydligt lättare om man skulle få det...!

tacksam för svar //sandra

Sv: hur funkar det??

Hej !
Du måste ha två felfria rundor i den höjden som blir registrerat. alltså att det kommer in på resultat listan hos ridsport förbundet.

Varje år innan hästen blir 7 måste du klara två felfria Clear Round (avd. B) innan du får starta i en "riktig" klass. Du får göra dessa två starter i samma tävling om det finns fler unghästklasser.

Har precis fått detta besked från ridsportförbundet, för jag har samma "problem".

Lycka till! :bump:

hejsan!

jag har samma probelm. har en 6 åring som jag vill tävla riktiga tävlingar med.

jag tävlar lokalt.
måste jag skicka in mina resultat till ridsportF. eller ser dem själva?
även om jag gått ett antal felfria rundor, kan jag rida unghäst i bland o vanligt" ibland upp till hästen är sju??

:bow:

Detta gäller ENDAST som 6-åring, 4-5 åringar får aldrig gå avd A.

Jag vet inte om man får hoppa mellan klasserna hursomhelst... kolla med ridsportförbundet! Tel; 0220-456 00 toktrevliga personer som svarar, ingen fråga är aldrig för dum för dom. :angel:

Det är tävlingsarrangören som rapporterar resultat till RF. Du behöver inte göra det.

Detta gäller ENDAST som 6-åring, 4-5 åringar får aldrig gå avd A.

Hur menar du?

Den information jag fick var att unghästarna var tvugna gå felfritt två unghästklasser varje år innan "riktig" start. Sedan var det bara att hoppa på.

Nu har jag inte TR från i år men jag är tämligen säker på att det inte är några ändringar på denna punkten.

Det gäller bara 6-åriga hästar/ponnier att ha två felfri rundor avd B i samma höjd eller högre för att få starta avd A.

för 4 och 5 åringar gäller inte detta, de får BARA gå avd B oavsett hur många nollor de gör så får de inte gå avdelning A förrän de är 6-år.

Du måste ha missuppfattat den information du har fått om du fått för dig att det gäller även 4 och 5 åringar.

Stämmer!

BARA 6-åringar får gå avd A och ev ridas i lag. 4- och 5-åringar får inte alls gå avd A what so ever!

/C - som redan får rida avd A med unghästen men inte tänker göra det iaf!

ja, du kan under ett och samma meeting till och med, starta avd.B i ena klassen och avd.A i andra. Och även om du har gjort massor med nollor i avd.B måste du aldrig starta i avd.A om du inte vill förens hästen är 7 år.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 311
Senast: Lady_S
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 102
Senast: zarmino
·
Hoppning Vilken nivå/höjd måste man tävla på för att kunna vinna prispengar på hopptävlingar i Sverige eller närliggande länder i Europa? När...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
12 231
Senast: Cambrie
·
Hästvård Hej! Har varit med dottern och provridit en 10-årig fd galoppör som fick en gaffelbandsskada då han var 6 år och som var klar med rehab...
Svar
6
· Visningar
1 456
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka