Hur fungera hundens mage?

Pangare

Trådstartare
Jag har bekymmer med min valp 4 mån gammal. Han har tuggat isig något, troligen träflis från torra murknande pinnar.
Han var orolig i går kväll, behövde ut flera ggr, men låg sedan hela natten till 7 i morse. Då var det bråttom och han klämde ut en stor hög och satt sedan och tryckte gång på gång. Han har sedan varit ute många ggr likadant, mycket tryckande som om något sitter fast inne i tarmen.
Jag provade ringa ortens vet. men hon är sjukskriven och alternativen är från 20 mil och bortåt i reslängd.

Ver någon om tarmsyrorna kan få sönder träflis, eller är det akut kris som väntar i helgen?

Sv: Hur fungera hundens mage?

Tror inte du ska vara alltför hoppfull om att magsyran bryter ner träflis, däremot kan det vara så att flera småflisor som klumpat ihop sig och på så vis bildar en stop-propp i tarmen.

Fördel med murket trä är ju att det sällan blir vassa flisor, så vi får väl hoppas att så är fallet även här.

Det jag skulle ha provat i ett så tidigt stadium är att ge hunden ett milt laxermedel och se om det som finns kvar kommer ut.
Givetvis kollar jag med av vet först att det är ok att prova..

apoteket skrev:
Exempel på mikrolavemang är Microlax och Resulax. Suppositorier, så som Dulcolax, Relaxit eller Toilax, utlöser avföringsreflexen och ger effekt inom 1 timme.

Andra alternativ som kan användas vid tillfällig förstoppning är tarmstimulerande medel i droppform så som Cilaxoral, Laxoberal eller i tablettform så som Dulcolax, Toilax, Pursennid Ex Lax. Dessa börjar verka inom 6-12 timmar. Eftersom hela tjocktarmen töms kan detta göra att man sedan inte får avföring på några dagar.

Känns det osäkert så åk till vet. och röntga valpmagen. Eller i alla fall ring och kolla angående att ge laxermedel.

Om man ska ge sparris för att "linda in" ev vassa träflisor, hur snart efter att hunden tuggat trä måste man göra det då för att det ska få effekt?

Då bör man ge det omedelbart, innan det potentiellt skadliga lämnar magsäcken.

Jag har redan gett honom sparris, men det är för tidigt att se någon verkan än.
Han fortsätter dock att skita. och det har ännu inte synts någt flis i dyngan men den är i lös grötkoncistens och brungrön till färgen.

Han åt i går kväll, men sedan dess har han bara petat i maten, han dricker så det är ingen fara med uttorkning än i alla fall. Han åt sparris med god aptit, han fick 7 st nu och sedan får vi ge mer sedan.

Javill inte ge honom något laxermedel eftersom han fortfarande klämmer fram avföring, jag tror bara att laxermedel kan bidra till uttorkning i så fall.

Jag får avvakta och tanka bilen. Blir det något så har jag tjugotvå mil enkel väg till närmaste vet. så det är bara att hoppas.

min labbe äter mer än gärna trä och det har alltid kommit ut den naturliga vägen i spånform, så jag tror nog att de kan sönderdela det något i magen i alla fall. skiter hunden grönbrunt beror det nog på att träet var just ruttet.

jag hade INTE gett laxermedel om det inte är så att hunden är hård i magen och skiten sitter "långt ner"/på väg ut. laxermedel är mycket irriterande för tarmen och ska inte ges i onödan. hellre då någon form av lavemang, men hur det skulle gå till på en hund vågar jag inte svara på. ett stort märgben brukar sätta lite sprutt på magen, kanske det hade funkat?

Jag tror också att det är ruttet träflis han tuggat i sig.

Sparrisen kom ut i morse och avföringen var normalt hård , men inga träflis. En halvtimme senare var det dags igen och då kom bara gult slem. sedan har det varit likadant för var halvtimme. Han äter någorlunda och dricker också så att det verkar ju inte våldsamt akut, men jag ringde till jourhavande vet i alla fall. Han tyckte att jag skulle ge kokt ris och kyckling i tre dagar och var det inte bra då så skulle jag åka iväg till röntgen.

Så det är bara att avvakta och se om det förändras.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar

Tillbaka