Hur förvarar ni frukt och grönt?

Sv: Hur förvarar ni frukt och grönt?

De torkar ut, man kan lägga dem i vatten så blir de krispiga igen samma med sallad morötter och annat (inte paprika och tomater dock).

Jo, paprikor blir perfekta igen om man blötlägger i kallt vatten. Dock måste man ta bort "skrotten" eller vad man ska kalla den. Om det finns snitt-ytor så suger den upp vatten.
Till viss del gör även tomater det, fast inte om de mjuknat pga övermognad.
 
Sv: Hur förvarar ni frukt och grönt?

*KL*

Dessvärre så trivs t ex bananer i ca 13-gradig värme, dvs i rumstemp- för varmt, i kylen- för kallt. Tror det gäller en hel del annan frukt, i butiken och vid transport ligger de i rätt temp och myser, sen när vi tar hem dem så börjar de snabbt mogna.

Jag köper lite och ofta och äter upp, vilket kan bli lite tjurigt när man bor själv, att man får äta nåt man inte är sugen på, för kasta mat kan jag i pricip inte.
 
Sv: Hur förvarar ni frukt och grönt?

*kl*

Jag bad pojkvännen köpa vattenmelon och han kom hem med en hel vattenmelon. Jag hade tänkt mig en liten bit! Hur förvarar jag denna gigantiska vattenmelonsboll och hur länge håller sig en sån fräsch? Kylskåpet är för litet så just nu förvaras den på köksbänken i rumstemperatur.
 
Sv: Hur förvarar ni frukt och grönt?

Rotfrukter och grönt i kylen, även fast gurkan inte överlever länge i kylen hamnar den där. Gurka brukar visserligen inte överleva särskilt länge i min kyl oavsett. Tomater används enbart i matlagning så köps enbart in när jag ska använda dom i matlagning. Paprikor är jag som du köper aldrig rynkiga paprikor då paprika vägrar jag hellre. Det jag brukar göra i affären är att jag tar mig några minuter extra inne på frukt och grönt går igenom gurkor och paprika tills jag hittar en å annan som duger. Går alltid igenom gurkan tillexempel så jag får en som inte är mjuk ute i kanten.

Frukten hamnar i 2 st olika fruktskålar så dom inte påverkar varandra.
 
Sv: Hur förvarar ni frukt och grönt?

*kl*

Jag har allt i kylen! Tycker inte att rumstempererade grönsaker eller frukter smakar bra. Iofs har jag ALLT i kylen typ, chips, kakor, bröd etc... allt är godare kylskåpskallt :up:
 
Sv: Hur förvarar ni frukt och grönt?

Tack för all information! Vad buke är bra ibland! :)

Jag känenr mig som värsta tonåringen som precis flyttat hemifrån, men faktum är att jag är 33 år gammal och har bott i eget hem sedan jag var 17 år...:o
Bättre sent än aldrig heter det dock.

Så för att summera.

Bananer är lite veliga och vill inte ha det kallt o h inte varmt.
Tomater funkar utmärkt i rumstemeratur och så också gurka
Rädisor i en påse utan blast.
Paprika och sallad i en påse i kylen, svamp i en papperspåse.
Mango och avokado också i rumstemperatur. Så ock vattenmelon, som håller sig länge :O

Citroner och basilika (gäller det alla örter, som dill och gräslök och persilja också, även om de inte står i nån kruka utan bara är typ avklipta?) i rumstemperatur också. Och äpple, som förstör andra grönsaker, också i rumstemperatur.

Men hur är det med potatis, lök och morötter?

Mina hundar stjäl så jag får komma å var jag kan förvara det som ska vara ute i rumstemperatur.

Förresten, jag hörde en kvinna som virar in sina bananer i folie, aluminiumfolie alltså, det ska hålla längre då. Vet inte om det stämmer då jagi inte äter banan :p Men kan inte någon här köpa två bananer i dag eller så och vira in en i aluminiumfolie och ha en utan och i kylen? :D

Och jag veeeeet, men snälla berätta för mig om min dippa jag gjorde i lördags fortfarande är fräsch? Jag veeeet att man kör med lukta och smaka, men med min matfobi KAN jag verkligen inte göra det, det går inte, inte utan att veta att den går att äta och inte är dålig. Så frågan är rätt enkel- behöver man ens fundera på att lukta och smaka efter bara två dagar i kylen?

Om man köper någon tomat som är lite grön, kan man lägga den i rumstemp så den blir röd? Eller är det kört så den måste vara planterad för att mogna så? Jag är itne förtjust i tomater egentligen men äter ändå. Pärltomater äter jag dock som godis!!! :o

Sedan en HELT annan fråga som jag måste passa på... jag har något kött som ska grillas och är marinerat, köpt så i affären. Jag orkar inte grilla eftersom jag inte KAN grilla, men kan man tillaga den i stekpanna eller ugn? Blir det gott? Är sugen på grillat kött och sallad! Om min mage och kropp orkar fixa det då jag är sjuk. :yuck:
 
Sv: Hur förvarar ni frukt och grönt?

Det påminner mig kiwi hamnar alltid i kylen och ananas det går inte att äta rumstempererat frivilligt :D
 
Sv: Hur förvarar ni frukt och grönt?

Det är lugnt med dippen inga problem. Har man den i en bytta med lock brukar det fungera uppemot en vecka tillochmed.

Du har ingen grillpanna? Men jag ser inte varför det inte skulle vara några problem att köra med marinad i stekpanna eller i ugnen. Man marinerar mycket för smakens skull och för att köttet inte ska bli torrt.
 
Sv: Hur förvarar ni frukt och grönt?

*kl*

Jag har allt i kylen! Tycker inte att rumstempererade grönsaker eller frukter smakar bra. Iofs har jag ALLT i kylen typ, chips, kakor, bröd etc... allt är godare kylskåpskallt :up:

Bröd blir så torrt i kylen ju, och chips mjuknar väl? :D

Jag har brödet i min micro med tanke på tjuvarna i huset! Är det inte hundarna så är det kisekattajävelfanskapet! Har just stoppat in ett halvt bröd i frysen igen, det har varit ute några dagar och jag har visst inte ätit så mycket så det åkte in i gen, är lite torrt och jag är väldigt kräsen vad gäller bröd, det ska vara helt färskt. Så in i frysen så får vi äta det när vi ska rosta eller ha varma mackor, det funkar det ju till då :)

Usch jag låter helt störd med tanke på mina matfobier. Vad hemskt det låter! Men egentligen är jag inte alls kräsen, bara när jag själv köper mat och så. Det är itne så att jag matvägrar eller liknande, och äter allt som mig serveras.
 
Sv: Hur förvarar ni frukt och grönt?

Det är lugnt med dippen inga problem. Har man den i en bytta med lock brukar det fungera uppemot en vecka tillochmed.

Du har ingen grillpanna? Men jag ser inte varför det inte skulle vara några problem att köra med marinad i stekpanna eller i ugnen. Man marinerar mycket för smakens skull och för att köttet inte ska bli torrt.

Dippan är i en skål, funkar det ändå? Vill ju inte slänga den egentligen. Måste kanske börja med att ta halva hädanefter. Men då får jag ju en halv gräddfil som jagi nte vet hur jag ska använda. Hm...inte bra det heller! O_o

Nej ingen grillpanna, jag kanske borde investera i en sån? Ja jag känner också att det borde funka, men frågan är om det får lite färg? Ja vill ha mycket färg på mitt kött! :D
 
Sv: Hur förvarar ni frukt och grönt?

Det påminner mig kiwi hamnar alltid i kylen och ananas det går inte att äta rumstempererat frivilligt :D

Och tomat är ännu äckligare i rumstemeratur, och banan!!!!! JAg skulle vara nyttig och köpa en banan till mellanmål en dag. De hade inga äpplen... jag tänkte att SÅ äckligt kan det ju inte vara. JAg åt den, men urk vad äckligt banan är!!!! :yuck::o Ännu värre i rumstemperatur, kylan tar ju bort lite av smaken tror jag.
 
Sv: Hur förvarar ni frukt och grönt?

*KL*

Dessvärre så trivs t ex bananer i ca 13-gradig värme, dvs i rumstemp- för varmt, i kylen- för kallt. Tror det gäller en hel del annan frukt, i butiken och vid transport ligger de i rätt temp och myser, sen när vi tar hem dem så börjar de snabbt mogna.

Jag köper lite och ofta och äter upp, vilket kan bli lite tjurigt när man bor själv, att man får äta nåt man inte är sugen på, för kasta mat kan jag i pricip inte.

Eftersom jagi nte har körkort och bor på landet kan jag inte handla så ofta som jag egentligen skulle behöva :( När jag flyttar till stan så jäklar :p
 
Sv: Hur förvarar ni frukt och grönt?

Tack! Det hade jag ingen aning om att de har! Det finns alltspå fler än jag som inte kan sånt här :D
 
Sv: Hur förvarar ni frukt och grönt?

Bröd blir så torrt i kylen ju, och chips mjuknar väl? :D

Nej nej brödet blir så gott så, och chipsen blir absolut inte mjuka! Snarare krispigare. Jag brukar till och med lägga dem i frysen någon timme innan jag äter dem, muuums :D
 
Sv: Hur förvarar ni frukt och grönt?

(gäller det alla örter, som dill och gräslök och persilja också, även om de inte står i nån kruka utan bara är typ avklipta?) i rumstemperatur också.

...

Men hur är det med potatis, lök och morötter?

Om man köper någon tomat som är lite grön, kan man lägga den i rumstemp så den blir röd? Eller är det kört så den måste vara planterad för att mogna så? Jag är itne förtjust i tomater egentligen men äter ändå. Pärltomater äter jag dock som godis!!! :o

Det är bara basilika som är otroligt känslig för kyla och drag, dill, persilja och gräslök går bra att förvara i kylen, klippta ska de definitivt vara i kylen.

Potatis och lök vill ha det mörkt och svalt, ett kallt skafferi eller lådan i kylen, morötter ligger bäst i plastpåse i kylen.

Gröna tomater mognar i rumstemperatur och blir rödare :)
 
Sv: Hur förvarar ni frukt och grönt?

Överbliven dipp kan du använda som kall sås till maten dagen efter!:)
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag behöver någon bra näring till växterna utomhus. Främst i växthuset, där det växer bland annat paprikor och tomater som gillar att...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 285
Senast: sthu
·
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 084
Senast: Lingon
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
661
Senast: cassiopeja
·
Kläder & Bli fin Jag har kommit till en punkt där jag känner att jag behöver shapingtrosor att ha under klänningar. Jag fullkomligt hatar när...
Svar
2
· Visningar
509
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp