Hur försiktiga är ni med dräktiga ston??

lakrits

Trådstartare
Hur försiktig ska man vara med dräktiga ston?? Vetrinären sa att riskerna för virus m.m är stor till hösten.
Hur är det sommartid??Kan jag träna och tävla nu under sommaren eller är risken lika stor då?

Om man inte vill ha virusabort så skall stoet inte blandas ihop med andra tävlingshästar.

Träna på du, på hemmaplan.
Tänk också på vilka dom övriga hästarna är i ditt stall.
Det är väl inga där som är ute och åker va??

AM

Jo, de åker iväg och tränar och ev. tävling längre fram i år . Ska jag behöva ha henne i separat stall och hage då?
Är inte det att ta i? Hur har ni andra gjort? Detta föl är väldigt efterlängtat och jag vill ju inte riskera något.

Jag tycker inte det är att "ta i".. hästar är väldigt infektions känsliga och många hästar är bärare av virus abort!
Är man inte rädd om sin häst på det sättet spelar det ju ingen roll...

Själv ställde jag mitt sto på stuteri, eftersom jag kan väldigt lite om dräktiga ston och fölningar samt att jag reser ganska mycket med min andra häst...

Det är en prioritetsfråga.

Antingen är man ute och tävlar och riskerar att schabbla bort fölet.

Eller annars stannar man hemma och behåller fölet.

Det är upp till hästägaren att väga för och emot.

Själv fattar jag inte varför man först betäcker och sedan riskerar en kastning...
Dom som gör så är antingen okunniga eller nonchalant oansvariga...
Man KAN inte äta kakan och ha den kvar...

AM

Jag skrev att jag inte tänker riskera något och gör givetvis det som behövs. Det lät bara så extremt men ni menar att hon inte ska ha kontakt med andra hästar alls förutom dom som stannar hemma på gården?
Hur funkar det på stuterier och hingststationer då? Där kommer ju hästar titt som tätt fram och tillbaka??

Vi har stuteri.
Vi isolerar ALLA nya hästar i minst två veckor.

Efter sista oktober slår vi igen portarna.
Så även om vi har fölboxar lediga så tar vi inte in fler ston.
Alla vaccineras mot virusabort.
Vi stallar enbart upp fölston.
Inga konvalecenter eller rid/tävlingshästar...

Så svaret på din fråga är:
NEJ hon skall inte ha kontakt med övriga hästar som inte bor hos henne.

Hur andra stuterier gör kan jag inte svara på.
Vet att Broline, Åsa, Alebäck och Palema (stationer alla) har speciella inslussningssystem.

Skråmsta blandar inte in sina hästar med dom som kommer utifrån.

AM

Kan man alltså vaccinera mot virusabort???
Ok, jag har tyvärr inte de bästa förutsättningarna för att isolera henne från dom som är iväg och tränar men jag får väl försöka hitta en lösning.
Jag visste att man skulle vara försiktig men inte hur mycket.

Ja, kanske det. Får väl kolla lite. Ska snart bli granne med ett stuteri så det kanske finns möjlighet där.

Japp, har förstått det. Kan man vaccinera nu mot virusabort?Vad hjälper det, blir hon mindre mottaglig då??

Ok, ni som är lite kunniga. Vi ultraljuda henne på 30onde dygnet ska jag ultra henne efter 40 också? Har hört att det är då största risken är.

Man brukar ultraljuda:
På 16 (för att kolla dräktighet och om det är tvillingar)
på 30 (för att försäkra sig att det inte är tvillingar eller försöka klämma en av dom)
På 42 (för att kolla om hon fortfarnade är dräktig)

Känsligaste perioden är just vid 20-22 dagar och fram till 42.

Sedan kollar vissa på 90 för att hingsthållaren vill ha sin avgift. Där kan man fosterförsäkra också tror jag..

Sedan tar man en extra koll i november-december nångång.
Vi tar sista kollen efter avskiljning.

AM

Om vi kolla igen vid dygn 50 ialla fall då för att kolla om hon fortfarande är dräktig. För att vara på den säkra sidan.

Ja visst, försäkringsbolagen kräver ultraljud vid 90:e dygnet för att man ska få teckna fosterförsäkring...

/// ghost

Vi har hingststation samt tävlingstall och avelsston....

Vi isolerar inte våra ston , vi är inte heller okunniga och oansvariga.
Vad ska vi göra med våra hingstar som betäcker andra ston???
Dom betäcker ju sedan våra ston, vi åker till vet.station och ultraljudar där finns det massor av smitta.
Vi har kompisar som fick virus abort på seminstation.
Vi är under tävlingssässongen ute och tävlar nästan varje helg man kan bara hoppas att det går bra.

Våra ston står i samma stall som våra hingstar, likaså de två tävlingsponnyer vi har står också i samma stall.

Vi har inte vaccinerat mot abortvirus.
Alla de människor som har egen seminstation känner flera stycken, dom har också sina ston där bland alla hästar. Det hjälper inte att ha tvåstall om man får abortvirus det är nämligen luftburet.

Jag tycker ni dramatiserar lite, kanske inte släppa ihop ston med tävlingshästar men inte behöver man flytta sin häst
och isolera den, men det är naturligvis bra om man har den möjligheten att flytta sitt sto, annars måste man ha lite koll på var det finns smitta. :) Du kanske inte ska släpa ut ditt sto på tävlingsplatser om du vill vara på den säkra sidan.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 203
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Orolig matte! Jag röntgade min hund och fick resultatet C/C med subluxation i båda höftlederna. Jag ifrågasätter inte resultatet och ju...
Svar
14
· Visningar
1 586
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka