Hur fort växer man och svans på hästar?

Praefatio

Trådstartare
Som rubriken lyder.

Det är ju individuellt såklart, men det bör väl finnas en tumregel? För oss människor säger man att håret på huvudet växer ca 1 cm i månaden, hur fort växer man och svans på en häst?
Min nya häst, en islandshäst, ser småtråkig ut i sin halvkorta man. Han är inte så gammal, 6 år, så det kan ju ha med det att göra tänker jag men det vore ju roligt att veta hur lång tid det kan ta innan den blir lite längre.
:laugh:

Sv: Hur fort växer man och svans på hästar?

Min ponnys man växer med raketfart, minst 1 cm i månaden på vintern, likaså hovskägg och annan päls :p

Genetiskt först o främst. En del får aldrig långa hårstrån. SEn finns det dom som kliar av sig varje sommar:devil:, så det hinner precis växa ut till nästa kliperiod.
Men mellan 1-2 dm om det är en häst som får lång man o svans. Min skulle se riktigt maffig ut om han inte fått eksem. Men det gäller ju att täcka hästen så mycket man orkar. Svansen tycker jag växer jämt så det är minst problem med den.

Åh, en del kan ju skatta sig lyckliga ;) En sån pålle vill jag också ha. Eller nej, en sån man vill jag ha på min pålle. :p

Min häst verkar inte klia av sig sin man... Jag inbillar mig att den växt lite under de tre månader jag haft honom men jag vet inte. Ja svansen växer ju som den ska, den är lite tarvlig längst ner men ser friskare ut när han får linfröolja (precis som hela hästen i allmänhet). Hoppas i alla fall att den växer lite till, annars snaggar jag hono :p Nej, kanske inte, men nu har han verkligen trist längd på manen, varken kort eller lång. Den liksom bara är.

Jag ger min linfröolja och massor med b-vitamin och även vanlig foderolja. Det är då hennes man, svans och päls växer som mest :)
Glansspray i man och svans hjälper även till för att hålla den fri från trassel och tovor.

Jag har funderat på att börja ge b-vitamin till hösten. Linfröolja får han som sagt, ½ dl varje dag och det gör under för hans päls, den blir superglansig! Foderolja? Tänker du på rapsolja då?
Trassel och tovor har ajg tack och lov inga problem med, hans man är ovanligt lättskött för att vara islandsman!

Hav förtröstan :D! Så här såg min skalperade pålle (solexem förra året) ut
9:e feb;

hast2kopiera-1.jpg

Och så här såg han ut 23:e juni;

IMG_9070q.jpg

(foto Zahlo)

Som du ser så finns det hopp om ett :laugh:! Han har inte fått några speciella
tillskott heller, biotin i o f s men det är ju för hovarna.......

Tydligen ;), vi har ingen vinter att tala om här. Synd, det är fint med snö!

kl*
Manen skavs lätt av av tyglarna också när den nått en viss.. hmm.. "medellängd"

Om jag har tid brukar jag fläta upp manen innan ridning så den inte ska skavas av tyglarna eller trassla in sig.

Hästen är näst intill oriden så det är inget problem, han har inte heller grimma i stall eller hage :) Men tack för tipset, blir ardennerfläta när jag börjar rida honom sedan...

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 177
Senast: liiinnea
·
Relationer Min pappa fyller snart 76, och vi ses tyvärr sällan, ca 1-2 ggr om året, senast var vid jul. Vi pratar dock i telefonen iallafall minst...
Svar
9
· Visningar
1 564
Senast: Fibusen
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 306
Senast: ufot
·
Hästmänniskan Hejsan, låångt.. Vet inte riktigt vad jag vill med denna tråden mer än att kanske få lite hjälp och råd angående hur jag ska göra åt...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 285

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat