Hur funkar det?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Fjunet
  • Startdatum Startdatum
F

Fjunet

Jag såg en annons idag med en shettis som ev. var betäckt med en maxad D-ponny. Nu undrar jag; hur funkar det? Alltså, blir fölet stort pga hingstens storlek, eller tar stoets gener över och gör det lite mindre (i detta fallet, MYCKET mindre), just eftersom hennes kropp inte är anpassad till att ha ett så stort föl?

Jag är väldigt nyfiken :bump:

Sv: Hur funkar det?

Föl anpassar sig till mammas storlek så länge de ligger i magen...efter dom är född kan dom gott och väl skjuta i höjden och bli bra mycket större än mamman. Men allt hänger ju inte bara på stoet och hingstens storlek...man får ju kolla några generationer bakåt och se hur stor dom var där. Min hästs mamma var 163, pappan 172...hon själv blev enbart 156 cm. Detta för att fem generationer bakåt hos stoet var allihopa mellan 150-och MAX 158 cm...Att mamman blev 163 var ovanligt och mycket högt om man kollar föregående generationers mankhöjd.

Sv: Hur funkar det?

SOm ovanstående skrev så anpassar sig fostret efter moderns livmoder och i normalfallet är det inga större problem att betäcka ett sto med en hingst som är större.
MEN man ska vara medveten om att just shettisar ÄR konstaterat överrepresenterade när det gäller förlossningsproblem (varför vet man inte) så därför anser jag att det är totalt vansinnigt att utsätta sitt shettissto för betäckning med en betydligt större hingst.
Sen undrar jag ju dessutom vad man tror att shettisen ska tillföra avkomman, vad man har för avelsmål med en sådan korsning... (förmodligen att få fram en B- eller C-ponny och då undrar jag ju varför man int eköper ett åsnt föl i stället)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 792
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 317
Senast: Snurrfian
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 313
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar