Sv: Hur funkar det med hund och häst?
Jag har två hundar, en cockerspaniel och en rottweiler, och en häst,dansk import utan stam men hblstyp. Har bara med cockerspanieln i stallet, rottistanten är lite för nervös bland hästarna och går runt på helspänn utan att slappna av... hon tycker det är jobbigt, så hon är bara med på skogspromenader utan häst.
Den lilla däremot funkar jättebra i stallet!
Hon är lös inne i stallet när jag pysslar med min häst, och följer med när jag packar höpåsar, fyller på vatten, mockar osv, hon tycker det är jätteskoj att vara med hela tiden
Hon brukar även hjälpa mig att mocka, men sprider bajset lite överallt utanför boxen istället för i skottkärran
Min häst är jättelugn i stallet så där är jag inte orolig, men jag har lärt min hund att vissa regler gäller i stallet.
Hon får inte vara bland benen på hästarna, inte heller bakom. När jag står och ryktar min häst får hon nosa en bit därifrån eller lägga sig ngnstans, inte så med mig.
För mig är det viktigt att vissa kommandon sitter på hunden, som stanna, kom hit, vänta här osv, av säkerhetsskäl så hunden inte springer ut bland hästarna.
Jag är rätt försiktig med sånt. Visst, min häst är supersnäll och min hund är också det, men hästen är grymt mkt större än hunden och skulle hon hoppa till och bli rädd och landa på min hund är hon liksom mos sedan...
Min häst är lite tittig ute så vovvan får inte följa med på uteritter, jag är för rädd om henne för det... hon är inte så uppmärksam på promenaderna, skulle lätt kunna hamna i kläm.
Så när jag rider är hon i hästens box, sover i en egen säng som finns i stallet i form av en plastbalja med dyna. Den tycker hon om, så när jag säger till henne att "nu ska vi gå iväg" så traskar hon och lägger sig i sängen
tror det är bra för dom att ha en egen plats i stallet så de kan känna sig lite mer hemma.
Sen går jag en långpromenad med Lowa (vovven) efter nästan varje ridtur istället