Hur funkar D-vitamin?

mandalaki

Trådstartare
Jag har just varit i solen i två veckor.

Innebär det att kroppen bildat så mycket D-vitamin att jag kan stoppa undan kapslarna till nästa vinter? Ljuset kommer ju även här så småningom.
 
Sv: Hur funkar D-vitamin?

Hm, undrar om det stämmer ändå. Slögooglar lite och det verkar som om huden inte lagrar D-vitamin någon längre tid, när huden exponeras för solljus känner den av när det är tillräckligt och stänger av D-vitaminproduktionen.

Kanske ska börja ta kapslar igen typ i slutet av mars och fortsätta fram till nästa soldos.
 
Sv: Hur funkar D-vitamin?

Det var mer kategoriskt än det jag själv hittade på strålsäkerhetsmyndigheten och apoteket. Men det med solskyddsfaktor var intressant. Det gör ju att det är helt omöjligt att avgöra hur mycket D-vitamin jag kan ha bildat. Jag använde SPF 25 men vet ju inte om det, hela dagen, var i tillräckligt tjockt lager för att blockera UV-strålningen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 050
Senast: Sassy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 586
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 670
Senast: manda
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 196
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp