Hur försiktiga är ni med dräktiga ston??

Om man säger så här- jag skulle aldrig ställa mitt sto på ett ställe som erat.... Jag kräver lite mer än vad du beskriver att ni erbjuder..

Jag erbjuder inget alls, vill man betäcka med våra hingstar blir stona behandlade som vilka ston som helst, inte pestsmittade varelser.
Var ultra ljudar du, tror du att en semin station är ett säkert ställe???
När ni kollar på 90 dygn finns smitta överallt, eller när ni lämnar ert sto för semin finns smitta i massor.
jag lämnar aldrig mitt sto utan kör fram och tillbaka, men jag kan inte begära att veterinären ska ha en splitter ny smittofri semin spilta utan det är alltid löpande band metoden, med en krubba där alla andra har ätit.
Vi är oehört rädda om våra ston och föl, få människor går igenom så mycket trubbel för sina föl som vi gör, men vi inbillar oss inte att vi kan stänga ute smittan om den kommer, det är bara att hoppas på det bästa. Men vi måste använda våra egna hingstar och dom betäcker naturligt, både andras och egna ston, vi måste köra våra ston till semin för ultraljud.
En av de "finaste" seminstationerna hade abortvirus smitt för ett par år sedan då blev både ston och föl sjuka.
Tala om för mig hur ni skulle lösa era problem om ni hade hingststation samt eget stuteri? :confused:

ultraljud utförs på plats, inte behöver man åka till station för att ultraljuda :confused:
Det finns många veterinärer som har mobila utraljudsapparater.

Nej Ultra ljud finns inte på plats, det ingår dessutom i den kostnad som man betalar på seminstationen att få en en distriktsveterinär kostar runt en 1000 lapp extra.
Jag har aldrig på mitt distrikt fått en veterinär att komma med ett ultraljud!
jag struntar ibland att ultraljuda på de senare ultraljuden endast för att slippa flytta stoet.
Ta t.ex om hingsten tävlar och betäcker samtidigt, är det oansvarigt att använda den hingsten då?

Vasså? pestsmittat? Att ställa dem i ett avskilt stall är väl inte att behandla dem som pestsmittade?? :confused:
Jag sa att ett ställe som erat skulle jag inte uppstalla mina ston på...
Ultra ljudar gör jag vanligtvis hemma?

Nu har jag mitt ena sto uppstallat på i mitt tycke ett av sveriges bästa stuterier... Nogranna, seriösa och duktiga!
Isolerar nya märrar osv.. Men visst kan oturen vara framme, men den minskar ju något om man inte blandar tävlingshästar och avelsston, samt isolerar nykomna ston eller tillbaka vändande efter semin!

Våra hästägare betalar extra för den tjänsten.
För vi har nämligen en veterinärstation med mobila ultraljud.

AM

Här finns det tyvärr inte den tjänsten och jag upplever att de flesta åker tillbaka till seminstationen och ultraljuda.

Min fråga är hur gör ni om ni betäcker naturligt? Samt skulle man isolera ett sto med föl som kommer tillbaka från semin stationen i tvåveckor??? Om hon inte blir dräktig ska man isolera henne igen då i två veckor??? Ska hon aldrig ut i flocken bland sina kompisar? Om man kommer hem med flera ston från olika ställen ska dom isoleras var för sig i två veckor, hjälp vad stall man får ha och vilka massa olika sommarbeten, eller ska man bunta ihop alla som varit och blivit betäckta i en grupp?
Vad ska jag göra då när mina hingstar betäcker andra ston från andra stall? Sedan måste jag betäcka mina egna ston, hur gör man då? Det vill jag gärna ha svar på?
jag förstår att man isolerar nyinkomna tävlingshästar, särskilt importerna.
Jag har tyvärr endast ett stall och det är i det stallet mina hästar står inkl de ston som kommer på betäckning.

Total isolation av märrar som kommer från hingsstationerna är svårare.

