Hur funkar det med hund och häst?

Sputnick

Trådstartare
Jag har ett islandssto och en flatcoated retriever valp som jag hoppas kunna ha med under ridturerna och i stallet när hon blir större.Jag undrar alltså hur det funkar att ha eran hund med hästarna.Har hunden och hästen respekt för varann,gillar de varann m.m
Skriv gärna rasen på både hund och häst!

Sv: Hur funkar det med hund och häst?

Jag har ett islandssto och en flatcoated retriever valp som jag hoppas kunna ha med under ridturerna och i stallet när hon blir större.Jag undrar alltså hur det funkar att ha eran hund med hästarna.Har hunden och hästen respekt för varann,gillar de varann m.m

Hade en tollare och häst (halvblod med 75% fullblod) de älskade varann. Hade hunden med lös både i stallet och ute på ridtur. Hästen gillade det också. man kunde ställa upp dem på linje brevid varann och säga "ett två tre" och då sköt de iväg ikapp :D Var ute och red milslångt och hunden sprang med. var väldigt lydig, det vill till att den är det, så att man kan placera hunden precis där man vill bakom/framför osv - plus om den ligger långt framför kunna sätta den på kommando och stanna den på kommando. sitt och fot måste även funka, tex när du kommer ut på en grusväg.
det svåra var för min hund att lära sig att INTE ALLA hästar var som min. I början trodde han det, sprang in i hagen och en surmärr prickade honom nästan, som hatade hundar. efter den läxan sprang han aldrig mera in i hagen, var också mkt mer uppmärksam på vad det var för häst, höll sig till min och gick inte nära de andra.

Hoppas allt går bra och lycka till! det är underbart att kunna ha med hunden runt hästarna!

åhh vad roligt att det gick så bra!Det finns en hel del hundar i stallet där min häst står och min är inte den som blir irriterad på hästar i första taget.Förra året så red jag ofta med en tjej som hade en blandras och min häst brydde sej inte.
Jag är redo för att jobba mycket med hunden så att den lär sej kommandon och så även från hästryggen!

Har en arab och en boxer. Hon är med i stallet och det funkar bra, min häst är snäll. Ibland har jag med henne på ridtur om jag rider själv och i skogen, inte på så mkt grusväg. Men jag får ropa ganska mkt på henne. Hon kommer bra men springer iväg väldigt mycket så det blir lite mindre koncentration på ridningen de dagarna. Jag har inte med henne när jag rider med min kompis för hennes häst är inte snäll mot min hund:(
Jag tror att det kommer gå jättebra för dig! Flattar är lätta att dressera och det är en utmärkt motionsform för din hund att få följa med på ridturen. Jobba på viltrenheten, där har jag misslyckats...

Hej.. vad kul att det är fler som vågar ta med hunden ut..
Jag rider själv 2 nordiskillar och min papillon är med ÖVERALLT!! Visst jag kan ju inte galoppträna, eller rida hårdare når hon är med, för hon hinner inte ikapp.. men tar man det bara i hennes takt och väntar in henne mellan varven, så funkar det kanon.. Papillon är ju inte prec. en stallhund.. :angel:
Tänk på en sak bara.. jag brukar skicka iväg Bella (papillonen) på "fri lek" när vi rider i skogen och ta då ALLTID av halsbandet, eller skaffa ett sånt med resår i så den inte hänger sig någon stans..
Som ovan sa: Ha god pli på hunden.. (Nu hade jag det förvisso "gratis" då min hund är vääääldigt mammig och finns alltid i närheten..) Men framför allt att kunna platsa hunden där den befinner sig just då.

En liten bild:
14226148.jpg

Tycker denna bilden är så fin.. man ser verkligen hur stor skillnad det är mellan hästen och hunden.. och endå respekterar de varandra.. Bella är ju trots allt väldigt liten för att vara papillon.. endast 2,7kg...

Senast ändrad:

paridtur.jpg

Jag har två islandshästar, en jackrusselterrier och en golden retriver. Russeln tar jag inte med på ridtur, hon är husses jakthund och har en selektiv hörsel -speciellt för mig...("jag hör vad du säger men jag skiter i dig!") Dessutom kommer hästen för nära så hotar hon på hundspråk vilket inte hästen förstår och då smäller hon tillslut av ett bett...

Men min golden Smilla är med i stort sett jämt! Det funkar väldigt bra för hon är enormt lyhörd, det är ju väldigt viktigt att man har kontroll på hunden (och hästen) och att den kan sånt som behövs för att klara trafik, mötande folk etc. Gå fot / gå bakom / stanna / kom hit. I början när vi red längs väg så hade jag ett retriverkoppel med ut, kom det en bil så ropade jag in henne och lade kopplet om henne(då är det praktiskt med liten islänning!), men då var hon en sån som gärna jagade bilar vilket hon nu slutat med. Vårt stora problem idag är att hon när vi springer så försöker "stoppa" oss, typiskt som hon gör med andra hundar när hon vill stanna upp och leka... Fast att springa rätt ut framför 400kg i galopp och morra/studsa kan bli rätt farligt. Men vi jobbar på det :smirk: Har som tur är en shysst häst som stannar upp...

En annan lustig egenhet hon har är rädslan för hästens huvud, mina hästar schasar nämnligen gärna bort henne på typsikt hästvis. Det har slutat med att om hon måste gå förbi hästen och det är begränsat utrymme så springer hon snabbt under magen istället :D Tydligen är det säkert där ;)

Som ovanstående säger så är det viktigt att inte ha halsband på hunden om den får ränna runt i skogen, det är stor skaderisk!

Känner igen det där med att hunden håller undan för den "farligaste" delen, huvudet, det gör min RR-tik med. Hon har väldig respekt för hästarna, men älskar att vara med matte så hon är oftast med när jag är i stallet och rider eller promenerar i skogen. Problem vi kan ha är att hon ofta tar genvägar under hästen eller går bakom i hasorna, min häst är snäll med henne, men hon gör likadant på andra hästar, dock slutar hon när jag säger till, men det är inte alltid man har koll. Har väl mest tänkt att hon lär sig av misstagen, men jag vill ju helst inte ha en sparkad hund..
Annars går det bra, jag cyklar och åker skidor med henne så hon kan en del kommandon därifrån, de jag tycker är bra är vänster o höger(gå i vägrenen), vänta (tvärstanna på stället), kom, här (gå vid hästens sida). Men det är väl en smaksak efter vart man rider. Både häst o hund är vana vid trafikerade vägar.
Däremot får jag platslägga henne när jag rider på volt eller jobbar från marken för hon blir väldigt uppspelt och driver på hästen i hasorna ; samma vid hoppning i skogen, fast då får hon springa med oss!

Han en Dansk/svensk gårdshund på nart 1år och ett fullblod sto på 4år. det är lika mycket fart i båda två :D

jag tycker det fungerar jätte bra med dom tillsammans. hunden har någorlunda respekt för hästen, han är inte rädd och är lite väl nära ibland. Men han märker om hästen är lite stirrig nån dag och håller sig då på avstånd. Självklart kan man inte lita på att häst och hund ska "hålla koll" på varandra, så det gäller att får hunden så pass lydig att den fungerar bra att ha med ut. Ord som bakom och framför är till en stor fördel att lära hunden. Min vovve är med jämt när jag är i stallet och har fått följa med sedan han var 12-13 veckor. Tror det är viktigt att dom lär sig i tid!

Våran förra hund var omöjlig att få med när man skulle ut och rida, han var livrädd för hästarna. Men det var också en feg hund som inte var lika frammåt som min nuvarande. det var en blandning flat/border/newfoundland

Jag har en stor Ardenner valack och 20 andra hundar.. Och så fort hästen smiter från hagen så sticker han till hundarna och lullar på där vid hagarna:) Demon en av våra huskys springer med julle i hagen, nosar under magen, jagar blir jagad och följer med och rider ibland och det går alldelens utmärkt! :D Det är jätte sött när en liten sibbe står bredvid en stor ardenner:)

min labbe kille är oxå med på diverse olika aktiviteter som i stallet och på ridturen
min stora häst gillar honom och accepterar att han ibland inte gör som matte säger :angel: men det går bra att ha honom med
shettisen därimot är inte lika glad åt hunden men det går
rider jag i padokken eller på volt så ligger hunden i mitten eller på sidan

svärmor och svärfars gråhund det är en annan femma
för han låter och konstant helatiden :devil:
men hästrana har slutat att bry sig om honom och då¨lessnar gårdshunden och försvinner hem

Min bästis har en islänning och en border collie (alltså vallhund) och hon tar nästan alltid med sin hund på ridturerna men det kan bli ganska jobbigt med hennes hund eftersom hon ska "valla". hon springer fram och tillbaka , fram och tillbaka, o.s.v.

Har en fullblodskille på 4 och en blandras mellan schäfer/samojed som är 6... Hunden älskar att vara med men är skitskraj för hästen, hästen tycker hunden är skitrolig och gör precis som han- vilket givetvis är bra vissa gånger medan mindre bra andra gånger..
Hunden lyder mig bra men drar på sånt som springer- rådjur, harar och så vidare så jag (nu kommer säkert vissa skrika högt!! :angel:) har honom kopplad i flexikoppel, funkar faktiskt riktigt riktigt bra! Jag har dock en cool häst som inte bryr sig nämnvärt om att det går ett snöre vid sidan av honom...:bow:

Jag har två schäfrar och en amstaff-blandning. Den gamla schäfern är livrädd för hästarna och gör utfall mot dem, så hon får inte vara i närheten av hästarna i stallet. Ungschäfern bryr sig inte lika mycket, men tycker det är väldigt kul att få hästarna att springa. Hon får inte heller vara bland hästarna. Amstaff-blandningen har vederbörlig respekt för hästarna, men min hästar gillar inte hundar så hon får inte heller vara med bland hästarna.

Jag har ett halvblod och en shettis. Tar alltså inte med någon av hundarna ut på min ridturer. Utan jyckarna får roa sig med husse :D

/Lizzie

Har en golden och två halvblod. Hunden är vansinnigt rädd för hästarna då hon av misstag sprang in i en hage som valp och blev jagad av en häst. Ena hästen hatar hundar och attakerar dem. :crazy:

Det funkar med min häst och hund.. Vi är Ofta ute i skogen alla 3..
Men min hund är rädd för min häst.. Och inte så konstigt då min häst vid obevakade tillfällen försöker ta min hund..:smirk:

Hon ser så snäll ut då jag är med.. Vänder jag ryggen till så åker en hov upp eller så försöker hon bita honom..

Men oftast så hotar hon bara.. Ryter jag lite så går hon iväg.

Har 2 kallblod och en jaktlabrador. Har tidigare testat att ta med hunden ut på ridtur, det fungerade bra de första gångerna men efter ett tag insåg han att jag inte hade så stora möjligheter att styra honom från hästryggen och tog sig allt större friheter, som att springa alldeles för långt framför eller bakom och inte lyssna...

Nu var det ett tag sedan jag red p g a graviditet, dock har hunden senaste tiden fått följa med ut på körturer och det har gått över förväntan. Han håller sig på lagom avstånd och lyder kommandon som "kom", "gå före", "bakom", "stanna", "sitt kvar" samt "akta" om det kommer en bil vilket betyder att han ska gå undan för bilen tills den kört förbi. Han bryr sig inte heller om vilt utan håller sig till att strosa omkring och nosa längs grusvägen där vi kör. Han har också respekt för hästen och ser till att hålla sig på behörigt avstånd.

Det är verkligen praktiskt (och roligt!) att kunna motionera både häst och hund på samma gång! Men det kräver ju viss grundlydnad för att fungera säkert.

Mina hundar hänger nästan alltid med ut. När jag har som flest med är det 5 hundar runt hästen :angel: Då är det tre border collies, en australian shepherd och en blandras (estrella-pyrine hund).

Nu rider vi på mycket små vägar, där finns bara två bilar - min och grannens. Grannen är medveten om att vi ofta är ute och flänger, så han tar det lugnt och stannar snällt för framfusiga hundar som vill "valla" hans bil :bow:

Den ena hästen är supercool och struntar helt i hundarna, medan nästa sto är rätt nervigt. Det sista stoet sparkar så fort hon får en chans, så då får bara en hanhund följa med, en som håller sig långt framför hela tiden. När jag har det nerviga stoet tar jag oftast inte blandrasen med, med tanke på att han gärna brakar runt som en älg bakom och vid sidorna :cool: Skrämmer ju skiten ur hästen... :crazy:

När min hund vad yngra brukade hon få följa med ut i skogen, skrittade man brukade hon lufsa omkring inne bland träden, men travade eller galopperade man sprang hon antingen franför eller bakom hästen. Hon är korsning schäfer/bordercollie/collie.

Tyvärr har hon börjat höra dåligt och blivit aggressiv mot andra hundar så nu får hon inte följa med längre, hon är elva år gammal.

Men hästarna bryr sig inte om henne alls, förutom att de försöker nosa på henne när hon går framför nosen. Enda gången hästarna blivit rädda för hunden var en gång när hon smitit och överraskade oss mitt inne i skogen. Trodde nästan det var ett monster som var efter oss:P

Jag har två hundar, en cockerspaniel och en rottweiler, och en häst,dansk import utan stam men hblstyp. Har bara med cockerspanieln i stallet, rottistanten är lite för nervös bland hästarna och går runt på helspänn utan att slappna av... hon tycker det är jobbigt, så hon är bara med på skogspromenader utan häst.

Den lilla däremot funkar jättebra i stallet!
Hon är lös inne i stallet när jag pysslar med min häst, och följer med när jag packar höpåsar, fyller på vatten, mockar osv, hon tycker det är jätteskoj att vara med hela tiden :D
Hon brukar även hjälpa mig att mocka, men sprider bajset lite överallt utanför boxen istället för i skottkärran:angel:
Min häst är jättelugn i stallet så där är jag inte orolig, men jag har lärt min hund att vissa regler gäller i stallet.

Hon får inte vara bland benen på hästarna, inte heller bakom. När jag står och ryktar min häst får hon nosa en bit därifrån eller lägga sig ngnstans, inte så med mig.
För mig är det viktigt att vissa kommandon sitter på hunden, som stanna, kom hit, vänta här osv, av säkerhetsskäl så hunden inte springer ut bland hästarna.
Jag är rätt försiktig med sånt. Visst, min häst är supersnäll och min hund är också det, men hästen är grymt mkt större än hunden och skulle hon hoppa till och bli rädd och landa på min hund är hon liksom mos sedan...

Min häst är lite tittig ute så vovvan får inte följa med på uteritter, jag är för rädd om henne för det... hon är inte så uppmärksam på promenaderna, skulle lätt kunna hamna i kläm.
Så när jag rider är hon i hästens box, sover i en egen säng som finns i stallet i form av en plastbalja med dyna. Den tycker hon om, så när jag säger till henne att "nu ska vi gå iväg" så traskar hon och lägger sig i sängen :D tror det är bra för dom att ha en egen plats i stallet så de kan känna sig lite mer hemma.

Sen går jag en långpromenad med Lowa (vovven) efter nästan varje ridtur istället :)

Som har sagts så anser jag att hunden måste vara extremt lydig om den skall med. Det får inte ta några vändor i skogen på egen hand, utan följa med hela tiden och hålla sig nära. Stanna och sitta still på kommando. Det får inte finnas något tvivel för människor man möter i skogen att din hund lyder dig blint. Hundrädda måste kunna känna sig trygga. Att glatt fladdra runt i närheten av människor är aldrig ok. Så egentligen tror jag inte att det är många som har sådan pli på sin hund så att den kan följa med. Jag har det åtminstone inte. Jag är allt för rädd för att min hund skall bli påkörd av en bil om den följde med.

Hemma på gården får min hund givetvis vara med när hon vill.

Hälsning Maja

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 836
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 590
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 619
Senast: Farao
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30