Hur friskhetsbedöma en äldre häst?

mailkonto

Trådstartare
Jag har hittat en äldre (21 år) häst som jag är intresserad av att köpa. Han har tidigare tävlat höga klasser i dressyr och han är tänkt som läromästare åt mig under några år framåt. Han har under sin karriär aldrig varit skadad (enligt säljaren) och han har de två senaste åren gått som sällskap åt hennes yngre tävlingshästar. Han är inte jättedyr, men heller inte gratis och med en försäkring som endast täcker kolik och yttre trauman.

Nu till frågan; Är det att rekommendera ett böjprov på en så pass gammal häst? Finns det risk att man "böjer sönder" honom? Ska man kanske bara visa honom riden för veterinär som får kika efter rörelsestörningar/hältor? Ska man istället låta röntga efter pålagringar och dyl?

Sv: Hur friskhetsbedöma en äldre häst?

Jag hade absolut klinikbesiktigat, men diskuterat med veterinären hur och om det ska böjas. Då finns det ju goda chanser att fördjupa undersökningen om något framkommer.

Min dam som skulle användas som promenad/ ev. avelsdam, böjdes inte som 17-åring, visades i trav på rakt spår och longerades för veterinär.

Veterinärintyget, som skrevs ut, kunde läggas som exakt kopia bredvid det intyg som säljaren fick när hon köpte hästen 10 år tidigare... Idiopatiska kotsenskidsgallor och små melanom kring anus.

Min dam är idag 27 år... :)

Jag hade röntgat men inte böjt om det inte funnits särskild anledning till det.
Sen hade jag varit noggrann med att kolla tänderna på hästen.

Är han riden under de två senaste åren eller har han enbart gått i hagen som sällskap? Jag hade varit försiktig med att köpa en så gammal häst som inte varit igång på länge om tanken är att du ska kunna träna.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 965
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Halloj! Är det någon här som har erfarenhet av att teckna en ny försäkring för en äldre häst? Jag och min ponny ska återvända till...
Svar
18
· Visningar
2 065
Senast: Woffe
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har gjort ett hästköp som jag skulle vilja ha input kring. I väldigt korta drag ser historien ut så här: Hästen köptes av...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 884
Senast: Lobelia
·
Hästvård Hej! Hade velat höra era tankar på hur man kollar upp en äldre häst. Min gubbe är 24år, pigg, glad, rids lite lättare. Aldrig varit...
Svar
13
· Visningar
1 149
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka