Hur friserar ni era welshar??

P

PonnyPenny

Jag har en welsh mountain (korsning) och en renrasig welsh ponny. Den lilla är dräktig och gör inte så mycket nu för tiden mer än att bara äta :) Hon har fått ha sin man rätt så lång och ovårdad ;)
Den andra ponnyn var ute förra helgen på tävling med min lillasyster. Vi hade knoppat hennes man och gjort henne riktigt fin. Men på tävlingen mötte jag en welshfantast som sa att det var helt tokigt att knoppa en welsh. De skall visst alltid ha lång man....
Nu är min fråga till alla er welshkunniga där ute, hur gör ni med manarna? Har förstått att de alltid skall ha "fri" man på utställning men ska den vara hur lång som helst då? Är det olika för olika sektioner? Gäller olika för hingstar och ston också?
Hur gör ni med de welshar som tävlar på vanliga tävlingar??

Vore kul att höra era tankar och idéer! :bump:

Sv: Hur friserar ni era welshar??

En welsh ska inte knoppas på utställning! Alla sektioner, hingstar som ston ska ha lång flygande man. Om den är mycket sliten ska du såklart klippa av det som är slitet. Du ska heller inte röra hovskägget.

Har ingen welsh men hade jag haft så hade jag aldrig knoppat den. Gärna lång o vacker man :D

Nu var ju tävlingen vi var ute på ingen utställning utan en vanlig dressyrtävling. Skulle ni verkligen inte ha knoppar då?

Jag skulle aldrig få för mig att knoppa min WM.

Enligt mig är alla welshar snyggast i lång utsläppt man! :bump:

Nu var det ju inte WM'n som var ute på dressyrtävling utan Welsh ponnyn...

Vår welsh har varit knoppad på "vanlig" tävling. Aldrig någon som har sagt något om detta...

Jag har en welsh mountain (korsning) och en renrasig welsh ponny. Den lilla är dräktig och gör inte så mycket nu för tiden mer än att bara äta :) Hon har fått ha sin man rätt så lång och ovårdad ;)
Den andra ponnyn var ute förra helgen på tävling med min lillasyster. Vi hade knoppat hennes man och gjort henne riktigt fin. Men på tävlingen mötte jag en welshfantast som sa att det var helt tokigt att knoppa en welsh. De skall visst alltid ha lång man....
Nu är min fråga till alla er welshkunniga där ute, hur gör ni med manarna? Har förstått att de alltid skall ha "fri" man på utställning men ska den vara hur lång som helst då? Är det olika för olika sektioner? Gäller olika för hingstar och ston också?
Hur gör ni med de welshar som tävlar på vanliga tävlingar??

Vore kul att höra era tankar och idéer! :bump:

Man får ta seden dit man kommer, heter det ju!
Det är klart att du skall frisera din welsh som alla andra tävlingsponnyer. Jag äger welshponnyer av cobtyp (som har mycket hovskägg bla) och skulle aldrig komma på att ta bort hovskägg eller knoppa manen på UTSTÄLLNING.
På tävling är det dom ”reglerna” som gäller. Av med manen och bort med allt härligt hovskägg.
Vill också påpeka att det här med orörda mananr och svansar är en sanning med modifikation. Titta på welsh cob, som kommer med trimmade och ryckta manar och svansar (skall vara korta). Manen på en WM får aldrig vara så lång, att den är nedanför underhalsen.

Haft WM och har Welshponny.

Ansad man, fri men så man inte ser den från den manfria sidan. Alltså inte så lång så att man ser den nedanför halsen.

WP:n har snaggad man pga eksem, och faktiskt så rent i 'icke utställningssammanhang' så får han nog ha det även vintertid. Han passar i det.

Vad gäller tävling så skulle jag absolut inte dra mig för att knoppa. Men så har jag både knoppat och ryckt arab med så ;)

Gäller det inte utställning - ha manen precis som du vill/tycker är snyggast/hästen passar bäst i.

På utställning får man ju så gott det går följa de rasvisa kraven. Man brukar dock på 'vanliga' (RIKS etc är väl kinkigare) utställningar inte bli utfryst för att man/svans inte är helt enligt reglementet. (Jag skulle ställd min snaggade WP nu i höstas om han inte varit i växtfas)

Ok. Tack! Då får jag fortsätta ha mina knoppar då och sedan hoppas på att manen växer ut snabbt snabbt om vi får för oss att åka på utställning :rofl:
Hur är det med luggarna då? WM får ju väldigt mycket lugg... Skall den vara helt "vild" eller brukar ni toppa den något? Och i så fall, vart är riktmärket då?

Vi knoppar våra ponnier på dressyrbanorna trots att de även visas på utställningarna. Welsh sekt B kan utan problem visas med välryckt man på utställning och då har man heller inga problem att knoppa den inför dressyrtävling.

Däremot så skulle jag aldrig tillåta någon att ta bort hovskägget på mitt cobsto för en dressyrtävlings skull. Den har sin funktion och stör inte alls på en dressyrtävling. Den enda av våra welshar som har lång man är hingsten, mer för att den är så lång o lockig att det skär i hjärtat att kapa av den. Stonas manar är och förblir välryckta året om!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 200
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 241
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 282
Senast: Gumman123
·
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar