hur fungerar omplacering med tvång?

imported_gerbera

Trådstartare
Spinoff på dödkatttråden där någon skrev att hundarna nog inte avlivas men kanske omplaceras. Hur fungerar sånt egentligen? Tvingar man ägarna att leta ett nytt hem eller hur går det? Finns tillräckligt med problemrottisar på blocket till exempel så jag förstår inte hur den här ägaren (för att ta ett exempel) skulle hitta någon lättvindigt. Vad händer om den inte hittar ett nytt hem inom en viss tid?
Kollar polisen eller någon annan upp att de nya ägarna kan kontrollera hunden, om det nu är en hund med problembeteende, eller kan de riskera att bara bollas runt till okunniga hundägare?

Sv: hur fungerar omplacering med tvång?

Polisen beslagtar hunden och omplacerar den.

11 § För att hindra att en hund orsakar skada eller avsevärd olägenhet får polismyndigheten, om inte andra, mindre ingripande åtgärder anses tillräckliga, besluta att den skall omhändertas.

12 § Om en hund har omhändertagits med stöd av 11 §, får ägaren eller innehavaren inte förfoga över hunden utan tillstånd av polismyndigheten. Polismyndigheten får, efter utredning, besluta att hunden skall säljas, skänkas bort eller, om hunden utgör en fara för människor eller djur eller om det annars finns särskilda skäl, avlivas.

http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/20071150.htm

tack för svar!

Jag undrar dock fortfarande var man hittar någon som vill ha en omplaceringsrottis med problembeteende och är kompetent för detta...

tack för svar!

Jag undrar dock fortfarande var man hittar någon som vill ha en omplaceringsrottis med problembeteende och är kompetent för detta...

Det finns få hem till sådana, ett och annat sådant kan dyka upp men en enkelt biljett till veterinären är troligen det rationella valet.

Man kan jämföra med hästolyckan där den sparkade kvinnan blev blind, man kan inte lasta hästen för att den blev skrämd men man kan ifrågasätta säkerheten kring hästarna.
Hundarna behöver inte avlivas för att de bet katterna, de kan behöva avlivas för att de inte kan vara kvar hos en notoriskt oansvari ägaren och för det inte går att hitta ett bra hem till dem.
Utgången är densamma men på olika grunder.

Senast ändrad:

Mmmm, det är sant att olyckor kan ske. Fast jag skrev "med problembeteende" för att understryka att jag inte menade genomsnittshunden utan en som är agressiv eller på annat sätt svår.

Du har nog rätt i att avlivning är rimligt i många fall.

Har varit med om att hundstall till slut tvingats avliva riktigt trevliga hundar för att det varit omöjligt att hitta ett vettig hem. Minns en riktigt, riktigt trevlig hund, en av de mysigaste jag träffat av den varianten som fick vandra den vägen. I många månader så var det helt omöjligt att hitta ett bra hem för att det var "en SÅN" ras (Det här var när kamphundshysterin var som värst) , de intresserade var oftast fullständigt olämpliga och en del av de som var dugliga nog var inte intresserade pga rädsla för vad grannar skulle säga, att de var portförbjudna på kurser och klubbar osv.

Riktigt tragisk.
Samtidigt omplacerades många betydligt jobbigare hundar... Men av mer accepterade raser/korsningar

Det görs en utvärdering av hunden för att försöka se om den öht är lämplig för omplacering, är den inte det så är det en enkel biljett till veterinären som gäller, tack och lov. :grin:

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 042
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Jag har en 8-årig hanhund av liten sällskapsras som levt med mig sen han var valp. Jag vill inte gå in på detaljer, men kort sagt så har... 2 3
Svar
57
· Visningar
8 915
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Jag börjar känna mig rätt uppgiven och ledsen över min hundsituation och skulle behöva lite goda råd... I höstas tog jag en... 2
Svar
34
· Visningar
3 243
Senast: Hyzenthlay
·
Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har... 2
Svar
26
· Visningar
7 400
Senast: Modig_Korn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka