Hur fungerar självkylande dynor?

Hallonsaft hade skrivit om innehållet i ett inlägg ovan:

The gel inside the cooling bed contains of the following components: · Water 70% · Glycerol 28% · Carboxymethylcellulose sodium 2%

Hur kan den kemiska reaktionen se ut då?

Med de ingredienserna ser jag inte att någon reaktion sker. Glycerol och CMC är förtjockningsmedel. Sodium (natrium) är motjon, då CMC är ett salt.

Det måste helt enkelt bara vara god avledningsförmåga som ger kylningen.

Giftfri verkar den iaf vara. 😊

Jag är kemikunnig.

Det borde vara är en endoterm reaktion, precis som @westernsuzie. Dock vet jag för lite om komponenterna. Fungerar den fler gånger? Behöver man göra något för att den ska fungera igen?

Det finns ju värmedynor som innehåller vatten och ett specifikt salt, som vid aktivering kristalliserar och iom detta utsöndrar värme (exoterm reaktion). Dessa måste kokas för att fungera igen.
Den fungerar flera gånger utan att man gör något med den.

Min hund bet sönder en kyldyna. Innehållet ser ut som vanligt vitt skumgummi och var blött och mjukt när den precis gått sönder och blev hårt och stelt efter en stund när det hade torkat. Det jag har läst är att materialet leder bort värmen till ställen på dynan där tryck inte finns och att det sedan försvinner. Det stämmer med min upplevelse. Tryck på stor del av dynan gör att dynan inte kyler så lång stund medans den kyler hela tiden om trycket är på en mindre del av ytan.

Den verkar ju funka i alla fall, hade mina tvivel men ...

Bifogade filer

• kallpuff.webp
    kallpuff.webp
    171,5 KB · Visningar: 30

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Är i någon slags fas. Det är egentligen bra och absolut livsnödvändigt men också ibland superjobbigt. Drabbas av insikter som verkligen...
Svar
0
· Visningar
440
Senast: miumiu
·
Hästvård Hej. Någon som har något förslag på vad detta kan vara, har telefontid på måndag med veterinären. Har en äldre vbl valack, är inte...
Svar
9
· Visningar
796
Hemmet Jag och min make bor på en gård och vi trivs jättebra här men finns vissa saker som vi hade kunnat vara utan. Vi har alltså inga...
Svar
14
· Visningar
817
Mat MSB tycker att man ska ha mat för en vecka hemma. Och det har jag nog. Om jag letar upp bönor, spagetti och annat som ligger och samlar... 9 10 11
Svar
201
· Visningar
6 072
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Energirikt foder