Så här gör vi:

Ston som fölat tidigt åker ju tidigare till hingststationerna.
Dom tar vi hemm efter 42.
Dessa ( ett par eller högst tre) kommer då hem när vi fortfarande har fölsäsong.
Dom åker in på isolering och har egen hage.
Därefter går dom iväg på bete A

Ston som fölar i maj åker ju iväg maj-juni beroende på földatumet.
Dessa blir antingen kvar till 42 och åker sedan hem för kontroll. Verkning maskning m.m...
Dom går ut på bete B.
Vissa åker hem på 16. Speciellt dom som fölar senare.
Dom kommer hem på kontroll och ut på bete C

Naturligtvis så är det inte frågan om taotal isolering i 14 dagar för dessa grupper men vi försöker så gott det går att hålla isär.

Så antingen är dom kvar på station i 42 dagar eller annars kommer dom hem på 16.
Den senare gruppen ultraljudas hemma på 30.

Sommartid är ju betestid.
Faktist så är det sällan nya ston (som skall bli kvar) som har föl vid sidan. (men det händer)

Dessa nykomlingar samlar vi på ytterligare ett annat bete.

Vi har inte annan verksamhet än just fölston och deras avkommor upp till ett och etthalvt.

Vi försöker på alla sätt att begränsa eventuella smittor.
Mer jobb för oss..ja..med hästägare A som betäkt med Varenne eller hästägare B som betäkt med Bad boy betalar för detta.

Du har däremot ett annat läge.
Du har en godkänd avelshingst.
Och därav en eventuell smittospridare.
Men det är vi stoägare som åker till hingstarna som måste se till att begränsa smittor.
Ungefär som när man åker till Strömsholm.
Åker dit med ett fel och kommer hem med ett annat.
Den risken måste man ju ta. Med den hästen.
Men vi utsätter inte dom övriga för samma sak.

När det gäller att blanda tävlingshästar med avelsdjur är det däremot över mitt förstånd.
Förra året hade vi fyra stycken stuterier (en med halvblod, en med araber och dom andra med travare) som drabbades av virusabort.
Alla dessa var med någon mil ifrån oss.
Ena stuteriet fick hela sin årskull raderad.

Då säger jag bara så här:
Lämnar en hästägare sin märr hos oss för att hon skall föla efter Pine Chip eller Ior på skansen så spelar det ingen roll.
Vi gör ALLT för att stoet skall bära fram sitt föl.
Du kan kalla mig hysterisk eller pedant eller överkänslig..spelar ingen roll.
Vi vill göra ett bra jobb och kommer så att fortsätta.

(tillägger att förra året så dog en unge i vad SVA sa var preliminärt virusabort. Denna unge hade CK:s hingst som pappa. Jag varnade henne och alla runt omkring MEN sa samtidigt att ingen smitta hade kommit utifrån. Mycket riktigt. SVA dementerade i sitt slutgiltiga svar)

Hur kul tror du det var för mig att ringa och varna våra hästägare om eventuell smitta???
Fattar du vilka pengar det rör sig om?

AM

Verkar som det tydligen inte går att ultar "hemma"hoss dig. Här där vi bor gör man det på plats hos ägaren. Är inte heller speciellt dyrt=värt pengarna(kostar alltså inga 1000kr) att slippa åka iväg. Och håller nog med de andra skulle inte "blanda"mina egna dräktiga ston med andras pga smittorisken eller ha hästen i stall där det finns andra hästar som är ute och far. Har själv ett dräktigt sto och flyttade henne från ett större stall med hästar som visserligen inte tävlar men tränar på andra ställen och med andra hästar. Till ett mindre stall där det enbart går promenad och avelshästar.
mvh Elshacera

Jag FATTAR!!? Jag har väl aldrig kritiserat dig för att vara försiktig, men jag vill heller inte bli kallad vårdslös för att vi inte kan dela våra hästar.
Jag tar imot ston till mina hingstar och jag betäcker mina ston med samma hingstar så hur det ska gå till, vi har heller inga veterinärer som kör runt med ultraljud utan måste åka till seminstation.
Vi har ett stall, där står våra hästar, vi har förvisso olika hagar och olika sommarbeten men vi isolerar inga ston som kommer från seminstation, vi lämnar aldrig ston på seminstationen utan åker fram och tillbaka de 4 mil vi har dit.
Vi har inga inackorderade ston utan endast unghästar på lösdrift som vi tar imot, dom är inte i stallet, endast när dom verkas.
Vi tävlar under tävlingssässongen och våra två ponnyer som tävlar står i samma stall som stona, nu har vi ett stort stall så avelsstona står i en ände och tävlingsponnyerna står i den andra, men hingstarna står blandat med stona.
Jag kan inte se hur vi kan lösa våra betäckningar samt dräktiga ston, jag kan ju inte gärna bara låta mina hingstar betäcka mina ston då förlorar jag mer pengar än om stona skulle kasta sina föl.

Jag tor att viruset som är luftburet smittar nog ner alla mottagliga hästar oavsett om jag har två avdelningar eller inte.
Ett år vaccinerade jag mot abortvirus, det året kastade ett av mina hbl ston i 7;e mån p.g.a annan orsak ingen vet varför trots obduction, jag har inte vaccinerat sedan.

Vi är glada på detta distrikt att vi har en hästveterinär över huvudtaget, vi har annars endast grisveterinärer på vårt distrikt, dom kan föga om hästar.

För din information vi är nogranna duktiga och seriösa, men trots detta består vår anläggning endast av 1 stall och två lösdrifter, vi skyddar våra ston mot allt vi kan men vi åker också ut på utställningar med de dräktiga stona samt på fölmönstringar och inte kan väl alla som åker på fölmönstringarna också vara oansvariga? :confused:

Jag menar inte att du kritiserar mig men jag fick liksom uppfattningen att du tyckte vi "överarbetade" ;)

Och jag skrev också att du som hungsthållare är i en annan sits.

Men fortfarande så är min mening att inte blanda tävlingshästar/rundresande med fölston.
Men det är som sagt...min åsikt.

Och så är ju vår profil och förhoppningsvis även goda rykte ATT ta emot fölston för fölning.

Du och jag ligger liksom i varsin ände av avelsbiten.
Du ser till att fröet sås, och vi ser till att det gror..

OK?
Jag menar inte att vara dum mot dig.
Uppskattar och litar fullt på dom flesta med stationer.
Vi har alltid blivit väl bemötta MEN vi skyddar våra ston så gott vi kan.
Viisa har tävlingshästar...
Andra konvalecenter...
Och vi har BB...

AM

Jag har läst era inlägg och känner mig ganska kluven men har ändå fått en god uppfattning vad som gäller.
I nu läget har jag svårt att få annan stallplats men jag vill ju inte riskera något.
Jag ska inte tävla eller träna något under hennes dräktighet utan hålla mig hemma men som jag skrivit tidigare så finns det två hästar i stallet som åker iväg och tränar ibland. Dock inte tillsammans med några utomstående hästar utan endast de två tillsammans.
Jag förstår att de kan bära hem virus ändå eftersom det är andra som använder samma ridhus.
När vi bestämde för att betäcka hade jag redan uteslutit både träning och tävling under hennes dräktighet och att inte ha kontakt med andra hästar.
Som framtiden ser ut så får hon stå i samma stall som de andra och gå i samma hage, mer kan jag inte göra.
Det låter kanske oansvarigt för er som ser till att ha era hästar på stuteri under denna tid men,men.....
Känner till ett stuteri och hingststation som också bara har ett stall blandat med hingstar och ston och de har inga problem med detta.
Jag får hoppas att allt ska gå vägen ändå vilket jag tror att det ska göra.
:)

jag förstår dig helt och fullt, du har ju andras ston jag tar risken men det är med mina egna ston och dom flesta är dräktiga med mina egna hingstar, alla utom hbl stona.
Jag vet inte hur man ska lösa det för hingstarna måste ju betäcka, jag avskyr infektioner och virus det ställer verkligen saker på sin spets :crazy:
Men alla som åker på fölmönstringar med sina hbl ston? Och alla ponnyer ute på utställningar!

Svårt att svara det där med premieringar och utställningar.

Prioritetsfråga kanske??

Man vill visa sitt sto och få kvitto på hur bra hon är och då visar man henne.
(travarmärrarna har ju redan visat sig på banorna innan dom går i avel)
Om hon då är dräktig så kanske det inte gör så mycket om hon släpar hem ett och annat till stallet.
Om hon sedan kastar så..tja då är det som det är...
Men dom ägarna kan väl aldrig bli rådlösa sen eller hur?

Sen är det just detta med ekonomin.

Att boka plats till en "bra" travarhingst kostar lika mycket som levande fölavgift på 2-3 halvblodshingstar.

Bokningspengarna får ju inte ägarna tillbaka...
Inte heller vad det kostade att föda märra under det året hon var dräktig.

Så som exempel kan jag nämna 3 ston hemma.
Dräktig med varenne kostar över 100.000 med alla kostanader.
Dräktig med Scarlet knight över 80.000 med alla kostnader.
Dräktig med Enjoy Lavec 55.000 med alla kostnader.
Sedan får du lägga på moms och ca. 20.000 i årsavgift för att föda stoet ett år.

Detta var bara tre av dom hemma. Vi har 15-20 föl/år
Ägarna vill knappast då riskera något på sina "juveler"
Alla betäcks inte i dessa hiskliga prisklasser.
Några kanske är "smartare" ;)
Men alla ägarna hos oss är oerhört noga med att inget skall hända deras sto.

Så här har vi skillnaden.
En travmärr åker oftast inte en endaste meter i onödan.
En ridhäst åker kors och tvärs.
KAstar halvblodsmärren så..tja..det går ju att tillverka en ny i bästa fall.
Ingen ekonomisk storsmäll.

Annars tror jag vi är överens eller hur Rodde?

AM

Kan inte yttra mig om andra raser inom ponnyutställning än min egen. DRÄKTIGA STON FÅR EJ STÄLLAS UT.Däremot får de visas när fölet är MINST 1MÅNAD.Slutligen är det ju faktiskt upp till ägaren eller ej att åka,man vet om riskerna som finns och får välja utifrån det.
mvh Elshacera

ja jag vet att insatserna är horibla bland travare, med halvblod kan man förlora runt 10,000:- ponnyer mycket mindre, så nog är vi överens alltid!

Men när man ställer ut fölet runt 3 månaders ålder då är ju stoet dräktigt igen. Då ställer man ju ut ett dräktigt sto!
På samtliga riksutställningar och lokal utställningar är ju fölen visade samt stona, det är ju inte endast gallston som ställs ut! :)

Lånar din knapp lite...

Ja, och en del tävlar ju sina dräktiga ston på hösten. De får ju tävlas fram till 5:e månaden om jag inte minns fel (kan MYCKET väl minnas fel!!).
Hur fungerar det? Är det nån som har erfarenhet av detta?

Jag har mitt sto på betäckning just nu och har för avsikt att ha henne i stallet hemma. Har tre hästar, varav en går i full träning och således åker till ridhus två dagar i veckan (tävlar inte men genom ett offentligt ridhus måste jag ju komma i samma sits som vid tävling). Unghästen kommer väl också att resa till ridhuset några gånger under höst och vår, speciellt till våren när han ska förberedas inför treårstestet (och JA, han ska visas på treårstestet trots att jag har dräktigt sto hemma- med risk för att jag blir lynchad....).

Sedan hade jag tänkt att hålla igång med ridningen av stoet fram tills att hon blir för klumpig, därmed blir det ju resor till ridhus under sommaren och hösten..... Hur gör alla andra med små stall och hästarna hemma? Jag kan ju inte hyra in henne någon annanstans :confused:

Hur gör alla ni som fortfarande rider era ston, alla dräktiga ston kan ju inte bara dra i hagen, eller?
Blir det bara skogsridning hela hösten?

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 203
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Orolig matte! Jag röntgade min hund och fick resultatet C/C med subluxation i båda höftlederna. Jag ifrågasätter inte resultatet och ju...
Svar
14
· Visningar
1 586
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka