warg
Trådstartare
En riktig rookiefråga misstänker jag! Men hur torkar betong? Min konkreta fråga: Jag vill gjuta fast pinnar (markeringsflaggor utan flagga) i femlitersdunkar. Idag har jag fyllt dem med ca 5 cm sand, borrat hål i korken och tryckt ner pinnen genom korken ner i sanden. Korken stabiliserar alltså pinnen. Nu skulle jag vilja göra dessa mer stabila genom att fylla 5-10 cm betong i botten. Pinnen ska alltså sitta fast i betongen och sen i hålet i korken för att vara stabil. Skälet till att jag vill använda dunkar som tyngder är att det är väldigt praktiskt med handtag på dem.
Men jag fastnar i tanken - kommer betongen torka om jag drar åt korken när det är blött? Alternativet är ju att inte dra åt korken utan stabilisera upp pinnen med något annat och ha korken sittande en bit upp på pinnen. Men det är ju väldigt mycket krångligare att göra så. Min plan är att göra 16 stycken (ett par med rundstav istället för att få några som är riktigt stabila). OM det går att dra åt korken direkt när jag fyllt dem med betong kommer det vara mycket enklare.
Men jag fastnar i tanken - kommer betongen torka om jag drar åt korken när det är blött? Alternativet är ju att inte dra åt korken utan stabilisera upp pinnen med något annat och ha korken sittande en bit upp på pinnen. Men det är ju väldigt mycket krångligare att göra så. Min plan är att göra 16 stycken (ett par med rundstav istället för att få några som är riktigt stabila). OM det går att dra åt korken direkt när jag fyllt dem med betong kommer det vara mycket enklare.