Hur fort går det eg?

Apollo 13

Trådstartare
Hur fort går det eg när hästarna i ett löp galopperar?
I jämförelse med en "normal häst" och jämfört med en travare i löp samt en "normal hästs" trav.

graci! // H

Sv: Hur fort går det eg?

travare springer i ca 50 km/h, har för mig att galoppörer kommer upp i a 65-70 km/h, (rätta mig om jag har fel ni som är mer insatta i galoppen).
en vanligt ridhästs trava är inte i närheten av den hastigheten, eftersom de varken är avlade till, eller tränade till det.

Det är ju faktiskt inte så svårt att räkna ut! Gå in på Tabygalopp.se och kolla resultaten så kan man se tiderna och distanserna. Sedan är det matematik! Ett exempel: Rytger Hermes banrekord(?) från 1988 på 1600 m dt var 1,35,5 min. Vilket blir en snitt hastighet på 60,3 km/tim. (1600 m på 95,5 s blir 16,75m/s vilket blir 1005 m/min och slutligen 60300m/tim vilket blir 60,3km/tim.) Sedan kanske det går lite fortare under en del av loppet och långsammare under en annan. Tittar man på resultat med kommentarer så framgår deltider/400m så kan man räkna ut hur fort det har gått under olika skeden av loppet.

Brukar inte banhoppningstempon i lätta klasser vara ca 300 meter/minut??? Ett bra fullblod som går fort i 1000 meter kan gå under minuten på betydligt tyngre underlag, alltså ca 1000m/minut

Liknande trådar

Gnägg Med en hästapp kan man kolla farten på hästen, alltså Hästigheten! Hur fort går din Häst? Har den eld i baken!? Vad har Brunte för...
2
Svar
38
· Visningar
3 114
Senast: Sryoqwe
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
2 019
Senast: Meglio
·
Träning Hej! Nu är det så att min ridtravare har fått lite av en ovana att när vi ska galoppera i skogen, så går det suuuper fort. Vill dock...
Svar
4
· Visningar
858
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar